Avatar billede dadane Novice
21. maj 2001 - 20:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gratis editor som automatisk farver tags

Er der nogen der ved hvor jeg kan downloade en gratis editor?

Den skal som minimum:

  Genkende og farve/markere HTML og vbscript (asp) tags.
  Have mulighed for flere åbne filer

Det ville være lækkert om den også kunne:

  Farve andre sprog (Især Java og PHP)
  Holde styr på parenteser
  Være \"Sourcecode beautifier\" - altså rykke ind og ud ved if, for, while m.m.
  Søgning med \"Generalized Regular ExPressions\" (eller blot RE)

/DaDane
Avatar billede keysersoze Guru
21. maj 2001 - 20:59 #1
om du kan få en der 100% opfylder dine krav er ikke sikkert når nu den skal være gratis - men Ultraedit passer til mine krav.. se evt mere her:

http://www.activeserverpages.dk/download/default.asp?mode=kategori&id=6
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
21. maj 2001 - 21:01 #2
Ja, el. Editplus (se www.editplus.com) som dog også er shareware.

Kender også en gratis, skal dog lige finde den først, to sekunder
Avatar billede ricardo Nybegynder
21. maj 2001 - 21:02 #3
www.notetab.com

Note Tab er fed...der er en freeware udgave, og den koster så lidt for den fulde udgave alligevel.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
21. maj 2001 - 21:11 #4
Ja, det hed ScriptWorx 5.0 Beta 4

og kan downloades på www.softlite.net

ellers kan du kigge på www.tucows.com og søge på asp så får du nogle flere muligheder
Avatar billede kmikkels Nybegynder
21. maj 2001 - 21:55 #5
Ellers kan du prøve emcas for windows (Eller linux)
Den kan du selv configurere, hvis den ikke allerede supproterer dine sprog
Avatar billede hooh Nybegynder
22. maj 2001 - 10:33 #6
det bedste freeware program som jeg selv bruger

http://www.chami.com/html-kit/

den kan ihvertfald

Genkende og farve/markere HTML og vbscript (asp) tags.
Har mulighed for flere åbne filer

Der er vidst en funktion i menuen...så efter du har skrevet koden...så rykker den automatisk bagefter. (kan ikke lige huske hvordan, men jeg har set det)
Avatar billede hooh Nybegynder
22. maj 2001 - 10:37 #7
den har lidt ...

Maintain multiple colorizer views and/or highlight only specific parts of code, such as text, tags, comments, scripts, strings, ASP, etc. Includes language-level color coding support for HTML, XHTML, XML, CSS/XSLT Style Sheets, JavaScript/JScript/LiveWire, VBScript/Visual Basic, ASP, PHP, Perl, Java, Python, C/C++/C#, Delphi/Pascal and IE 5 conditional HTML files with customizable file extensions. Coloring of JSP blocks is also supported.

du kan læse mere om det her...

http://www.chami.com/html-kit/#features

Avatar billede nybroe Nybegynder
22. maj 2001 - 14:53 #8
Avatar billede hooh Nybegynder
22. maj 2001 - 15:27 #9
der er vel så meget ude på nettet...

du kan næsten finde alt hvad du søger i forskellige versioner
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
22. maj 2001 - 21:52 #10
er der noget af det der kan bruges el..? Gi\' dog en lyd fra dig ... ;-)
Avatar billede dadane Novice
23. maj 2001 - 18:35 #11
torbenmelander: Jeg er ikke færdig med at tjekke tingene igennem endnu. Det ser ud til at der er flere af programmerne der faktisk er ret interessante. Dog har de jeg har afprøvet svært ved at \"farve rigtigt\"

<% if x>5 then¨

giver f.eks. kun farvning i <% if x>, men det er nok ikke gældende for alle programmerne.

Når min eksamen er overstået - så skal du få høre hvad jeg har fundet ud af!

/DaDane
Avatar billede hooh Nybegynder
24. maj 2001 - 09:41 #12
øøh..

Html-kit ville give farve hele strengen...

altså ALT hvad der er indenfor <%...bla..bla..%>
Avatar billede dadane Novice
24. maj 2001 - 19:41 #13
hooh: Jeg fik vidst formuleret mig forkert. Der var et af programmerne (og jeg husker ikke hvilket) som farvede galt som nævnt ovenfor.

HTML kit ser ret interessante ud. Især når man får lagt plugins i. Dog kunne jeg godt tænke mig at den også kunne fortælle lidt om parametrene. Jeg har prøvet programmet homesite (som ikke er gratis) med et PHP plugin. Det virker RET fedt idet det f.eks. ved søgning skriver (jeg kan ikke huske den rigtige komando, men nedenstående viser i hvert fald hvad jeg mener):

søg (nål, høstak)

Hvor HTML kit blot skriver søg( )

Som sagt er jeg ved at læse til eksamen, når jeg er færdig vil jeg se alle programmerne igennem, men HTML kit ser i hvert fald ikke uinteressant ud.
Avatar billede keysersoze Guru
30. maj 2001 - 19:11 #14
har du fundet en løsning?
Avatar billede dadane Novice
02. juli 2001 - 11:29 #15
HTML-kit ser ud til at kunne det meste af det jeg vil.

  Genkende og farve/markere HTML og vbscript (asp) tags.
  Have mulighed for flere åbne filer
  Farve andre sprog (Især Java og PHP)
  Søgning med \"Generalized Regular ExPressions\"

Det er iøvrigt et fedt program hvor man simpelt kan lave plugins selv og som - kan det det skal kunne.

/DaDane