Avatar billede telecom Nybegynder
13. december 2006 - 20:26 Der er 8 kommentarer

Kriterier i simpel forespørgsel, hvordan.

Hej eksperter......!!!!

Her er en nem lille sag for de kyndige.

Jeg er ny mht. Access, men mangler allerede nu godt læsestof til at komme videre. Jeg har lavet en database, som jeg gerne vil fylde med faciliteter.

Mit aktuelle problem er, at jeg har oprettet en rapport baseret på en forespørgsel. Jeg har nogle poster som jeg gerne vil have sorteret med funktionen 'kriterier'. Vi snakker ganske simpel sortering som f.eks

Vis kun tomme poster (datofelter, milestones)
Vi kun nej (Ja/Nej felt)
osv.

Jeg kender ikke de 'kommandoer' som skal bruges i feltet 'kriterier' sådan at sorteringen udføres. Jeg har et hæfte der hedder Access Professsional. I det beskrives avancerede forespørgsler, men jeg tror man skal have lidt mere baggrundsviden end jeg har.
Hvis der findes noget bedre litteratur, evt. vedr. SQL hvis det er relevant, hører jeg gerne om det.

Mvh.......Telecom
Avatar billede mugs Novice
13. december 2006 - 20:30 #1
Begrebet sortering og kriterier behøver nødvendigvis ikke at have noget med hinanden at gøre. Kriterier udvælger en række poster fra tabellerne som opfylder kriteriet.

Hvis du vil indsætte et kriterie i forespørgslen, skal du skrive den søgestreng du vil have en udskrift af.

Tomme poster: Is Null
Ja/Nej: True eller False
Avatar billede mugs Novice
13. december 2006 - 20:34 #2
Hvis du vil have udskrift af dele af en tekststreng, en felt med navn med indholdet Jensen:

jen* returnerer alle strenge der begynder med jen, og det er ligegyldigt hvad der følger efter jen f.eks. jensen og jenny

*sen returnerer alle strenge der slutter på jen, og det er ligegyldigt hvad der kommer før jen, f.eks. jensen, hansen, pedersen o.s.v. men ikke hanson.
Avatar billede mugs Novice
13. december 2006 - 20:34 #3
sorry: kriteriet skal naturligvis være *sen
Avatar billede telecom Nybegynder
14. december 2006 - 09:58 #4
Nu skriver jeg godt nok sortering, men det jeg mener er rettere filtrering.

Jeg ønsker kun at se poster der opfylder kriteriet, f.eks false-true eller is null.

Findes der en oversigt, noget info, omkring søgestrængene, eller skal man starte på det store programmerings kursus.
Avatar billede mugs Novice
14. december 2006 - 11:00 #5
Når du vil filtrere skal du prøve at se på Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITeasy.dk under download øverst til højre ligger der en fremragende søge- og filtreringsfunktion.

Hvis du vil indsætte de 3 kriterier i en forespørgsel, skal du se yderst til venstre i forespørgselsgitteret. Der kan du se, at poster der skal opfylde 2 kriterier skal stå på hver sin linie. Under feltet skriver du True på den øverste linie derefter een linie ned, og der skriver du false. Nu vil du kun se poster, hvor begge kriterier er opfyld. Is Null skriver du under pågældende felt på 3. linie.

Jeg er ikke uddannet i Access, men har udelukkende min viden ved at prøve mig frem, og så afprøve de forslag der kommer på eksperten. Du kan naturligvis godt investere i nogle bøger, men de bøger du køber idag er forældede imorgen, omend det grundlæggende er det samme. Jeg har et lille bibliotek med eksempeldatabaser, jeg bruger her på eksperten. Det må du såmænd gerne få. Blot læg din e-mail, så sender jeg det når jeg er hjemme.
Avatar billede telecom Nybegynder
14. december 2006 - 20:09 #6
Det vil jeg da gerne se på. Tusind Tak.

reneseren@post.cybercity.dk
Avatar billede rosco Novice
15. december 2006 - 15:49 #7
Ang. bøger, besøg dit lokale bibliotek det har jeg selv gjort meget, der fandt jeg et udemærket udvalg.
Avatar billede telecom Nybegynder
18. december 2006 - 08:02 #8
Det vil jeg gøre, takker..........