Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 12:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nedsat hastighed på trådløst netværk

Jeg er i besiddelse af et trådløst netkort fra Linksys WMP54G: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18514

og en dertil en trådløs router: Linksys WRT54GL: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=181069

Jeg har i 1½ måneds tid kørt uden problemer med dette setup. Da der pludselig for lidt tid siden fra den ene dag til den anden, var EKSTREMT nedsat hastighed. Der er vel ca. 15m i mellem de 2 og det har som sagt kørt uden problemer i en periode.

Jeg sidder med 8mbit internet.. men den kan nu svinge helt ekstremt meget! Når jeg måler hastigheden med programmet fra internetkvalitetsguide.dk kan jeg til tider få hastigheder på under K56 modem og andre gange kan den nå op på de 6-7mbit stykker.

Hvad kan problemet skyldes??
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 13:00 #1
Det skal måske lige siges at i Windows skriver den at forbindelsen på netværket ligger på skiftevis 48 og 54Mbps.. ja nu også 36Mbps.. Men den kommer aldrig lavere end dette.
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. december 2006 - 13:03 #2
Forslag til test kunne være :

1. Tilslut en Pc via LAN kabel direkte til dit kabel modem (ikke routeren, men modemmet). Hvad er hastigheden så? (Pas på. f.eks. hos profiber, som jeg har. Der går der 2 timer når man skifter udstyr på modemmets lan side, så man kan komme på igen)!

2. Hvis hastigheden er ok ved nr. 1, så tilslut din PC til routeren med LAN kabel. Hvad er hastigheden så?

3. Hvis det stadig er ok, så forsøg at resette din router.

4. Hvis det ikke hjalp, så skift evt. kanal på din router. Så kommer du ind på en anden frekvens, hvilket også kunne afhjælpe problemer.

Lad høre fra dig, når du har gjort dette!

/Lasse
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 13:24 #3
Havde allerede prøvet forslag nr. 2. Altså: modem -> router (Linksys) -> kablet til computeren. Her havde jeg ingen problemer overhovedet. Hastigheden lå helt i top.

4. Hvis jeg skifter kanal. Er der så nogen bestemte jeg skal vælge?? kører kanal 11 kan jeg se. Eller er der fuldstændig frit valg.

Prøver lige at resette.
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. december 2006 - 13:34 #4
Der er frit valg som udgangspunkt.

Du har ikke sat et eller andet trådløst op for nylig vel? F.eks. tv signal via infrarød sendere eller en trådløs ringeklokke eller noget.

Ofte kan det være forstyrrelser man ikke tror ville kunne forstyre et netværk, som alligevel gør det!

/Lasse
Avatar billede mstorgaard Praktikant
11. december 2006 - 14:03 #5
Læste lige en interessant nyhed på Newz.dk, har du tilfældigvis sat en masse metaljulepynt op? :)

http://newz.dk/forum/item/68202/
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 14:05 #6
Det hjalp ikke at resette.. Nu kan jeg selvfølgelig bare ikke lige huske standard login for at komme ind på routeren :S
Nej. Jeg har ikke sat noget nyt op. Bor i lejlighed, så hvorvidt andre i ejendommen har gjort dette. Det er jeg ikke lige klar over. Men skulle da undre mig meget.
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 14:10 #7
Storgaarden-> hehe, nej.. Det er desværre ikke løsningen:)
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. december 2006 - 14:15 #8
Hmmm... Ok, dette plejer at være standard passwords :

2.: admin
3.: pass
4.: password

Nå, jamen det var da trist. Så er der jo kun få ting du kan forsøge endnu!
Tage din router med hen til en kammerat eller et andet sted for der er internet, og forsøge at tilslutte den der. Se om han så også har problemer med hastighed.

Hvis ikke, så ville jeg nok forsøge at få en anden router tilsluttet hjemme hos dig selv. F.eks. hvis du har en kammerat der lige kunne smutte over med hans.

Hvis din fungerer fint hos ham, er det jo på din pc/med dit netkort der er noget galt. Hvis den ikke fungerer hos ham, så er det jo routerens trådløse netkort der fejler noget.

Hvis hans router heller ikke fungerer hos dig, så er det MEGET sansynligt pga. inteferense fra noget andet trådløst udstyr.

Det er lidt bøvlet, jeg ved det... Men når man ikke har noget måleudstyr, så må man jo arbejde lidt mere for at finde fejlen!

/Lasse
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 14:26 #9
så fik jeg adgang. og ændret kanalen.. har dog ikke nogen umiddelbar virkning.

Hvad angår dit forslag. Så har jeg haft en kammerat forbi med hans bærbare pc. han sad med den, lige ved siden af min stationære og connectede. Her oplevede vi ingen synlige hastighedsnedsættelser.
Så lånte jeg et andet netkort (dog stadig et af samme type) fra en anden kammerat. Her er der stadig problemer på min forbindelse.

Hvad mine erfaringer siger mig. Så kan det vel næsten ikke være netkortet (da jeg som sagt har prøvet med 2stk. dog af samme type)
Det kan vel næsten heller ikke være routeren?. Eftersom min kammerat havde fin hastighed på sin bærbare.

Jeg er desværre lost:(
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. december 2006 - 14:32 #10
Hvis det er samme mærke du lånte af netkort, så skulle der vel heller ikke installeres nyt drivere mv. vel?

Hvis det er tilfældet, så er opsætningen på din Pc jo 100% den samme uanset om det er det ene eller andet netkort. Har du forsøgt med et netkort af anden type?

Jeg har lidt haft problem hos mig. Der har jeg Zyxel router i stueetagen, og på 1. sal har jeg et Zyxel G-1000 access point, for at få ordenligt signal deroppe.

Her ville min bærbare også connecte fint, mens mit Zyxel B-220 trådløse USB netkort ikke ville. Så købte jeg et D-Link USB netkort, og så kørte det bare!

Så måske et andet netkort  ville kunne afhjælpe dit problem. Du kan selvfølgelig også forsøge at geninstallere din maskine, men er noget lidt drastisk for det her!

Har du mulighed for at tilslutte et netkort af en anden model/fabrikant?

/Lasse
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 15:23 #11
nu lavede jeg faktisk noget ret drastisk (derfor den lidt lange svartid).. Jeg kører normalt Vista (hvor det altså har virket). Nu lavede jeg lige en installation af XP ved siden af.. og so far virker det ret godt. Det er som om at der nu er den oprindelige hastighed på igen.. Som jeg også havde i starten med Vista! Det kunne evt. være jeg skulle formatere hele lortet og så installere Vista igen (og krydse fingre)

Tror ikke jeg har mulighed for at prøve med et andet netkort ellers. Ikke hvad jeg lige ved af.

Men prøver lige at køre med XP her den næste times tid og ser så på hvordan den generelle hastighed er.
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. december 2006 - 15:53 #12
Okay. Øvvv.... Vista. Det er jo stadig kun beta.
Produktnøgler til final release, bliver først frigivet her sidst på måneden så vidt jeg er orienteret.

Så kunne måske være at du kører med et build af Windows, hvor ikke alt kører optimalt endnu!

/Lasse
Avatar billede letmaelk Nybegynder
11. december 2006 - 16:58 #13
Kører RC2.. Det har som sagt kørt godt i RC2.. men pludselig svingede det meget. Jeg ved ikke hvad der er galt.
Men der er sq nok ikke rigtig noget at gøre.. XP virkede det faktisk nogenlunde i.. (kunne dog ikke komme til at teste hastigheden med det der TPtest, da den ikke kunne connecte til en server).

Men mange tak for hjælpen. Jeg må arbejde lidt videre med skidtet så.