Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 00:14 Der er 46 kommentarer

Ekstern harddisk ikke tilgængelig

Nu forholder det sig sådan, at jeg har fyldt min eksterne Maxtor harddisk (250 gb, dvs. 233 i virkeligheden) op, sådan godt og vel, og nu kan jeg lige pludselig ikke komme ind på den. Den kommer ikke frem i "Denne computer" som den plejer, og jeg kan heller ikke komme ind på den via cmd.
Den plejer at blive godt varm når den er tilkoblet, men nu er den bare så kold så kold. Hvad i alverden skal jeg lige gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 00:26 #1
Prøv først at se, om den får strøm. prøv med et andet stik.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 00:27 #2
sker der noget hvis du rykker kablet ud og sætter det i igen... sker der noget i windows ?
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 00:29 #3
Og så skal det lige siges, at hvis jeg fx skriver "g:" (drevbogstavet for den eksterne) i kør, mens jeg har den tilkoblet, så fryser kør-boksen, og hvis jeg tager usb-stikket ud, "tør" kør-boksen op igen, og den siger at stien ikke blev fundet.

Når jeg tilkobler den eksterne kommer ikonet "sikker fjernelse af hardware", men kan ikke åbne vinduet dertil. Jeg kan heller ikke åbne Enhedshåndtering - men igen; alle disse vinduer kommer op når jeg frakobler den eksterne.
Jeg prøvede lige at åbne Enhedshåndtering først, tilkoble den eksterne bagefter. Så kunne jeg se at der stod "Maxtor OneTouch" som der skulle, men kan jo stadigvæk ikke komme ind på den.

Please hjælp.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 00:40 #4
Harddisken bliver vel kun varm når den snurrer, altså bearbejder data.. så det er ikke direkte tegn på den er død i mine øjne...

Kan du prøve at hive den ud, nakke alt der har med USB at gøre i enhedshåndtering..

genstarte umiddelbart efter

windows skulle så gerne installere USB igen, og smid så HDD i..

Har du en anden usb 2.0 dims du kan kaste i pc'en ?
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 00:44 #5
Hvad mener du med at "nakke" alt det der har med USB at gøre?
Og en anden USB 2.0 dims?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 00:47 #6
Hvis den sidder i en USB box, kan det være boxen som har fejl. Hvis du kan tage
disken ud og sætte den direkte til, så kører den måske?
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 00:55 #7
Jeg tilkobler den allerede direkte, gotfred.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 01:04 #8
Ok, og hvis du er sikker på, at den får strøm, så ser det meget sort ud,
hvis den stadig er kold:(
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 01:17 #9
Den er ikke kold længere. Nu er den som den plejer at være i "hviletilstand".
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 01:42 #10
med nakke mener jeg at du skal slette alle dine USB-controllere fra enhedslisten..

Herefter genstart, og windows finder dem igen... genstart eventuelt igen...

sæt så din harddisk til.

Kan sådan en "extern" harddisk ikke pilles ud af kassen og "plugges" direkte til en ide port ? - så ville det jo være en ret indlysende måde at finde ud af om det var disken eller "kassen" der ikke virkede.

Mvh
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 01:43 #11
sorry gotfred, læste ikke du havde forslået med at tage den ud
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 02:01 #12
Har prøvet det med usb-controllerne, men det virker ikke.

Kan ikke gøre det du siger med ide, da jeg sidder ved en bærbar.

Jeg var inde i diskhåndtering på et tidspunkt, hvor den eksterne stod under et nyt navn, "Lokal disk" vist nok, hvor jeg tidligere havde navndøbt den "Maxtor". Der stod også, at der ingen filer var på drevet. Altså at der var 100% ledig plads.

Hvis jeg prøver at dobbeltklikke på ikonet i Denne computer kommer der en meddelelse om "fejl under indlæsning af en side".

Det ser godt nok ikke for godt ud.. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 02:06 #13
hmmm jeg syntes du skrev i opgaven at den ikke kom frem i denne computer?

