Avatar billede mig22 Nybegynder
17. november 2006 - 11:14 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Køb af ny bærbar! (Igen)

Hej, ja så har i mig igen.

Da min sidste bærbar gik i stykker indenfor ganske kort tid og ikke kunne reddes har jeg tænkt mig at købe en ny bærbar. Endnu engang samme krav som sidst: (kopieret ind med små rettelser, som jeg er blevet klogere på)

---------------------------------------------------------------------
Jeg vil bruge bærbaren til at skrive noter i timen og det tungeste program den skal køre, vil jeg tro, er excel, powerpoint, latex eller maple. (Måske messenger?)

Prioriteringslisten:
#1 Støjfri. (Eller tæt på hehe ;))

#2 Batterilevetid. (Minimum 3 timer)

#3 Netværk. (Gerne hurtigt trådløst netværk, så messenger ikke dropper ud hele tiden)

#4 Pris. (op til 7000 kr.) (vil godt give op til 10000, hvis batterilevetiden kan komme på 5+ timer, dog ikke for at ofre processoren, så det tager 10 min. at starte den!)

#5 USB-stik (hvilket jeg nu ved er standard ^^)

#6 Ram. (Som jeg husker det fik jeg sidst at vide, at 1,024 Gb er et must)

#7 Processor. (Så vidt jeg huskede var Intel Pentium 4, eller m4 det bedste man kunne få til den pris jeg ønskede på daværende tidspunkt, jeg må dog indrømme jeg ikke har nogen anelse om hvad der er bedst nu, så her er jeg endnu engang på bar bund. :P)

#8 Harddisk. (Jeg har ikke brug for meget diskplads, men jeg vil tro, at 30 Gb er minimum)

Jeg har selv mus til USB-stik.

Desuden, så har en af mine venner selv købt bærbar til en billig pris med mange gode ting. Hans skal dog anvendes til at spille på og jeg tænkte på om en af jer kunne være så venlig at hjælpe mig med nedgradere/opgradere den, så den passer til de forudsætninger jeg stiller foroven? (Naturligvis ikke nødvendigt, hvis der findes endnu bedre for pengene hehe ;))

Her er den så:
Beskrivelse:

Antal 1 Inspiron 6500 Duo Processsor T2050 (1.60 gHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Antal 1 6400 Digital home N08646

Antal 1 15.4" Wide Screen WXGA (1280 x 800) TFT Display

Antal 1 1024 MB RAM 667MHZ

Antal 1 No Snap cover Option

Antal 1 European - Power Cord

Antal 1 Danish - System Documentation

Antal 1 No Resource CD

Antal 1 Microsoft Vista Capable Logo Label

Antal 1 1024 MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

Antal 1 No Floppy Drive Option

Antal 1 80GB (7,200 rpm) Hard Drive

Antal 1 Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive with Software

Antal 1 DVD Cyberlink Decoder Software (No Media)

Antal 1 Record Now and My DVD Software (No Media)

Antal 1 65W AC Adapter

Antal 1 9-cell , 80 whr Li-ION primary battery

Antal 1 No Carrycase

Antal 1 256MB ATI MOBILITY RADEON X1400 graphics card, PCI-Express x16

Antal 1 Danish - Modem cable and Adapter

Antal 1 Europe - Intel Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11 a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

Antal 1 Danish - (QWERTY) - Internal Keyboard

Antal 1 Software Drivers

Antal 1 Danish - Genuine Window XP Home SP2

Antal 1 Danish - Genuine Windows XP Home SP2 Backup Media

Antal 1 Danish - Microsoft Works 8.5

Antal 1 English - Corel Photo Album6 Trial edition

Antal 1 English - Corel Paint Shop ProX Trial edition

Antal 1 English - Adobe Reader 8.5.8

Antal 1 No Dell Support

Antal 1 Dell Media Experience 3.0 Basic-Inspiron

Antal 1 No ghost 10 Option

Antal 1 Network Assist - 90 Day Trial

Antal 1 Danish - McAfee Security Centre 90 day Trial Version

Antal 1 Base warranty

Antal 1 1Y CAR (Collect and Return)

Antal 1 Bi Warranty Upgrade

Antal 1 PROMO MS Windows XP Beginner - 60-day license - En/Fr/De/Es/It - Go to www.learndell.com/euro to register

Antal 1 Inspiron Order - Denmark

Computeren er købt hos Dell til 8000 kr. dette er inkl. moms.

