Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 19:13 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk problemer.

Hejsa.

Jeg har lige fået anskaffet mig en Intel core 2 duo E6600 og et ASROCK Dual-VSTA bundkort her forleden. Har så fået sat delene i og det hele intet problem der. Problemet ligger i at den slet ikke gider og starte op! Den når til bios og venter et stykke tid ved min harddisk, så kører den videre til sort skærm med en hvid _ som står og blinker. Indtil den siger "Select a proper boot device or insert media to the boot device and try again" Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Har prøvet stortset alt tænkeligt. Hvis jeg booter op fra CD-rom drevet med bundkort's cden i, prøver den at boote noget op som hedder "Neo BOOT LOADER v6.0" og efter et stykke tid svarer den med "Could not read Partition 00 sector 01"

Har endda prøvet og installere ME da jeg ikke har en Windows XP CD liggende. Når den tjekker min computer hardware kommer den op med en besked "Programmet kunne ikke læse fra og til harddisken."

Det skal siges at mine harddiske virkede fint indtil jeg skiftede bundkort, og der ligger windows på den harddisk jeg prøver at boote fra.

Nogen som har en anelse om hvad det kan være?

Specs:

Asrock DUAL-VSTA775LGA
Geforce 6600GT 128MB AGPx4
1x 1048 DDR PC3300
1x 256 DDR PC3300
Intel Conroe E6600
1x Maxtor 40GB IDE ATA133
1x Maxtor 80GB IDE ATA133
Avatar billede jokkejensen Novice
26. november 2006 - 19:35 #1
finder den begge diske i bios? diskene kan jo stadig godt virke, bare være sat lidt forkert til på det nye bundkort - hent evt en af de mange boot cd pakker der findes med forskellige værktøjer, og se om dine diske virker.. ex hirens boot cd
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 19:41 #2
Prøv at gå i Bios.
Kan ikke lige huske menuen, men check at at den IKKE står til RAID - skift til IDE hvis den gør.
Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 19:46 #3
Jeg kan vælge mellem "Raid" eller "Non-raid" ingen af delene gør en forskel.

Og den finder begge disks i bios.
Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 19:57 #4
Det lader til at jeg er kommet lidt videre. Efter jeg har pillet min primary ud (40GB) og sat min (80GB) til primary kan jeg godt komme ind i Windows ME setup. Hvad kan problemet være med min første?
Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 19:57 #5
PS. Skal siges at min anden harddisk på 40GB er taget helt fra.
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 19:59 #6
Prøv at fjerne den ene disk (kabelmæssigt) og lad den anden blive som master på IDE1 conrolleren og den skal sidde sidst på IDE kablet
Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 20:23 #7
Osse det den gør nu, men lige så snart jeg tilføjer en anden HD enten som slave eller for sig selv på den anden IDE controller. Så brokker den sig igen i bios og loader der i lang tid. 80GB harddisken har ingen problemer for sig selv som primary, 40GB harddisken loader lang tid i bios og kommer så til sort skærm om "Select proper boot device or insert media in the boot device" Kan det være fordi der er windows liggende på den?
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 20:32 #8
Det er muligt , at det er fordi windows ligger på den.
Da du ikke har en XP cd, så kan du jo ikke boote fra den og en repair, da det skal til pga du har skiftet hardware og det kan den ikke starte op på.
Der laves nemlig en sammentælling af div. hardware under windows installationen og der den ændret for meget kræves der en repair eller nyinstall.

http://support.microsoft.com/kb/302878/da#5e
Avatar billede r3cor Nybegynder
26. november 2006 - 20:40 #9
Virker som en sandsynlig løsning. Jeg må bare prøve at fiske en XP cd op et sted og formatere lortet på et tidspunkt. Tak for hjælpen!
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2006 - 20:50 #10
Det skulle ikke være nødvendigt, med en formatering - blot en  Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede r3cor Nybegynder
27. november 2006 - 15:11 #11
Undskyld jeg bumper men, har fået en Xp cd. Jeg formater så begge 2 drev på min 40GB harddisk med windows på og laver så et enkelt drev. Den lægger de enkle windows filer ind og genstarter så selvfølgelig. Men selv efter den er genstartet går den stadig ind i den setup hvor jeg kan vælge om jeg vil Delete partions osv. Den går ikke videre til selve windows menu install.

Da jeg prøvede på min 80GB harddisk sagde den at den ikke er Windows XP compatable da jeg prøvede at installere windows XP på den.

Hvad kan jeg gøre? Den bliver ved med at gå ind i den setup
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2006 - 16:37 #12
Prøv lige at resette BIOS:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Nu skriver du formatere, gør du det således:
Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.
Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.
1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd (Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)
    OBS: Når skærmen skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
eller her, kør nedad siden til Windows XP Service Pack 2:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede r3cor Nybegynder
27. november 2006 - 16:46 #13
Jeg har gjort al det du har sagt. Problemet er bare at den aldrig når til sidste del af punkt 6. Den formater drevet og rebooter så, mit CD-rom drev er sat til primary og er den eneste. Men den loader bare den samme setup igen når den så er færdig med de der driver ting i bunden kan jeg sagtens se at mit C drev har 3760FREE MB(4179MB) eller ligende. Så den har altså installeret standard filerne den skal bruge men den gider ikke loade installationen. Det tar desuden en krig for den at loade bios igennem og starte punkt 1.2.3 hvorimod den anden harddisk flyver direkte igennem den hvis den er alene og primary. Jeg er desværre helt lost og aner ikke hvad jeg skal gøre, har siddet hele dagen samt i går og har ikke fundet svaret endnu.
Avatar billede r3cor Nybegynder
27. november 2006 - 18:49 #14
Jeg prøvede for sjov og sættede en 3.5 GB maxtor HDD til som den eneste og bootede op med CD som primary, og formaterede så lortet og den lægger fint basic windows filerne ind. Og lur mig om den ikke starter op og begynder at installere windows?

Den vil ikke installere Windows XP på min 80GB selvom den er formateret på alle drevene. Den siger bare at drevene ikke er XP compatable. Bare lidt surt at mit C drev er på 3.5 :/ med 1.5GB ledigt plads, men må vel holde til jeg får skiftet lortet ud.
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2006 - 19:31 #15
Så er du nok nød til at formatere/slette den disk på en anden måde og derefter lave en nyinstall.
Du kan bruge programmet killdisk, men vær opmærksom på at den sletter HELE disken
http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede haverslev Novice
28. december 2006 - 12:02 #16
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2007 - 20:51 #17