Avatar billede dugi Nybegynder
12. december 2006 - 22:59 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

53 uger på et år - kan det lade sig gøre?

Hejsa,

Jeg har lavet på en kalender og stødt på et lille problem. Eller dvs. jeg ved ikke om det er et problem, jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre og jeg dermed skal lave en fiks.

Altså i år 2006, falder d. 31 dec. på en søndag. Dermed er d. 31. december og 1. januar IKKE i samme månede.

Men hvad nu hvis d. 31. dec. faldt på en mandag og dermed d. 1. januar på en tirsdag. Hvilket uge nummer ville det så være?

Uge 53 eller Uge 1 for d. 31. december? :)

Håber nogle kan komme med et svar :)
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede dugi Nybegynder
12. december 2006 - 23:00 #1
Dermed er d. 31. december og 1. januar IKKE i samme månede.
-----------------------------------------------------------
Dermed er d. 31. december og 1. januar IKKE i samme uge

^^ en mindre fejl :P
Avatar billede Wezio Juniormester
12. december 2006 - 23:05 #2
Nej, det kan ikke lade sig gøre, efter som der kun er 52 uger på et år!

Hvis d. 31/12 er en søndag i uge 52, vil mandag d.1/1 være uge 1.

De 52 uger der er på ét år, stopper jo ikke den 1. januar, de kører jo videre!
Avatar billede Wezio Juniormester
12. december 2006 - 23:07 #3
Hov, jeg fylder dig med løgn!

I år 2009 vil der være 53 uger på et år, men så er det jo også et skudår og der lidt ekstra dage i året :) Det skal du selvfølgelig tage højde for, men ellers normalt vil der kun være 52 uger :)
Avatar billede Wezio Juniormester
12. december 2006 - 23:08 #4
... og igen i 2015 er der 53... Ja, jeg kunne blive ved ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2006 - 23:15 #5
Uge 1 er den første uge i året, hvor torsdagen ligger i det nye år. År 2004 var også et 53-ugers år: http://www.timeanddate.com/calendar/index.html?year=2004&country=2
Der er forskel på ugeberegning i verden. Danmark og andre civiliserede lande bruge en ISO-standard, hvis jeg husker ret, mens fx. USA bruger deres egen metode og nummerering.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. december 2006 - 04:21 #6
servermann >> Det er noget vrøvl at 2009 er skudår, her kan du se definitionen på et skudår: http://da.wikipedia.org/wiki/Skud%C3%A5r
Avatar billede coderdk Praktikant
13. december 2006 - 07:03 #7
Jo, det kan godt lade sig gøre at have 53 uger, eftersom vi bruger ISO-8601:1988-standarden, som betyder at den første uge er den uge hvor der er mindst 4 dage i det år du går ind i, hvor mandag er den første dag i ugen. Så selv hvis den 1. januar var en torsdag ville det være uge 1.
Avatar billede summer Mester
13. december 2006 - 08:01 #8
Det er jo altsammen rent teknisk, for et år består jo af 365 1/4 dag, som så bliver udlignet når der er skudår. Ellers er det jo rigtigt, at der på "papiret" kan være 53 uger i et år, men som sagt er det af praktiske grunde. Før ugerne havde numre, startede første uge i et år med den ugedag, som kom efter den sidste ugedag i det gamle år.
Avatar billede dugi Nybegynder
13. december 2006 - 10:05 #9
Så det vil sige, at når det er skudår, så er der 53 uger på et år? :)
Avatar billede coderdk Praktikant
13. december 2006 - 10:48 #10
Umiddelbart ville jeg sige, at hvis uge 1 starter en onsdag eller torsdag er der 53 uger ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
13. december 2006 - 10:48 #11
(Det har intet med skudår at gøre)
Avatar billede vejmand Juniormester
13. december 2006 - 10:57 #12
coderdk >> 2003 startede uge 1 med en onsdag, men der var kun 52 uger...  ;-)
http://www.timeanddate.com/calendar/index.html?year=2003&country=2

De fleste år har enten en uge 1 eller en uge 52 i begge ender.....
Avatar billede coderdk Praktikant
13. december 2006 - 11:00 #13
Ja, ok, det var måske for generelt formuleret :) Alle år der har 53 uger starter på en onsdag eller torsdag, men ikke alle år der starter på en onsdag eller torsdag har 53 uger :-D
Avatar billede dugi Nybegynder
13. december 2006 - 11:04 #14
Men hvordan finder jeg så en metode, så jeg kan finde ud af om der 53 uger på et år?
Jeg skal jo lave en fiks til min kalender :)

Findes der ikke en matematisk formel eller lign.? :D
Avatar billede vejmand Juniormester
13. december 2006 - 11:07 #15
Avatar billede dugi Nybegynder
13. december 2006 - 11:28 #16
Fantastisk vejmand - det er lige hvad jeg har brug for :)
Smæk et svar :)
Avatar billede vejmand Juniormester
13. december 2006 - 11:31 #17
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede dugi Nybegynder
13. december 2006 - 18:03 #18
Tak for hjælpen alle :)