Sådan som jeg har forstået, så har den alle de ting jeg kræver og mere endnu, derfor håber jeg, at nogen kan hjælpe med at nedgradere den til de formål jeg ønsker.

Svar gerne hurtigst muligt.

På forhånd tak. :)

Mvh. Mig22
Avatar billede simlau Nybegynder
17. november 2006 - 13:11 #1
Hvis du skal have den med i skole og skrive noter på den ville jeg også sætte et krav op om vægten.

Så ville jeg vælge en core 2 duo eller core duo processer, lige som den der er i dell'en eller en der er hurtiger.

Lige som du selv siger min 1 gb ram.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad dit behov er inden for spil? vil du skrive lidt om det?
Avatar billede mig22 Nybegynder
17. november 2006 - 16:38 #2
Hej simlau.

Tak for dit svar og jeg vil meget gerne skrive ang. mine behov for computer spil:)

Jeg ønsker ikke at anvende min fremtidige bærbar computer til computerspil, kun til studier.

Ang. vægten, så vejede den forrige 4,5 kg. jeg ved ikke om det er meget eller lidt for en bærbar, men det skal helst ikke være mere, da jeg godt kunne gå hen og blive træt af at bære den.

Mvh. Mig22 :)
Avatar billede haverslev Novice
17. november 2006 - 18:58 #3
Alternativ til Intel Core2 duo maskine:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240906

Når du ikke skal spille spil på den, så er grafikkort ok
Avatar billede lzs Nybegynder
17. november 2006 - 20:44 #4
4,5 kg. det var dæleme meget :P det må da have været et monster af en skærm. har selv en bærbar med 15,1" og den vejer 2,5 kg. og det synes jeg nu er meget rart, når man skal slæbe den med hver dag. så gå efter en let én, bare mit råd (og simlaus :D).
Avatar billede mig22 Nybegynder
18. november 2006 - 16:52 #5
Hej lzs

Min bærbar havde også en 15 tommer skærm, så måske vejde den 2,5 kg. Jeg kan bare huske, at der stod på pakken af den gamle bærbar, som reparationen modtog, at det var 4,5 kg. Jeg er personlig glad og tilfreds med mottoet desto lettere desto bedre hehe ;)

Hej haverslev, jeg synes den bærbar du har fundet link til ser virkelig god ud, kan især godt lide det med 2 gb ram til så få penge ^^

Dog har jeg lige et par spg. som jeg ikke rigtig kan finde svar på ud fra de anvisninger der står på linket.

#1 når det ikke er centrino teknologi er den så stadig lydløs nok til, at den kan stå til en envejskommunikationsforelæsning uden nogen bliver forstyrret af den?

#2 jeg ved ikke om du har et ca. mål for hvor længe et 6 cell 4000 MAh / lithium batteri kan holde?

#3 hvor meget vejer den? (bare sådan ca.)

#4 hvor længe vil du skyde på den vil tage om at tænde/slukke, gå ind under programmer, som msn., maple, word osv.?

Tak for jeres hjælp indtil videre. :-)

Mvh. Mig22
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2006 - 17:14 #6
De fleste ting ang dine spørgsmål, står besvaret her:
http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/168/1477897752.pdf

men til "når det ikke er centrino teknologi er den så stadig lydløs nok til, at den kan stå til en envejskommunikationsforelæsning uden nogen bliver forstyrret af den?"

Hvis den blot "står" og ikke udfører nogen form for arbejde, så vil den næsten ikke kunne høres.
Når der arbejdes på den, så vil cpu og blæser kører op i hastighed for hhv. at yde de mhz/ghz der er nødvendigt for at afvikle programmet(erne) og køleren vi også speede op i hastighed, da der jo afgives mere og mere varme, jo mere man belaster den med grafiktunge programmer.

