Avatar billede zberg Nybegynder
16. december 2006 - 10:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gratis og ressourcelet firewall?

Hej,

Jeg har en efterhånden halvgammel bærbar pc, som trods sine manglende evner efter nutidens standard sagtens kan bruges som reserve. Jeg kan også bruge den med en bredbåndsforbindelse på nettet, hvis jeg blot ikke kører alt for mange ting ad gangen. Problemet er blot at hvis jeg samtidig prøver at køre et af de gængse virusprogrammer, så kan computeren ikke klare mosten.

Lige nu kører maskinen helt ubeskyttet. Jeg har i øvrigt undret mig over at jeg har kunnet gøre dette problemfrit. Jeg har hørt skrækhistorier om at de første angreb imod en ubekyttet maskine gennemsnitligt sætter ind efter 20 minutter eller sådan noget! Det er nu ikke min oplevelse med denne, idet jeg nu har kørt i over en uge uden problemer.

Nå, det var et sidespring. For jeg har det naturligvis ikke så godt med at være på nettet med en maskine helt uden beskyttelse. Er der nogen der kender til en gratis firewall, der kan køre uden brug af ret mange pc-muskler?

Kan man i øvrigt nøjes med en firewall, og undvære et virusprogram, hvis man passer godt på med, hvad man henter fra nettet?

Mvh
Peter
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 13:29 #1
Det aller enkleste og forholdsvis mest effektive det er jo å aktivisere Windows sin innebygde firewall. Denne gir få ulemper og virker bra. Begrensbing: Kontrollerer ikke trafikk ut, men det er heller ikke det viktigste.

Aktivisering: Høyreklikk "local area connection", gå inn på "advanced", aktiviser firewall.
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2006 - 13:33 #2
Hvad skal maskinen bruges til ? For så er fx. Ubuntu jo et godt alternativ, det er en Linux som derfor ikke vil blive angrebet af Virus og lign. på samme måde
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 13:40 #3
Jo, det er helt sant som Leif sier. Også selv om man ønsker å kjøre Win XP så er en Linux firewall router et glimrende alternativ.

Ellers i følge gjennomført test så skal altså Comodo være den beste personal firewall man kan få tak i:
http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

http://www.personalfirewall.comodo.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 13:49 #4
Så er jo det interessante spørsmålet, kan man stole på slike test resultater ?

Etter min mening så er det enkle svaret på dette: Nei det kan man slettes ikke, men for de som ønsker å tro på slike ting så er det da fritt fram for det. (Jeg tror i hvert fall at det saken dreier seg om først og fremst er å gå gjennom denne testen for å kunne finne fram til hvorfor denne gir resultater som kanskje ikke har så veldig mye med den praktiske virkelighet å gjøre.)

Hvis datasikerhet er det som har med den praktiske og daglige sikkerhet å gjøre, så kommer man langt med en nat router eventuelt en Linux gateway og eventuelt Windows sin innebygde (Som i følge testen ser ut til å være nærmest for intet å regne..)

Behøver man der i mot en fornuftig og effektiv kontroll på utgående trafikk da behøver man også i praksis en personal firewall (når det dreier seg om et hjemmedatanettverk)
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. december 2006 - 14:02 #5
Enhver computer med adgang til Internettet, bør have en firewall installeret. Brug evt. én af flg. (gratis):
  • Kerio Personal Firewall 2.15  (http://www.321download.com/LastFreeware/page7.html)
  • ZoneAlarm  (http://www.zonelabs.com/)
  • Sygate Personal Firewall  (http://www.oldversion.com/program.php?n=sygate)
  • Comodo Firewall  (http://www.personalfirewall.comodo.com/)

Jeg kan ikke anbefale at undlade at installere et antivirusprogram, men hvis computeren ikke kan klare det, er der jo ikke meget at gøre.

