Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:00 Der er 22 kommentarer

exchange servers db(priv1.edb) vokser når jeg sletter mails

exchange servers db(priv1.edb) vokser når jeg sletter mails.

Jeg har slettet en masse gamle mails i forskellige mailbokse, alligevel vokser priv1.edb filen uhæmmet, nu er der kun plads til under 10 log filer på drevet, så exchange serveren går konstant ned og skal mountes. Hvad gør jeg ?
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 09:07 #1
Selv om du sletter mails mindskes din database ikke. For at få glæde af din frigjorte plads skal du defragmentere (eseutil). Se http://support.microsoft.com/kb/328804. Vær opmærksom på at det kan tage temmelig lang tid afhængig af hvor stor databasen er. Er du sikker på det er drevet der begrænser pladsen eller er det fordi du kører Exchange Standard og derfor ikke har ubegrænset størelse på databasen af licensmæssige årsager?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. december 2006 - 09:07 #2
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:14 #3
Niels Hansen: Ja det har du da ret i, jeg ledte i 3-4 minutter efter den rigtige plads og overvejede slet ikke kategorien programmer. og nuer det jo for sent efter reglerne. Men tilbage til problemet:

nhe: der er 40 MB plads fri på drevet når jeg sletter log filer, og hver gang drevet bliver fyldt op, går den ned. Har jeg forstået det rigtigt, at jeg tager en backup af filerne, og så kører jeg eseutil?
Kan jeg gøre det mens der er brugere på?
Hvor finder jeg eseutil?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. december 2006 - 09:22 #4
kig på det link nhe har givet dig, der står alt du skal bruge ;)
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 09:26 #5
Yep: Note Eseutil is located in the Winnt\System32 folder in Exchange Server 5.5 and in the Exchsrvr/Bin folder in Exchange 2000 and in Exchange 2003. Du skal sætte serveren offline = ingen brugere på.
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:27 #6
men jeg er ikke så god til englelsk, der er 100 point ude, og jeg er jo pisket til at give dem til nogen.

Har fundet svarene på de første spørgsmål, så jeg vil bare spørge: tager det hele natten? (8,3GB) og hvad gør jeg hvis den ikke er færdig om morgenen? Hvad kan der gå galt?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. december 2006 - 09:34 #7
sæt den til at køre fredag når du går hjem og mount den engang lørdag ;)
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 09:37 #8
Det er svært at sige. Umiddelbart er 8,3 GB ikke voldsom stor. Men det afhænger også af disk-hastighed og øvrige systemresourcer samt hvor fragmenteret databasen er! Der kan jo altid gå noget galt hvorfor man skal have en backup, men det er en standard operation. Har aldrig selv oplevet problemer med det. Jeg vil umiddelbart også vurdere at den kan køre igennem på en nat!
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:37 #9
Kan det ikke lade sig gøre på en hverdag? jeg er væk i weekenden og ikke tilbage før tirsdag. og der er jo nogen der regner med det virker hver dag. Kan man ikke bare afbryde processen hvis den ikke er færdig ?
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 09:42 #10
Det er jo op til dig og dine brugere, men hvis du melder det ud på forhånd og sætter den igang kl.16 eller 17 så vil jeg skyde på du er kørende igen fredag morgen! Men du bør selvfølgelig overveje den mulighed at den ikke er færdig eller der sker en fejl.
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:48 #11
Det er det jeg vil forsøge at være forberedt på. Hvad gør jeg i de tilfælde ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. december 2006 - 09:50 #12
i tilfældet af en fejl, det er umuligt at svare på da vi ikke kan se ind i fremtiden angående hvilken fejl den evt måtte komme med ;)
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 09:53 #13
Har du oplevet nogle fejl som ikke umiddelbart kan løses? Eller som kræver indgående kendskab til systemet at løse? Hvad kan der f.eks. komme af fejl
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 09:54 #14
Jeg forstår dit spm. men jeg er enig med niels! Som sagt er det et standard-værktøj fra MS og der bør ikke være nogle problemer med at anvende det!
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 10:18 #15
Der er lige et link mere her! Du skal jo lave din temporere database på en anden placering da dit problem er diskpladsen. http://support.microsoft.com/?id=255035
Avatar billede whiskey Nybegynder
07. december 2006 - 19:20 #16
Hej nhe:
jeg har lavet et netværksdrev på Z: og bruger
eseutil /d /ispriv /tZ:TempDfrg.edb

Den godtager ikke "ispriv" og hvad dælen er det? der står det skal være databasens placering, så jeg satte

F:\Program Files\Exchsrvr\MDBDATA\priv1.edb

ind i stedet for. Den sti vil den bare ikke acceptere.
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 20:20 #17
Hvad er det for en exchange du kører (5.5 / 2000 / 2003)?
Avatar billede nhe Nybegynder
07. december 2006 - 20:46 #18
Jf. det første link vil jeg mene du skal bruge følgende kommando:

eseutil /d "F:\Program Files\Exchsrvr\MDBDATA\priv1.edb" /t"Z:\tempdfg.edb"

(det sidste link er til exchange 5.5 - glemte lige at spørge hvilken version du havde..)
Avatar billede whiskey Nybegynder
08. december 2006 - 08:15 #19
det er 2003. Men det ser rigtigt ud, måske er det fordi jeg ikke har brugt anførselstegn, det mente jeg ikke man skulle i DOS.

Men tror nu nok jeg flytter hele db og kører defrag på et andet drev for så at genplacere den defraggede db. Er træt af at skrive de der lange stinavne, så jeg kan bare lægge det hele i roden på et andet drev havde jeg tænkt på.
Avatar billede whiskey Nybegynder
12. december 2006 - 21:40 #20
Jeg kan slet ikke få lov at kopiere priv1.edb. Det giver i I/O error, Kan jeg defragmentere drevet på normal vis (windows system tools) ?
Avatar billede whiskey Nybegynder
12. december 2006 - 23:02 #21
Jeg prøvede at flytte (cut and paste) de andre filer til en anden mappe for at lave mere plads til at kopiere den sidste. nu siger disken der ikke er plads til at de kan komme tilbage. så nu står jeg med noget være rod til imorgen tidlig. Er der nogen hjælp at hente ?
Avatar billede nhe Nybegynder
14. december 2006 - 10:54 #22
Hej igen! Jeg har lige været "offline" et par dage.. Det burde være muligt at anvende kommandoen fra min sidste kommentar i stedet for de andre ting du nævner. Taget i betragtning at du ikke som du selv skriver er så skarp i engelsk (og dermed ikke fortrolig med MS-beskrivelserne jf. tidligere links) bør du nok få nogen til at hjælpe dig.