PRøv lige denne demo af getdataback fra runtime.. til ntfs..

http://www.runtime.org/gdbnt.zip
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2006 - 02:11 #14
brug den der "i dont know (default settings)" -> next -> vælg drev -> next

hvis den finder noget, og du ikke kan komme ind fra "denne computer" .. ja så er det nok disken der har en fejl... finder den heller ikke noget, kan det være kassen, og du bør teste disken alene i en stationær pc.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 02:17 #15
Måske har den mistet partitionstabellen? Under egenskaber hedder de alle
lokal disk. Stod der ikke andet? Du kan også prøve, at undersøge disken
med Powermax.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 02:18 #16
Er i gang med at skanne nu; skal jeg bare ignorere/fortsætte hvis der kommer en "unknown error"? Det har jeg gjort den ene gang det er sket.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 02:22 #17
Der kommer virkelig mange errors nu.. Hvad skal jeg?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 02:49 #18
Scanner med hvad, Powermax? Hvis det er den, skal du køre den store tur, fordi
Den så vil prøve, at rette fejl. Ellers får du at vide hvis fejlene er
uoprettelige. Og i så fald, er der ikke andet at gøre, end at forsøge, at
redde data, med et program, som kan det.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 02:51 #19
Så jeg kan egentlig afbryde skanningen med GetDataBack og så starte med Powermax?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 03:13 #20
Hvis du kan hive vigtige data ud, så gør hellere det. Men hvis det er en demo,
så vil den vel kun vise dig, den kan finde noget og ikke hente noget?
Så prøv hellere denne her, den er gratis. Så finder den noget, kan du også få
lov, til at hente det. http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm
Men hvis din HD er fyldt godt op, virker det uoverskueligt, at hente alle data.
Hvis du er heldig, kan Powermax reparere din disk - hvis den altså har dårlige
kloster.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 13:22 #21
Inde i File Recovery kan jeg se nogle af mine filer på den eksterne.. Jeg har lige prøvet at gemme en mappe over på et andet drev, men nu kommer den bare op med en milliard error-meddelelser, "NT_read error", "error no.1117 drv:129 LBA:3023411111 blocks:128 , Abort, Retry or Ignore?" .. Lige meget hvad jeg trykker kommer der den samme besked (LBA nummeret ændres dog).

Hjælp!
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 13:32 #22
Det lyder som en meget syg HD. Kør Powermax og få en diagnose.
Det skal være den store tur, som tager lang tid.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 13:54 #23
Når jeg går ind i Powermax kommer den op med "Diskette Creator" - jeg sidder på en bærbar uden diskettedrev.. Jeg siger bare continue, og den kommer op med "Floppy Drive Error. Error reading drive. No diskette in drive, or drive failure" - hvilket jo siger sig selv. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 14:06 #24
Jeg har en Maxtor disk, prøver at sætte PowermaxCD på. Vender straks tilbage.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 14:24 #25
Havde den ikke længere. Der var vist bøvl med den? Laver en ny.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 14:54 #26
Har lavet en ny PowermaxCD. Den kører fint. Jeg lavede først en hurtig test, men
blev så anbefalet, at lave den omfattende. Så enten er der noget galt med din
PowermaxCD eller også er der noget meget alvorligt galt med din HD.
Jeg kører altså den omfattende test nu, for måske er der fejl, siden jeg fik
den opfordring? Er ikke hjemme de første par timer.
Da jeg hentede den nye Iso fra Maxtor, kunne jeg først ikke downloade den, men
så fandt jeg den igen under software, og der kunne den godt downloades.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 15:14 #27
Ah, jeg hentede en exe-fil til at starte med åbenbart. Har nu brændt en iso og vil prøve at boote på den og lave en test.
Avatar billede airillusions Nybegynder
25. november 2006 - 15:31 #28
Den kunne selvfølgelig ikke finde drevet.........

Min bærbare er lidt underlig, idet at jeg ikke kan genstarte den hvis den eksterne er tilsluttet (sådan har det altid været). Jeg skal altså tage usb-stikket ud, før den kan boote. Jeg skyndte mig at putte stikket i igen, da jeg havde på fornemmelsen at det måske kunne medføre at programmet ikke kunne finde drevet.

Men altså det kunne det så heller ikke - virker programmet ikke også kun til sata og ide drev?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2006 - 17:35 #29
Jeg har nu kørt Powermax til ende, og der blev fundet alvorlige klosterfejl,
som dog kunne repareres. Powermax ville ikke garantere for, at mine data
ikke led skade. Men det er ligemeget for mig, da det er en backup.

Jeg tror der er noget galt med dit windows. Vil du prøve en "Repair" ?
  http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål.
Avatar billede airillusions Nybegynder
27. november 2006 - 18:09 #30
Der er ikke noget galt med mit windows, da jeg lige har prøvet at sætte den til en andens computer, og der gjorde den det samme.

