Avatar billede jthom Nybegynder
21. november 2006 - 10:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til oprettelse af database med mange tabeller pr. post

Hej,

jeg har rodet mig ud i et lidt større projekt og da jeg ikke er så erfaren i access må jeg prøve her. Vi skal have oprettet en base bestående af 7-10 faneblade pr. post baseret på et tilsvarende antal tabeller. 1. fane er kundeoplysninger hvor vi har et unikt kundenummer, som kan bruges til primærnøgle. De øvrige faner indeholder oplysninger om kundens kontraktforhold, teknisk udstyr, telefonlinier etc...

jeg vil gerne have af kundens navn automatisk bliver sat ind på de øvrige faner i et felt - således at jeg også er sikker på at koblingen/relationerne er rigtigt sat op. (Især når der skal udskrives rapporter etc.)

Jeg er lidt i tvivl om hvordan dette kan lade sig gøre. Har lavet en hvor man kan vælge firmanavnet fra en dropdown (eks. SELECT kundenummer, Firmanavn FROM kunder) men det er jo ikke meningen - idet koblingen gerne skulle ske automatisk.

Nogle idéer ?

PS har først prøvet at lægge samtlige felter i én tabel men får at vide at der er for mange kolonner....??
Avatar billede jensen363 Forsker
21. november 2006 - 10:31 #1
Det letteste at gøre, er at tilknytte hovedformularen til hovedtabellen, i det aktuelle tilfælde kundetabellen i fane 1.

De øvrige tabeller tilknyttes sum underformularer til hovedformularen, på hvert sit faneblad, hvor du så binder / filtrere oplysningerne sammen i forhold til dit valg i hovedformularen
Avatar billede jthom Nybegynder
21. november 2006 - 10:53 #2
hvordan skal relationen (hvilket felt i de øvrige tabeller skal jeg så lave relationen til ?) se ud ? Og hvordan får jeg automatisk overført firmanavnet/nummer på de øvrige faner?

Vil bare gerne have sikkerhed for at de er rigtigt forbundne tabellerne - kan du give et eksempel på hvordan ?

mvh

Jakob
Avatar billede mugs Novice
21. november 2006 - 11:09 #3
Du skal dele db op i flere tabeller. F.eks. een tabel med kundenummer (PK) og øvrige data om den specifikke kunde.

Hvis ikke du er dreven i Access, så pas på med faneblade. De kan drille en hel del.
Avatar billede jensen363 Forsker
21. november 2006 - 11:12 #4
Du skriver, at du gerne vil have kundens navn indsat på hver fane ... er det sådan at du har kundens nuller/navn i hver tabel ??? ...

I givet fald er det der du har den logiske relation i tabelopgygningen
Avatar billede hnteknik Novice
21. november 2006 - 11:20 #5
Jeg vil give mugs ret. Selv en dreven rotte som en selv kan godt bruge en del tid på at få indhold i de forskelle faneblade til at makke ret især hvis det skal kombineres med noget søgning.

Start med at normalisere din database - altså nedbryde din db i logiske 'tabeller' som hænger sammen i en til en eller en til mange relationer. Hvis du ikke er trænet i det, gøres det bedst på et stykke A3 papir. Lav så tabellerne i access og forbind dem efter den logik, du har angivet. Når det hæner logisk sammen, så kan du begynde med dine faneblade.
Avatar billede jensen363 Forsker
21. november 2006 - 11:23 #6
Har du en mailadresse, så skal jeg sende et eksempel
Avatar billede jthom Nybegynder
21. november 2006 - 11:35 #7
ja det er jt@dandial.dk. Jeg har opdelt databasen i logiske tabeller som hver indeholder en del kolonner. Lad os kalde dem tabel 1 (Kundeoplysninger indeholdende et unikt kundenummer felt) til tabel 8. Disse tabeller indeholder forskellige typer info som alle kunderne kan have (ikke alt tid tilfældet).

Jeg behøver ikke at arbejde med faneblade - syntes blot at det ville give et bedre overblik idet basens indtastningsformular vil indeholde imellem 150-200 felter til slut...

Det jeg er mest i tvivl om er hvordan jeg skal sætte relationerne op...

ps kan du zippe filen da jeg ikke er sikker på at en base vil kunne køre igennem vores firewall/spamfilter...
Avatar billede jensen363 Forsker
21. november 2006 - 11:55 #8
Eksempel sendt
Avatar billede jthom Nybegynder
21. november 2006 - 13:33 #9
ok
Avatar billede jthom Nybegynder
21. november 2006 - 13:35 #10
hov jeg kan kun vælge mig selv mht point - hvad gør jeg
Avatar billede jensen363 Forsker
21. november 2006 - 13:42 #11
Opgavens løsning gik ud på en lille gennemgang af relationsdatabaseteorier, herunder benyttelse af referentiel integritet, til opdateringer af tabeller
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
21. november 2006 - 23:18 #12
Jensen363-->Kan jeg tigge mig til det eksempel også??

ksb[snabela]eba-cph.dk
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
22. november 2006 - 08:44 #13
Tusind tak :D