Avatar billede bolmer Nybegynder
18. november 2006 - 21:02 Der er 6 kommentarer

Brugerkonti fra fjerncomputer?

Jeg bruger winXP Pro SP2.

Jeg har en mappe på min stationære PC som jeg gerne vil lave adgangsbegrænsning på. Dette kan man fx gøre ved kun at tillade en bestemt bruger. Men er det muligt at lave en bruger på en anden PC (min laptop) og så kun give adgang til mappen med denne bruger?

Så vidt jeg kan se er det kun muligt at lave forskellige brugere på den samme computer. Det kunne være smart hvis det var muligt at lave en bruger på min laptop og så kun lade min stationære give adgang til den aktuelle mappe hvis det er en bruger fra min laptop.

Håber det giver nogen mening
Avatar billede morhan Novice
18. november 2006 - 21:31 #1
Det kan du ikke i et arbejdsgruppemiljø. En konto på pc1 er ikke kendt på pc2. Du kan tilnærme dig løsningen ved at oprette de samme brugere+password på begge pcere.

Hvis "morhan" logger ind på laptop, og forsøger at tilgå den stationære, vil laptop automatisk forsøge at logge ind med navnet morhan+password
Avatar billede bolmer Nybegynder
18. november 2006 - 21:46 #2
hmm er ikke helt med. Jeg vil gerne begrænse adgang til mappe på den stationære så det kun er min laptop der kan få adgang til den.

Jeg kan pt fint logge ind på min stationære fra min laptop og få adgang til en shared folder. Men det kan alle andre også på netværket. Hvordan opnår jeg at det kun er min laptop der får adgang til denne shared folder eller optimalt hele min stationære PC.

På mit gamle gymnasie havde vi en masse PC'er som man kunne logge ind på ved at bruge et user og password. Kan jeg ikke lave noget tilsvarende på min stationære så flere PC'er kan logge ind på den ved at bruge et bestemt user/password?
Avatar billede jacla Nybegynder
18. november 2006 - 21:48 #3
Hvis du installere et server styresystem, er det relativt let
Avatar billede bolmer Nybegynder
18. november 2006 - 21:53 #4
Og hvordan installere jeg et server styresystem? Kan winXP bruges?
Avatar billede morhan Novice
18. november 2006 - 21:56 #5
Under mappeindstillinger deaktiverer du enkel fildeling. Enkel fildeling gør, at alle netværksbrugere autoamtisk logges ind som gæst.

Nu får du en anden sharefane, og en ny sikkerhedsfane ved egenskaber på mapper. Her kan du sætte rettigheder
Avatar billede bolmer Nybegynder
18. november 2006 - 22:05 #6
Jeg har deaktiveret "Enkel fildeling" i mappeindstillinger. Men når jeg vil ændre i rettigheder på en mappe skal jeg jo gøre det for en bestem bruger eller gruppe. Problemet er her at jeg ikke kan definere min laptop som en bruger da den er en anden computer.

Jeg kan kun definere rettigheder for bruger som jeg har oprettet på min stationære.