Avatar billede lauritsen Nybegynder
22. november 2006 - 09:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hardware-printserver og Linux

For nogle uger siden havde jeg en printserver hjemme, som jeg ville bruge for at kunne printe fra både stationær og laptop fra både Windows og Linux. Desværre var den dog sådan indrettet, at den krævede, at man installerede noget software på klient-computeren, for at den fungerede. Det holder ikke i min situation, da producenten ikke leverer sådant software i 95% af tilfældene. Og ærlig talt troede jeg også, at alle printservere fungerede sådan, at man blot skulle have den rigtige driver parat, og så kunne man ellers installere den som en netværksprinter (over fx SMB). Jeg kunne dog ikke se, at dette var tilfældet, inden jeg købte printserveren, så nu vil jeg prøve at høre, om nogen her har erfaringer med en forholdsvis billig printserver til en (helst to) USB-printere, som altså ikke kræver andet software på klienterne end selve printerdriveren. På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2006 - 10:07 #1
Jeg har godt nok ikke arbejdet med alle printservere - langt fra. Men jeg har dælemig også arbejdet med mange forskellige modeller - og jeg har ALDRIG hørt om at der skulle bruges klientsoftware.

Og det ville jeg derfor heller ikke antage at nogen andre printservere skulle.

Hvad for mærke/model var det du havde hjemme?

Mange printservere kommer trods alt med noget software, beregnet til at installere den med. Men ellers er det kun Win9x og tidligere, der har behov for klientsoftware...
Avatar billede lauritsen Nybegynder
22. november 2006 - 15:16 #2
Det var en Sitecom LN 306. Der stod godt nok listet nogle forskellige Windows-versioner under systemkrav, men det gør der jo ofte, uden at det har noget at sige. Jeg troede, det var lidt ligesom ved min router og mit trådløse access-point, at man bare konfigurerede den gennem HTTP, og jeg havde da slet ikke drømt om, at der faktisk skulle installeres software på alle klienter, før man overhovedet kunne udskrive (når man installerede softwaren i Windows, fremstod printeren på printserveren som en lokal printer -- der blev simpelthen oprettet en simuleret lokal printerport).

Anyway, du siger, at det er meget sjældent. Så har jeg måske bare været uheldig. Måske jeg bare skulle prøve mig igen med et andet mærke...
Avatar billede lauritsen Nybegynder
22. november 2006 - 15:26 #3
Hmm... denne her nævner specifikt Linux: http://www.itonline.dk/Index.aspx?prodid=S3076528
*Den* må da kunne bruges... Og der er endda to USB-porte.

Smid et svar, hvis du vil have points :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2006 - 23:38 #4
Alle printserverbokse jeg er stødt på, arbejder med en HPJetDirect simulering, hvor man blot opretter en lokalport af typen TCP/IP.

At man skulle have et klientprogram til det, forstår jeg ikke lige - men som sagt, kan det være det var udviklet specielt til Win9x, hvor man ikke umiddelbart kunne oprette sådan en port.
Det kan jo være producenten har ladet programmet følge med, fordi det tilfældigvis også virkede på nyere versioner af windows, og det var nemmere for begyndere at få det til at virke....? det er ikke godt at vide.

Jeg har ikke anbefalet noget specifikt - den du selv har fundet ser jo fin ud. Vær bare opmærksom på at ældre blækprintere har det lidt svært med overhovedet at køre på en printserverboks, så det kan ske du stadig har problemer...

Men da jeg ikke har anbefalet noget, vil jeg heller ikke have points...
Avatar billede lauritsen Nybegynder
18. august 2010 - 14:41 #5
.