Du kan jo prøve et af de gratis antivirus-programmer og se om det virker:
  • AVG AntiVirus  (http://free.grisoft.com/freeweb.php)
  • Avast AntiVirus  (http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html)
  • AntiVir PersonalEdition Classic  (http://www.free-av.com/)

I nogle tilfælde kan en online virus-scan være mere praktisk, så du får lige nogle links for en god ordens skyld:
  • Trend Micro Housecall: http://housecall.trendmicro.com/
  • BitDefender: http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html
  • Kaspersky: http://www.kaspersky.com/scanforvirus.html
  • Panda ActiveScan: http://www.pandasoftware.com/products/ActiveScan.htm
  • Symantec Security Check: http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?langid=ie

// Old-Faithful™
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 14:10 #6
Jeg ville som sagt heller først of fremst ha satset på en god hardware firewall, for eksempel en Linux gateway (For eksempel http://www.smoothwall.org ) og så eventuelt Windows sin innebygde firewall pluss at jeg da måtte tenke litt over hvordan jeg bruker min PC.

Hvis man så også vil ha en personal firewall som er gratis så er for eksempel alternativene slik:

http://www.personalfirewall.comodo.com

http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm

Personal firewall er for dem som ønsker en mer langsom og dårligere fungerende PC, og som ikke ønsker å tenke over hva de bruker PC til. Hvis det ikke er tilfellet så er man best tjent med Windows sin innebygde firewall, hvis noen personal firewall i det hele tatt.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 14:17 #7
Det er selvfølgelig ikke slik at man må ha en personal firewall for å være tilkoplet internett. Jeg bruker i hvert fall ingen, men jeg sitter da bak en Linux gateway hjemme og en Windows ISA server på jobb. (Det er absolutt nødvendig å ha noen beskyttelse.)

Hvis man har lagt ekstern IP helt inn til bruker PC da har man vel i utgangspunktet en nokså svak sikkerhet, uansett hvilken personal firewall man benytter, hvis dette er den eneste sikkerhet.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 14:43 #8
Ser svaret mitt er avvist, men det spiller ingen rolle (for meg .. :-) Hadde allerede begynt å jobbe litt med saken og hadde tenkt å ta den et par runder til (for å bli litt mer oppdatert og for å få nyeste "fakta" fram.)

Det var ikke helt lett å finne gratisversjonen av Zonealarm. Tror den er her:

http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp?dc=12bms&ctry=&lang=no

Forsøker med noen testinstallasjoner av denne pluss et par andre av de som er nevnt over for å se hvordan de nyeste versjonene fungerer mht brukervennlighet, masinressurser, osv.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. december 2006 - 15:36 #9
Windows firewall duer simpelthen ikke, fordi den er det første som malware angriber og deaktiverer. Et faktum der ikke kan diskuteres, sådan er det bare. I disse tider hvor masser af maskiner bliver angrebet af "bots", som spreder spam og virus, mener jeg det er nødvendigt med en ordentlig firewall og et antivirus. Til din maskine vil jeg anbefale følgende, som vil være rimeligt effektivt, og ikke sløve den af betydning.

AVG antivirus. Virker bare efter installationen, og passer ellers sig selv med opdateringer http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5

Denne gratis firewall er effektiv, fylder ikke noget videre, installerer ingen service (arbejder fra winsock), og sløver dermed ikke maskinens opstart. Den har dansk sprogpakke indbygget.Eneste minus er, at dens alarmer er lidt "støjende". Der kan du udskifte eller slette dens WAV fil http://www.goldtach.com/ Demoen er gratis i ubegrænset tid.

Suppler evt med Windows Defender http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Så vil du have en ganske pæn beskyttelse, uden at det vil påvirke maskinens ydelse nævneværdigt.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 16:06 #10
Godt det også er andre som er interessert i saken :-)

Jeg har nå forsøkt å laste ned gratisversjonen av Keiro. Jeg endte opp med en melding som sa at det ikke fantes noen gratis verjon for mitt land, fordi gratisversjonen på en eller annen måte var knyttet opp mot en markedføringssak som ikke gjelder i mitt land.

Forsøkte så å laste ned Comodo.

Har nå testet denne (med hensyn til brukervenlighet, konfigureringsmuligheter og ressursforbruk ikke sikkerhet.)

Førsteinntrykket av Comodo, det er at dette er et rett ut sagt imponerende produkt.