Programmet, Powermax, kan da kun undersøge drev der sidder på en ide eller sata port, ikke? Det synes jeg der står inde i programmet..
Men kan som sagt ikke køre Powermax på min eksterne harddisk.

Hjælp :(
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2006 - 18:50 #31
en du skriver jo her, du har koblet den direkte på???
Avatar billede airillusions Nybegynder
27. november 2006 - 19:14 #32
Ja, jeg kan jo ligesom ikke gøre andet. Det er en ganske almindelig ekstern harddisk med usb tilkobling.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2006 - 19:19 #33
Lyder lidt som om vi taler forbi hinanden. Det jeg mente med direkte var,
at tage HD ud af USB kassen, og sætte den direkte til bundkortet.
Jeg skal se, om Powermax kan finde min USB HD.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2006 - 19:29 #34
Nej min USB HD blev ikke fundet. Den skal altså sætte direkte på kablet til
bundkortet.
Avatar billede airillusions Nybegynder
27. november 2006 - 19:43 #35
Jeg har ikke andre tilkoblingsmuligheder end usb. Det er en Maxtor OneTouch (hvis det siger dig noget) - altså kan jeg ikke "tage den ud af USB kassen".
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2006 - 19:52 #36
Næ desværre jeg kender den ikke, men jeg kan da godt se problemet.
Men windows kan vel undersøge den i denne computer egenskaber/funktioner.
Du kan også downloade denne her, den kan vist godt lave overfladescanning.
Og den er under alle omstændigheder god at have.
Paragon Managar:  http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=9616&PN=1
Man skal registrere sig, for at få en gratis nøgle.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. december 2006 - 15:05 #37
Fandt du ud af noget?
Avatar billede airillusions Nybegynder
12. december 2006 - 15:31 #38
Sorry jeg glemte at skrive tilbage.
Jeg fandt programmet R-STUDIO, som har stået og skannet drevet i 4,5 dage, og blev færdig her i nat. Den kunne finde data i store dele af harddisken, og er ved at genskabe nu - så må vi se om det virker, vender tilbage med opdatering.
Avatar billede airillusions Nybegynder
21. december 2006 - 13:14 #39
Har vha. det geniale program R-STUDIO fået genskabt alt data fra den eksterne harddisk (fik det over på en nyligt indkøbt ekstern harddisk fra WD). Men jeg går ud fra jeg stadig står med en ubrugelig gammel harddisk :/
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 13:29 #40
Til lykke med det fine resultat. Nu har jeg ikke læst det hele igemmen igen,
men hvis du ikke fik scannet din HD med et lille program fra producentens
support side, så prøv det.
Avatar billede airillusions Nybegynder
21. december 2006 - 14:07 #41
Jo, fik prøvet at køre det program, men den kunne som sagt ikke finde drevet (tror ikke det er beregnet til usb-tilkoblede drev).
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 14:18 #42
Jeg prøver lige at hente en USB HD frem, og prøver, om Powermax kan se den.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 14:37 #43
Nej min USB HD kan heller ikke ses. På nogen Bios kan den vist instilles til
at boote på USB. Men det hjælper jo ikke her. Den skal åbenbart sættes direkte
til bundkortet.
Avatar billede omdal Nybegynder
23. september 2007 - 14:48 #44
hey jeg har en WD - Mybook 500GB som laver nøjagtigt samme nummer, samt har en kammerat der ringede forleden med det samme problem ... derudover har min svoger en som også gør det, dog en ældre. Som kører rent USB, altså skal ikke bruge ekstern strømforsyning ...

mon ikke det er noget generelt der er galt med usb diske .. synes det virker meget underligt at der lige er to andre som står med samme problem bare omkring mig ...

Men men men, du brugte R-Studio så det må jeg lige se om virker .. har bare ikke lige plads til det pt ;) - sidder også på bærbar
Avatar billede airillusions Nybegynder
23. september 2007 - 15:11 #45
corperati:
Det lyder kedeligt at det er sket med WD diske, da det er det mærke jeg udelukkende har købt siden Maxtor-diskens nedbrud.
Håber da R-Studio kan hjælpe dig.
Avatar billede omdal Nybegynder
23. september 2007 - 17:39 #46
ja det var det jeg så .. men jeg skriver lige feedback når jeg får tid til at kigge på det