Avatar billede montesa Nybegynder
12. december 2006 - 21:24 Der er 7 kommentarer

Opsætning af Linksys WAG200G

Jeg forsøger at installere en Linksys WAG200G - trådløs adsl gateway, men er stødt på at par problemer:

Jeg bliver bedt om at indstille Internet Connection Type" og "VC settings"

Under "Internet Connection Type"

Vi har fast ip-adresse uden logon, så jeg formoder ikke er tale om PPPoE eller PPPoA. (Vi har tidl. haft en Cisco PIX501 installeret, hvis denne oplysning kan hjælpe)

Derudover får jeg valgmulighederne:
1. Briged mode only
2. RFC 1483 Bridged
3. RFC 1483 Routed

Derudover skal jeg udfylde felterne for VC settings:
Multiplexing
Qos type: UBR, CBR, VBR
Pcr rate: x-antal cps
Scr rate: x-antal cps
Virtual circle (sat til autodetect)
DSL modulation: Multimode, T1.413, G.dmt, G.lite, ADSL 2, ADSL 2+

Vi har en 4048/512 ADSL forbindelse hos TDC.

Hvordan finder jeg frem til de nødvendige oplysninger?

Mvh. Trine
Avatar billede nschott Nybegynder
14. marts 2007 - 22:42 #1
Jeg har samme problem! Er der virkelig ikke nogen 'derude' med en løsning?

Hilsen
Nicholas
Avatar billede kennym_dk Nybegynder
02. maj 2007 - 18:22 #2
Hi guys,

I also have the same problem. I found a forum, where the guy managed to make it work (though I still can't). Here is a link: http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.udbydere.xdsl/browse_thread/thread/541f67dbd27caefa

I hope it helps.
Avatar billede advancedweb Nybegynder
24. september 2007 - 14:10 #3
Same here... Godt nok med Tele2, men så vidt jeg har forstået er det samme metode til at connecte

Jeg kan ved at vælge RFC 1483 Bridged mode få én computer på nettet, hvilket er den første klient der connecter til routeren. Den får den eksterne IP som routeren selv burde have beholdt og delt med NAT.

Derudover kommer det an på om du bruger WAG200G-enheden som modem og router, eller kun som router (RJ45 fra Modem fra ISP ind i Port 1 i WAG'en)

I overstående situation hvor det lykkedes mig at få én maskine på gennem routeren, var det sidstnævne opsætning der var brugt. Så vidt jeg kan forstå er det også det samme de har opnået i indlægget fra Google Groups.

Har også prøvet at rode lidt med det her, dog uden held
http://forums.linksys.com/linksys/board/message?board.id=DSL&message.id=3144

Og har skrevet til Linksys tekniske support for 2 dage siden, men har endnu ikke modtaget noget svar.

Vender frygteligt tilbage hvis jeg finder ud af mere...
Avatar billede advancedweb Nybegynder
24. september 2007 - 15:01 #4
Et lys gik lige op for mig..
http://forums.linksys.com/linksys/board/message?message.uid=27381

For at gøre det klart... WAG200G'en kan kun fungere som decideret Router med NAT i tilfælde af at den bliver benyttet som modem (altså connectet via RJ11 fra telefon-stikket). Hvis man har et modem der munder ud i en RJ45 kan denne enhed ikke bruges som router, men kun som en lidt avanceret switch.

Den lidt mere tekniske forklaring lyder noget i retning af at routeren jo ikke har en WAN-port som NAT kontrollerer... Eller, WAN-porten er så istedet Line-IN (RJ11)-porten.
Avatar billede pendec Nybegynder
12. december 2007 - 23:47 #5
jeg har oprettet en sag hos linksys, også omkring TDC opsætning.
Og egentlig også et spørgsmål herinde.

På google stødte jeg på en RFC1483 bridged opsætning, som jeg også får til at virke, dog stadig kun modem delen.
TDC tildeler ingen ip til mig, og heller ikke selvom MAC er kopieret over i den netgear som jeg bruger, som er inet gw lige nu, da linksys jo ikke kan få skiftet MAC.

Men jeg savner også en løsning, og TDC har nægtet at hjælpe da de ikke supporterer produkter, eller vil udlevere detajler omkring modem opsætningen.

Jeg kan lige tiføje, at hvis man bruger de 4 netværks porte på wag200g, så opnår man kun et switched netværk, på alle porte, og korrekt så vil den første pc, som spørger om en IP modtage en fra TDC, altså en PUBLIC ip. og så har wag200g slet ingen ting med netværket at gøre, så er den bare en dum switch.
Har man købt sig til flere dynamiske ip's hos TDc, vil flere pc'r kunne modtage en IP, det er helt normalt, så behøver man ikke en router.
Avatar billede pendec Nybegynder
12. december 2007 - 23:49 #6
du kan iøvrigt læse opsætningen jeg har brugt her, som dog kun giver en modem forbindelse uden ip for mig.

http://www.eksperten.dk/spm/810218
Avatar billede miphisto Nybegynder
23. januar 2009 - 10:57 #7
Jeg rendte for nylig ind i nøjagtig samme problem, løsningen var http://blog.hthomsen.dk/index.php?m=01&y=09&entry=entry090119-141525