Avatar billede rosevej Nybegynder
18. november 2006 - 10:09 Der er 6 kommentarer

Danske bogstaver i mappenavne

Jeg vil tillade mig at tage et tidligere rigt debatteret emne op igen. Det drejer sig om æ, ø og å i mappenavne - dvs. ikke i domænenavne. Hvis man f.eks. gerne vil have en mappe der hedder www.mitdomain.dk/legetøj. Dette kan jeg sagtens få til at fungere i firefox, når jeg sørger for at bruge charset=iso-8859-1 i mine html-filer. Der virker mine links fint, når jeg klikker internt på siderne. Men ikke i explorer. Jeg ved, at andre kan få dette til at virke i begge browsere - og også blive indekseret i Google med disse mappenavne indeholdende æ,ø,å. Et eksempel: søg på "billige hårde hvidevarer" i Google og se på ca. plads fem er der et link der hedder: www.ahvidevarer.dk/billige-hårde-hvidevarer/
Går du ind på denne side og finder deres sitemap for at teste om deres interne links til denne side, vil du se, at det virker i begge browsere. I deres kildekode bruger de bare å,æ og ø i sti-angivelserne og de bruger også charset=iso-8859-1. Hvorfor kan jeg ikke få det til at virke på min side? Er det noget med serveren/webhotellet? Det kan godt være at det ikke har den store søgemaskineværdi, men nu vil jeg finde ud af det!:-)
Avatar billede apo Praktikant
18. november 2006 - 21:53 #1
Jeg har ingen problemer med æ, ø og å i mappe-/filnavne, men ved at nogle webhoteller ikke tillader dette.

Men når du skriver, at links med danske tegn i mappenavne virker i FF men ikke i IE, tror jeg ikke at problemerne skyldes serveren/webhotellets konfiguration af serveren.

Mit bedste bud er, at du bruger uhensigtsmæssig kode et sted, som forhindrer IE i at gøre brug af danske tegn i mappenavne - men det er svært at afgøre når jeg ikke kan se din kildekode...

Har du optimeret dine sider jf. www.w3.org ? Og har du kørt dem gennem validator.w3.org ?

HTML-validatoren kan ofte udpege manglende eller ufuldstændig HTML-kode, som kan give problemer i forhold til browsere m.fl.
Avatar billede apo Praktikant
18. november 2006 - 21:58 #2
... på den anden side burde fejlfyldt HTML-kode ikke kunne forhindre et link i at pege på en mappe navngivet som: /ægir/ - /ødis/ eller /åse/ - så se bort fra mit ovenstående indlæg.

Bruger du server-side scripting som PHP, ASP og lignende til at manipulere med stinavne/webadresser?

og hvilken explorer-version benytter du?
Avatar billede apo Praktikant
18. november 2006 - 22:00 #3
... og hvilket webhotel benytter du?
Avatar billede goose Nybegynder
19. november 2006 - 09:57 #4
Jeg forstår ikke hvad problemet er, hvorfor bruge så meget krudt på danske karakterer i mappe/filnavne - lad dog helt være, det er jo fløjtende ligegyldigt ;o)

Hvis du er i tvivl om det virker for alle, så brug noget du er sikker på virker.

/Goose
Avatar billede rosevej Nybegynder
19. november 2006 - 10:05 #5
>> Hvis du er i tvivl om det virker for alle, så brug noget du er sikker på virker.

Vi kender nok alle, at man siddet og nørdet med noget i lang tid, så bliver man sgu stædig til sidst!

I øvrigt bruger jeg one.com (ex. b-one.net) som webhotel. Og jeg har valideret siderne hos W3.org. Jeg bruger ikke php og asp, da jeg ikke kan finde ud af det. Jeg bruger IE version 6.
Apo, kunne du poste en side, hvor det virker for dig?
Avatar billede apo Praktikant
19. november 2006 - 18:33 #6
rosevej > I dette spørgsmål havde en anden bruger også problemer med at få danske tegn i fil- og mappenavne til at virke: http://www.eksperten.dk/spm/732861

Af spørgsmålet fremgår det at brugeren, lige som du, benytter b-one.net - så det ser ud til at din host er din begrænsning i forhold til at bruge danske tegn i filer og mapper.

Angående danske tegn i filer og mapper, så skal man selvfølgelig kun benytte dem når der er tale om sider, som udelukkende henvender sig til danske brugere med dansk software/browsere. Henvender man sig til brugere fra udlandet, bør man i stedet benytte ae, oe eller aa - eller engelske fil- og mappenavne.