Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 02:23 Der er 26 kommentarer

passer min cpu i?

Hej
Jeg har bestilt dette bundkort idag...men nu er jeg kommet i tvivl om den cpu jeg har kan bruges med dette bundkort.?
Bundkort jeg har bestilt er:ASRock ALIVESATA2-GLAN, AM2

min cpu er:AMD CPU Athlon 64 3500+ AM2
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 02:27 #1
altså om 3500+ er for meget til det bundkort...
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 02:53 #2
Jeg kan så absolut ikke forestille mig, at du får problemer pga. at det er en A64 3500+. Socket AM2 er jo den nyeste sokkel fra AMD, og 3500+ er set i forhold til de andre A64 modeller snarere en beskeden model (selv kører jeg p.t. med en A64 3200+ s754, som er endnu mere beskeden :)). Eneste "kritikpunkt", om nogen, skulle da være, at ASRock motherboards ikke lige hører til i den bedste ende af skala'en. Men sålænge de kører... :)
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 02:58 #3
hvilket motherboard ville du da anbefale til den cpu?
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:11 #4
Uha... der er mange at vælge imellem. Jeg ville nok gå efter et motherboard fra enten ASUS, MSI, Gigabyte eller ABIT, og så et der anvender et nVidia chipset.

Nu ved jeg ikke hvor du har købt henne, men når jeg kigger hos SHG.dk, så kan jeg se at de har mange gode bud og til priser der ikke er væsentlig dyrere end det som SHG vil have for dit aktuelle motherboard.

Hvis du giver mig en ca. pris vil jeg da gerne prøve at give et helt konkret bud. :)
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 03:14 #5
ca 600-1000 kr.....
skal være til et pci-express grafikkortPowerColor X800GTO, 256MB, PCI-E.
Og til den 3500+ cpu.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:16 #6
Det er ikke store krav du stiller. Kunne du tænke dig at have mulighed for SLI lidt længere ned ad vejen?
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 03:17 #7
og til disse ram KVR400D2N3/512 - 512MB 400MHZ DDR2 DIMM
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 03:18 #8
øh SLI?
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:20 #9
Det er noget fra nVidia, hvor du kan sætte 2 stk. Geforce grafikkort i, som så arbejder sammen om at lave billedet. Du kan selvfølgelig også uden problemer sætte et ATI kort i (som det X800GTO), men ikke 2 stk. af dem.

Jeg regner for øvrigt med, at du har købt 2 ens RAM moduler? Hvis du kun har købt et, så skyder du dig i foden fordi både s939 og AM2 er lagt ud til dual channel RAM, så man får mere ydelse ved at sætte RAM i parvis.
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 03:23 #10
tror ikke det SLI er nødvendigt........næh jeg har ikke købt 2 ens ram moduler, men kan da nåes endnu...
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:30 #11
OK, et hurtigt bud ville være ASUS M2N-E til kr. 748 hos SHG. Et andet godt bud ville være Abit KN9S til kr. 638. Der er mange flere, men det er hvad jeg sådan lige kan finde frem til.

Må jeg også foreslå noget andet RAM?
Avatar billede bksdr Nybegynder
28. november 2006 - 04:13 #12
ok...og hvis du kun skulle anbefale en´af dem?
Avatar billede adema Nybegynder
28. november 2006 - 07:07 #13
et sikkert valg i min bog vil altid være asus kortet fremfor asrock og gigabyte frem for msi, og til sidst dfi fremfor abit. så ASUS ville jeg vælge.

og så køb for himlens skyld 2x256/512minimum DDR2 ram, da AM2 soklen kan udnytte denne meget hurtigere teknologi.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 12:55 #14
Sorry for det lidt sene svar, men vi blev groft afbrudt af Ekspertens opdateringsperiode i nat.

Jeg synes også, at ASUS er det bedste bud, bl.a. pga. heatpipe køling af chipsettet på motherboardet (hvilket ABIT godt nok også har). DFI er også godt, særligt til overclocking, men jeg er ikke så vild mere deres aktive køling af chipsettet (en lille blæser, der larmer og potentielt kan gå i stykker rimeligt hurtigt).

