Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 12:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

sortering og udskrift

hej eksperter
Jeg har følgende tabeller i min database;
underviser (idunderviser, navn, løn)
Fagområde (idfagområde, fagområde)
UnderviserOgFagområde (idFagUnderviser, #idfagområde, #idUnderviser)
Jeg har lavet den således at hver underviser kan have flere fagområde. Det virker glimrende.
Nu vil jeg dog gerne have det printet ud. Derfor søger jeg en løsning, hvor man sorterer underviser på deres fagområde og derefter kan printe listen ud. Kan dette lade sig gøre?
På forhånd tak
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 13:16 #1
Jeg forstår ikke lige din sortering. Er det meningen at du først vil sortere efter underviser og indenfor hver underviser efter fagområde.

I så fald kan du i rapporten finde ikonet for gruppering og sortering. Først grupperer du på underviser og sorterer f.eks. stigende. Derefter grupperer du på fagområde og sorterer. Okm du vil have gruppefod afhænger af den videre brug af rapporten.
Avatar billede -anders- Juniormester
11. december 2006 - 13:17 #2
Hej

Ja, det kan godt lade, det bedste er at lave rapport som bygger på en forspørgsel hvor alle relevante felter er er medtaget.

Du kan så i rapporten gruppere på underviser/Fagområde
Avatar billede -anders- Juniormester
11. december 2006 - 13:17 #3
Hej mugs, så ikke lige dit indlæg sorry :o)
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 13:23 #4
Fagområderne er tildel på underviserne. Jeg forestiller mig lidt, at man vha en dropdown menu kan vælge fagområde. Når fagområde dernæst er valgt vises en liste med de undervisere som er tilknyttet til fagområde, hvorefter de kan printes ud.
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 13:26 #5
resultatet vil dermed være at man ikke printer alle undervisere ud hver gang
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 13:44 #6
synes ikke rigtigt gruppering hjælper.. Den skal kun printe dem ud den har sorteret på
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 13:50 #7
Prøv at se på Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITEasy.dk Der ligger en fremragende filtreringsfunktion, hvor du kan filtrere på flere forskellige felter, og derefter udskrive viste poster.

Den ligger under download øverst til højre sammen med en del andre ligeså fremragende funktioner.
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 13:53 #8
Du kna også som du er inde på, placere en dropdown (combo) på din formular, og lade samme felt i forespørgslen referere til denne combo. Det gør du i forespørgslens felt fagområde:

[Forms]![Formularnavn]![combo0]

Ferefdter udskriver du rapporten fra en knap på formularen.

Hvis du vil kan du også indsætte kriteriet i din udskriftkommando, så du undgår kriterier i forespørgslen, som dermed kan anvendes til flere ting.
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 13:58 #9
mange tak
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 14:19 #10
Tak for point - Hvilken løsning valgte du?
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 14:29 #11
makeiteasy løsning er præcis hvad jeg mente med sortering og udprintning... Har dog lidt svært ved at se hvordan han kun for de valgte informationer over i formularen. Kan du se det? Jeg har lavet en liste som nu sorterer, nu skal de bare over i en formular
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 14:49 #12
I kombinationsboksene kaldes modulet i AfterUpdate:

=AktiverFilter([Form])

Du skal huske at importere modulet til din egen db i menuen Filer > Hent eksterne data.
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. december 2006 - 19:13 #13
Når jeg indsætter den, virker min filtering ikke !
Avatar billede mugs Novice
11. december 2006 - 19:15 #14
Kan du sende din db til:

mugs@mail.dk

som en .zip fil, så ser jeg på det.