Avatar billede superboy Nybegynder
09. december 2006 - 20:02 Der er 4 kommentarer

En række spørgsmål til Html

Hej jeg er ved at lave et website. Forsiden er i flash (ihvertfal som det er nu). Men jeg forsøger så at lave det sådan at den bliver åbnet i html når man går videre på undersiderne og til det har jeg en række spørgsmål.

Her er sitet http://kennethcm.dk/photoshopweb/caspianweb.html

1: Hvor meget må et website fylde? Altså hvor mange mb må det grafiske fylde?

2: Jeg skal have lavet sådan at når man trykker på knapperne så kommer der noget nyt frem i den firkantede hvide boks, men resten er jeg ikke specielt interesseret i at loade igen da det ikke gerne skulle ændre sig. Hvordan gøres det?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
09. december 2006 - 20:53 #1
1. Det kommer an på mange ting. Nogle af tingene er serveren, målgruppen, m.fl. Men desto mindre det fylder, desto bedre.

2. Det kan klares via en iframe. Du kan læse mere om iframes her: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
10. december 2006 - 10:17 #2
1. Personligt website bør ikke have html for mere end maximum 1mb. Billeder må du godt have mange af, dog skal billeder til layout højest give en samlet sidestørrelse på 700kb.

Hvis du har et galleri, så gælder det selvfølgelig ikke.

2. At bruge en (i)frame er dumt, det er meget bedre at kode noget ordenlig html så browseren cacher alle dine billeder, og derfor ikke loader det hele igen.

Men lige nu har du vist problemer nok med i det hele taget at lære at kode html :-)
hint: photoshop html er noget bras.
Avatar billede intenz Novice
10. december 2006 - 12:32 #3
700kb??
Til normale sider ville jeg sige omkring 50-70 kb, måske 100 kb for det hele (inkl. html)

Ved 700 kb skal man på en 512 forbindelse vente knap 14 sekunder på det bliver hentet. Det er lang tid...

Men i forhold til dit site, vil jeg sige at et par 100 kb er i orden, da det hele er bygget op omkring et billede (og set ser godt ud).

Og iframes/frames skal man generelt undgå, men det kan gå afhængig af opgaven. Og i dit tilfælde tror jeg det vil være en udmærket løsning (men du får problemer med søgemaskinerne, da alt tekst kommer til at lægge i en iframe).
Avatar billede roenving Novice
26. december 2006 - 20:51 #4
Ja, Photoshop er god til at lave 1995-kode ,-(

-- men slicede billeder er generelt ikke en god ide, og slet ikke, hvis det kommer til at fylde f.eks. 700 kb ...

-- hvis brugeren forventer et flot grafisk udtryk, vil selv flere mb ikke være til gene, men hvis det er en overraskelse, når hun slet ikke at se det, før hun er blevet utålmodig og har fundet andre græsgange (max. 3-5 sekunder ved første load, afhængig af din målgruppe altså ca. 50-75 kb (billig xDSL, 128 kb/s) til 350 - 500 kb (rimelig forbindelse, 1 mb/s !-)

-- som det nævnes, så er en (i)frame en snublende nær løsning, men ikke særlig god, hvis man også vil findes via søgemaskiner, da det kræver særlige foranstaltninger (f.eks. javascript-redirecting !-)

-- en bedre løsning vil være at bruge noget serverside genereret forskelligt indhold, godt nok vil det betyde, at siden som sådan reloades, men med en masse uændret grafik, vil en bruger med standard-indstillinger ikke blive specielt generet, og de, der har skrappe indstillinger, og har set dit flotte grafiske udtryk, vil ikke blive overrasket !o]