Mht. RAM, så skulle jeg altså godt nok lige slå den kreds du nævnte op over hos Kingston. Troede først der var tale om en skrivefejl, men det ser ud til, at du har fået dig et DDR2 "400MHz" (faktisk 100MHz) modul. Troede slet ikke de længere solgte den slags. Ved DDR (ikke DDR2) er 400MHz en god hastighed, men DDR2 har en højere såkaldt latenstid, hvilket kort sagt betyder, at der skal højere hastighed til for at matche hastigheden af DDR (til gengæld har DDR2 større båndbredde og en masse andre fordele). Typisk snakker man om, at der i det mindste skal DDR2 533 til for at matche DDR 400.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har givet for det modul eller om du kan returnere det, men hvis jeg hurtigt skulle foreslå en erstatning så kig på Corsair Twin2X 2x512MB DDR2 (PC6400/DDR2 800) til kr. 1192 hos SHG. Omkr. 1000 kroner for 2x 512MB er en OK pris, og Corsair RAM har ry for at være særligt kompatibel med diverse motherboards. Kingston (som du p.t. har) og OCZ er også meget anvendt.

Håber du får noget ud af ovenstående... :)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2006 - 13:23 #15
Det er nu ikke nemt, at blive klog på Asrock, peet49 mener det er godt:
http://www.eksperten.dk/spm/746630
Med hensyn til DFI er jeg helt enig i kritikken af aktiv køling, den lyd kan
gå en på nerverne. Jeg havde et DFI kort og klagede min nød til forhandleren.
han skaffede mig så en passiv køling, men det kunne kortet ikke holde til.
Så tommelfingeren ned for DFI på grund af støj.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 15:37 #16
ASRock er godt nok et datterselskab (eller noget i den stil) af ASUS, men de laver altså ikke helt samme kvalitet. Det er dog til alle tider bedre end ECS/PC Chips (efter min mening). Når det så er sagt, så har ASUS også haft nogle brister her og der, men det gælder vist alle producenter. Jeg synes stadig, at ASUS er det bedste valg, men jeg synes også, at MSI, Gigabyte og ABIT ligger meget tæt på.
Avatar billede bksdr Nybegynder
30. november 2006 - 04:22 #17
skal have et "svar" for at kunne give point... :-)
Avatar billede azrael Nybegynder
30. november 2006 - 14:03 #18
Jeg takker pænt nej for point, og håber du får købt de rigtige dele... :)
Avatar billede bksdr Nybegynder
30. november 2006 - 16:48 #19
jo,købte et asus bundkort og mere ram.....viker fint......mange tak for hjælpen
Avatar billede azrael Nybegynder
30. november 2006 - 17:38 #20
Må man spørge hvad du købte af RAM? Håber du tog mit råd til dig og skiftede DDR2 400 ud med DDR2 800... :)
Avatar billede bksdr Nybegynder
30. november 2006 - 18:46 #21
Corsair Twin2X 2x512MB DDR2 (PC6400/DDR2 800)
Avatar billede azrael Nybegynder
30. november 2006 - 19:19 #22
Jamen, det er jo bare helt perfekt så! Jeg glæder mig rigtigt meget på dine vegne! :)
Avatar billede bksdr Nybegynder
30. november 2006 - 19:47 #23
jeps nu skal jeg bare have købt en dvd-brænder... ;-)
Avatar billede azrael Nybegynder
30. november 2006 - 20:36 #24
Kig på en BenQ DW1640 eller DW1650 eller DW1655 (men *kun* disse BenQ modeller, andre/nyere er ikke så god). DW1655 er nok nemmest at få. Prisen ligger ved ca. 350-400 kroner.
Avatar billede bksdr Nybegynder
30. november 2006 - 22:55 #25
hvad med en NEC....billigmedien.de
Avatar billede azrael Nybegynder
01. december 2006 - 00:27 #26
Jeg havde en NEC før jeg skiftede til BenQ. NEC'en var OK, men efter jeg fik BenQ (DW1640) har jeg aldrig kigget tilbage... :)

En af mine kammerater købte en dyr Plextor til næsten 1000 kroner. Den holdt ca. 1 år. Nu har han en BenQ DW1650 på min anbefaling og han har aldrig været gladere.

Nu ved jeg ikke hvilken farve du går efter men sort er jo altid "in".

BenQ DW1640: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=146779
BenQ DW1650: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180542
BenQ DW1655: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=239984

Mht. prisen ville jeg klart gå efter DW1650 modellen. Det er lige før jeg burde få mig en reservemodel... :D