Avatar billede 0123 Novice
14. december 2006 - 00:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Glas effects

Hej !
Jeg er ved at lave nogle billard kugler i flash mx men , jeg vil gerne have dem til at skine noget mere lige som på linket neden for :
http://www.flashperfection.com/tutorials/Make-a-glass-orb-with-Flash-8-blending-filters-53034.html

Det er godt nok i flash 8 det foregår men , kan jeg ikke lave det flash mx.

Er der nogle som kan hjælpe mig med mit problem eller henvise til en side hvor jeg kan hente et plugin til at gøre det med ?
Avatar billede maqhem Nybegynder
14. december 2006 - 06:13 #1
Jeg vil dog stræk råde dig til at anskaffe dig Flash 8 eller 9, da ovenstående eksempel (som rent faktisk er en meget nem guide, jeg ikke kan se, hvorfor du ikke bare kan følge) er lavet i Flash 8, der understøtter filters - disse sørger blandt andet for blur-effekten på kuglens hvide genskind, og man kan lave praktisk talt alt med blur.

Personligt foretrækker jeg at tegne alt i Flash, da jeg ikke kan tegne bare en tændstiksmand i et andet bedre egnet program - til gengæld er jeg ret hård til det, og kan tegne næsten hvad som helst. Men med filters kommer du langt hen ad vejen.

Du kan godt lave det i Flash MX og MX 2004, men så må du undvære både blur og bevel, som begge er brugt i dette eksempel.
Det skal lige siges, at du godt kan lave noget, der ligner, men det fylder også ret meget så.

Jeg ville gerne have kunnet lave det til dig, men mit Flash MX har jeg smidt væk for længe siden.

Jeg vil råde dig til bare at følge guiden så langt hen ad vejen, du nu kan, det ser også fint ud i sig selv :)
Avatar billede mdmedia Nybegynder
14. december 2006 - 20:51 #2
Det eneste du ikke kan lave i MX er selve kanten (Den hvide). Men effekten kan faktisk gøres bedre (Efter min mening), også selv om man kun har MX/5.
Lav en ensfarvet cirkel.
I et lag ovenover lav en cirkel (dækkende den første), denne cirkel fyldes Radial med sort/alpha, således at hele denne cirkel danner en mørk afskygning på den ene side af den første cirkel (Denne farvning skal ha', med alpha-settings, én næsten utydelig farvning af den ene side)
Denne sorte kant, kopieres til et nyt lag og spejlvendes til den anden side.
Nu tegnes en oval (ikke cirkel som man ser på dit EX) figur som placeres over midten af cirklen dækkene fra toppen og ca 4/5 del ned mod midten. Denne ovale figur skal fyldes med hvid, hvor den nok har en Alpha 80 i toppen og alpha 0 i bunden.
Denne figur kan igen kopieres og smides i bunden (spejlvendt)og gøres endnu mere gennemsigtig, således den kun netop er tydelig.
Simpelt, spørgsmålet er om jeg har været pædagogisk nok, om det kan følges slavisk?
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. december 2006 - 08:38 #3
Jeg har lavet et fint eksempel til dig. Når kugler skal have andre farver, breaker du dem bare, og konverterer igen til symbol, hvorefter du cutter 3d-effekten op i et ovenstående layer, eventuelt låser, og farver kuglen under i den passende farve.

www.mp3ply.frac.dk/3d-kugler.fla

Whatever, ikke så pokkers avanceret, men jeg tror nok, de kan gå for at være 3d-kugler :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. december 2006 - 08:38 #4
Jeg lavede det i mit MX 2004 og bad den gemme i MX-format - ved ikke helt, om det er lykkes mig, ellers må jeg lige prøve igen.
Avatar billede 0123 Novice
16. december 2006 - 00:53 #5
Tak for hjælpen maghem.
Avatar billede maqhem Nybegynder
16. december 2006 - 10:25 #6
Så det er fint nok? :)