Konfigureringmessig så har man lagt inn muligheten for å bygge opp rulestacks, på noenlunde samme mulighet som det man gjør i Linux. Dette bør i praksis gi en mulighet for å kunne sette opp konfigurering for slike ting som spill og server funksjoner på en annen måte enn det som ellers er vanlig for personal firewalls, altså ikke de typiske ulemper som gjør mange pesonal firewalls forholdsvis lite anvendelige.

Ser at den forbruker ca 25 MB ram og max ca 5 % prosessorbelastning på min PC. (I følge specken så skal den kunne stikke av med opp til 64 mb ram, hvis jeg har forstått det rett.) Forsøkte å stenge ned firewallprosessen fra Windows task manager for å se hvordan den reagerte på dette. Den gikk ikke ned, det kom i stedet opp en melding om at noen forsøkte å stenge den ned.

Ellers veldig bra funksjon for trafikkmonitoring.

Synes Comodo nærmest setter en ny standard for hva man kan forvente seg av en personal firewall. Denne ser meget bra ut !
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 19:55 #11
Laget en test på GoldTach i forhold til Comodo.

Det er riktig at GoldTach stikker av med mindre ressurser enn de fleste andre personal firewalls. Ser ut som den prosessen som er GoldTach sin stikker av gårde med ca 10 MB ram. Prosessorbelastningen ser ut til å være tilnærmet lik null.

Fikk ikke testet egenskapene til den registrerte utgaven pga at jeg ikke kunne registrere, men den uregistrete gratisversjon ser ut til å ha egenskapene til en typisk tradisjonell prosessorientert personal firewall.

Den har en trafikkmonitor likt med Comodo, men den gir ikke så mange informasjoner som Comodo sin. GoldTach sin firewall ser ut til å være en liten og lett personal firewall, som trekker meget små ressurser fra PC. GoldTach har en funksjon som gjør at den meget hurtig kan settes til helt åpen eller helt lukket.

Kan ikke konkurere med Comodo med hensyn til funksjoner og muligheter men er mindre og lettere. Sikkerhet, leakage, osv ikke testet.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. december 2006 - 20:38 #12
Jeg er langt hen ad vejen enig i dine konklusioner langbein. Jeg mener også at Comodo sætter standarden for personlige firewalls i øjeblikket, og de er slet ikke færdige med at udvikle på den endnu. Deres nye beta skulle være endnu bedre.

Det relativt høje cpu forbrug hos dig, overrasker mig lidt.

Goldtach er fin til den "gennemsnitlige" surfer, på en mindre ressourcestærk maskine. Den er lille, og ganske robust overfor angreb udefra, men med hensyn til leaktest er den ikke specielt god. Den har ingen procesbeskyttelse, men laver dog en checksum på de programmer som har internet adgang. Jeg mener også det er en fordel at den ikke er så kendt, idet hackerne ikke bekymrer sig så meget om den. Et godt argument for at bruge den i stedet for XP firewallen, mener jeg.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 20:59 #13
Jo, forevernewbie, jeg er faktisk 100 % enig med deg. Fikk den ide at jeg skulle kjøre gjennom en liten serie med uttesting av personal firewalls ettersom jeg ikke har gjort det på lenge.

Lastet nå også ned og intallerte/testet ut siste utgave av Zonealarm. Til dette er bare å si "grøss og gru", den var i det minste en hel del bedre for fem år siden.

Prosessorindikasjon på 5% for Comodo var bare i brøkdelen av et sekund, når jeg lastet sider på flere megabytes. For GoldTach så kom det ingen indikasjon på prosessorforbruk uansett belastning.

Comodo er faktisk den eneste personal firewall jeg har prøvd noen gang, som ser ut til å fungere så bra at det er godt nok. Vil i hvertfall teste den videre og se om det fortsatt viser seg å være tilfellet.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. december 2006 - 21:58 #14
Det er interessant hvad du mener om den nye Zonealarm. Jeg har faktisk set flere som stadigvæk foretrækker version 3.xx.

Iøvrigt bliver næste version af Comodo formentligt forsynet med sprogpakker http://forums.comodo.com/index.php/board,59.0.html