Avatar billede error_martin Nybegynder
26. november 2006 - 19:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk til bærbar computer?

Hej
Jeg skal have ny harddisk i min bærbar computer, men ejg ved ikke hvilken jeg skal købe. Man kan købe ATA og SATA harddiske til bærbar, men hvad er forskellen på de to slags?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. november 2006 - 20:06 #1
Du skal købe det der kan sidde i den, hvis den ikke understøtter sata, så nytter det ikke at købe sådan en.

Ellers skal du vælge ud fra økonomi, hvor hurtig den skal være og hvor meget plads du har brug for.

Helt generelt er sata hurtigere og dyre en almindelig IDE
Avatar billede error_martin Nybegynder
26. november 2006 - 20:08 #2
Nej, men jeg har ikke så meget forstand på det hehe. Hvordan finder jeg ud af om jeg kan bruge en sata? ;/
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 20:11 #3
Du kan ikke bruge en ATA i en bærebar der kører SATA og omvendt.
http://www.pcsupport.dk/support/Harddisk.html

Hvad hedder din bærebare model/type
Avatar billede error_martin Nybegynder
26. november 2006 - 20:16 #4
Det er en acer aspire 3000 mener jeg
Avatar billede error_martin Nybegynder
26. november 2006 - 20:33 #6
okay, men ellers må det da også stå på harddisken som sidder der i nu, ikke?
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 20:39 #7
Jo, det gør
Men du kan også checke her:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor Diskdrev
H-klik på din disk og vælg egenskaber
Klik på faneblad Detaljer og der vil sikker stå noget med IDE XXXX
Så er det en ATA disk
Avatar billede error_martin Nybegynder
26. november 2006 - 20:40 #8
Hehe ja, men mit problem er, at harddisken er brændt sammen og jeg sidder på en anden computer nu ;), men jeg vil lige tjekke på harddisken. Tak for det :)
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 20:45 #9
Nåå, troede bare du ville have en større, ja så bliver ovenstående check jo lidt svært ;O)
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. november 2006 - 21:09 #10
Hvis den er brænds sammen og du skal skifte, så skal den jo alligevel ud. Prøv at kik på den fysiske disk, hvis du ikke ved hvordan en sata disk ser ud, så er det normalt skrevet på den om den er sata, ide eller noget helt andet