Avatar billede jalle Nybegynder
05. december 2006 - 13:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilføje post efter opdatering af en tabel

Hej,

Jeg er igang med en større opdatering af en access database, som har betydet at jeg i en tabel har måtte ændre et felt fra primær nøgle til at have to felter til primær nøgle. Jeg har efterfølgende tilrettet de tabeller der har relation til denne tabel, jeg har ændret.

Problemet kommer så i min formular, hvor det som hidtil kun er de samme data der skal tastes ind og så ville jeg så beregne den anden primær nøgle. Denne værdi kan jeg godt beregne og indsætte i automatisk i feltet, men det er som om at access ikke vil acceptere en automatisk beregning, for den kommer den ud og siger at jeg ikke kan opdatere på grund af en relateret post i tabellen "HT_Sag".

Jeg kan desuden se i tabellen, når jeg har lukket formularen at den har gemt dataene, hvilket den ikke burde, såfremt at der var fejl.

Hvad kan man gøre, for jeg ved ikke lige hvordan jeg skal komme videre?

På forhånd tak.
Avatar billede mugs Novice
05. december 2006 - 14:13 #1
Du mangler en tilsvarende post i tabellen HT_Sag
Hvorfor har du måttet oprete en sammensat nøgle? Kan du ikke blot nøjes med at indeksere og nægt dubletter?
Avatar billede jalle Nybegynder
05. december 2006 - 14:24 #2
Det har noget at gøre med den måde som de sager bliver registreret på.

En sag bliver oprettet af følge afdelingsnr(2 cifre)+løbenr(3 cifre)+årstal(1 cifre) fx 10+555+6

Det er så det sidste cifre der er problemer med, idet de har haft systemet i snart 10 år og der er begyndt at blive sammenfald mellem de gamle sager og de nye kommende sager, hvorfor det er nødvendigt at ændre måden at oprette nye sager på. De gamle sager vil de ikke have slettet.

Jeg tror at jeg er kommet til, hvor problemet opstår og det er at når jeg kommer til en nye linie, så sætter den et 0 ind i det felt, hvor den skal skal beregne værdien - hvordan får man ikke til at sætte en værdi, før man indtaster andre data?
Avatar billede mugs Novice
05. december 2006 - 14:31 #3
Prøv at se på egenskaben "Standardværdi for nye poster" for feltet i tabellen.
Kontroller også om der er en standardværdi for feltet i formulasren.
Avatar billede jalle Nybegynder
05. december 2006 - 14:35 #4
Fandt ud af at standardværdien stod i tabellen til nul og det fjernede jeg. Ingen problemer derefter.

Du får pointene for din hjælp og tid.
Avatar billede mugs Novice
05. december 2006 - 16:55 #5
Tak for point :o)
Men jeg synes nu, at du skal være lidt mere nøjeregnende med, hvor mange poinjt du udlover i et spørgsmål. 60 Point gives for et svært spørgsmål. Dette bør ikke udløse mere end max. 30 point.
Avatar billede jalle Nybegynder
15. december 2006 - 19:04 #6
På det tidspunkt jeg skrev spørgsmålet var jeg løbet tør for idéer og for mig svært at løse - er her desuden ikke så tit mere.

Jeg vil tænke over det næste gang jeg stiller et spørgsmål.