Avatar billede limahl Nybegynder
19. november 2006 - 11:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Råd til køb af ekstern HDD

Hej

Kigger på Lacie Porche og My Book (det har vel ikke noget med Apple at gøre?), begge på 320. Booken har fået pæne anmeldelser (men indtil videre kun 5).

Jeg er ret sikker på, at 320 er rigeligt, men man kan jeo blive forvænt.. Skal bare kunne tage den frem ind imellem.

Nogen der har nogen råd til valget imellem de to, eller måske en helt tredie? De står begge til ca. 900. Det må også godt være den pæneste og evt. mindste.

Mvh. Thomas K
Avatar billede komputerdk Mester
19. november 2006 - 17:55 #1
jeg har selv kigget på AKASA HDbox... er godt nok uden HD, men så med SATA/ATA internt og USB2.0/eSATA eksternt  - http://www.akasa.com.tw/akasa_english/spec_page/storage/spec_ak_enp2sata_bl.htm
Avatar billede limahl Nybegynder
19. november 2006 - 18:47 #2
Du må undskylde, men jeg kan ikke lige se, hvad det er: Er det bare casen, og så skal man købe en alm. hdd til? Jeg har set der SATA o.l. før, men er det en måde at overføre, eller en måde at lagre på? Kan min bærbare overhovedet udnytte det (det er en ca. 2 år gl. Zepto Znote 4200). Den behøver heller ikke se rigtigt godt ud, for det er ikke meningen, at den skal stå fremme hele tiden, fordi jeg er bange for, den bliver stjålet.. Kan også godt klare mig med 160 GB, hvis det har rigtig indflydelse på prisen) EDBpriser er nede lige nu, så jeg kan ikke checke nogen af delene.

Zeptoen har kun tre USB 2.0 porte. Ved ikke, om der er FW, jeg har i hvertfald aldrig brugt det.
Avatar billede limahl Nybegynder
19. november 2006 - 18:48 #3
Hvad koster den, og kan man kun få den i udlandet?

Mvh. T
Avatar billede komputerdk Mester
19. november 2006 - 21:11 #4
den koster 299

SATA = seriel ATA og (P)ATA  parallel ata - sata er den nye standard man bruger nu - hvor ATA er de gamle harddiske (et langt stik med passer af ben) - USB 2.0 kan du bruge med din zepto (60Mbyte/s er maks teoretisk hastighed) - eSATA kan du så f.eks. bruge med et motherboard med sata/esata port (150Mbyte/s).

Det er KUN casen, dvs. harddisken køber du ved siden af - så kan du også selv bestemme størrelsen..  hvis du vil have en lille kan du gå efter en 2,5 eller 1,8" harddisk boks..  - hvis du vil have mere plads, kan du evt. købe en 160gb 2,5" og udbytte med den du har nu (skriv til zepto hvad den understøtter op til)
Avatar billede limahl Nybegynder
20. november 2006 - 00:56 #5
Skrev lige et længere indlæg, men det forsvandt, så nu får du det korte af det lange. Integralen ser lækker ud, eneste minus er strømforsyningen. Zepto har selv noget lækkert i lommestørrelse, men det løber hurtigt op med de små diske. Jeg skal heller ikke have den stående fremme hele tiden eller have den med på farten. Et plus ved Zeptoen og casen er dog, at de får strøm igennem USB-kablet.

Tænker over det, men hælder kraftigt til din løsning.

Tak for input´et
Thomas
Avatar billede komputerdk Mester
20. november 2006 - 08:14 #6
hvis du vil have en uden strømforsyning skal du gå efter en 2,5" eller 1,8" harddiskbox - de får nemlig deres strøm fra USBporten.. det giver så lidt performance nedgang og den slider så mere på batteriet .

De små 2,5 og 1,8 koster ikke alverdens (casene), men selve disken er så omvendt noget dyrere - men så kan du jo altid se om du kan lave en bytter - dvs. sætte 2,5 disken i zeptoen (vil tro det er en 2,5) og så smide den i zeptoen over i boksen.. for boksen kan ikke udnytte hd'ens hastighed helt optimalt..