4# Alt fra 10 sekunder til 30 sekunder, kommer an på hvilke programmer der f.eks loades i opstart og hvilke programmer der skal afluttes ved lukning osv.
Avatar billede mig22 Nybegynder
18. november 2006 - 20:01 #7
Hej.

Tak for dit svar.

Jeg har læst mig frem til inde på linket, at batteriet holder i ca. 3 timer, hvilket er fint nok, jeg håber bare ikke de mener maksimalt 3 timer når man har slukket skærm osv. som de gør nogen steder når de skriver ca. :P

Desuden så kunne jeg se, at der var tale om en 2,8 kg.'s maskine, hvilket er helt fint med mig.

Det eneste jeg regner med at lave til forelæsningen er sådan set at skrive de vigtige ting forelæseren siger ind i et word dokument, dette regner jeg ikke med kræver en særlig stor ydeevne af computeren, hvormed den ikke skulle belastes særlig tungt, især ikke når word ikke er et grafiktungt program, eller det tror jeg i hvert fald ikke.

Den tid lyder helt fint, jeg regner med at downloade den gratis version af SuperAntiSpyware og WLM og WLM Plus! versionen.

Det huer mig dog lidt, at der på det link du gav mig, står at bærbaren er god til at køre dvd'er og spil pga. dens processor og dens grafikkort, som skulle give en "good visual experience", hvorimod du beskrev grafikkortet, som værende ok, hvis man ikke anvendte bærbaren til spil.

Med det i mente synes jeg computeren lyder helt perfekt, især til prisen, som lader til ikke at være mere end godt 7400 kr.

Derfor regner jeg med at købe computeren og hvis der så ikke er nogen drastiske problemer, som er helt utålige, da vil jeg lade de 200 point tilfalde dig.

Endnu engang mange tak haverselv!

Mvh. Mig22 ^^
Avatar billede mig22 Nybegynder
18. november 2006 - 20:33 #8
PS: Du ved vel tilfældigvis ikke, hvor firmaet reparerer deres varer indenfor garantien? Mit sidste produkt var med acer og de kørte computeren helt til Tyskland!

Mvh. Mig22 :)
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2006 - 21:25 #9
Ang. grafikkort, så er der meget forskel på disse og hvilke spil de kan køre.
Det grafikkort der er i denne maskiner er rimelig godt, men til de nye spil vil det ikke være OK, og skal i nogle tilfælde køre i mindste opløsning for at virke.
Med hensyn til DVD, så er der ingen problemer med det og det kunne jo være at du på et tidspunkt ville se en DVD på den.
Der er ikke så store krav til grafikkortet, hvad ang. at se en DVD.
Det er korrekt at Processoren IKKE vil have problemer af nogen art og det er et stort + ,  den skal jo kunne klare alle opgaver og holde i mange år.

Ang. rep / support:
http://www.fujitsu-siemens.dk/support/technical_support/hotline_servicepartnere.html
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 21:32 #10
Avatar billede mig22 Nybegynder
29. november 2006 - 11:25 #11
Jeg er igang med at bestille computeren, du får naturligvis dine points, jeg skal bare sikrer mig, at den lever op til de kvaliteter der er lovet.

Mvh. Mig22
Avatar billede haverslev Novice
05. december 2006 - 18:21 #12
Avatar billede mig22 Nybegynder
23. december 2006 - 17:47 #13
Hej igen.

Der har været lidt bøvl med nogle ting jeg skulle nå og jeg beklager den lange ventetid. Det lader til at computeren på linket er forsvundet, hvordan kan det være?

Hvordan finder jeg den igen?

Mvh. Mig22
Avatar billede haverslev Novice
24. december 2006 - 10:14 #14
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257989

Det bliver tilføjet/ændret på EDBPriser siderne, så linkene "dør" efter et stykke tid
Avatar billede mig22 Nybegynder
27. december 2006 - 13:34 #15
Hej haverselv.

Eftersom jeg synes selv, at jeg har været uretfærdig længe om at få bestilt den bærbar og du stadig har været så venlig at følge denne tråd, selvom den er over 1 måned gammel og har endda givet hjælp her i den travle juletid, så synes jeg kun det ville være fair, hvis du får pointne nu.

Hvis bærbaren ikke lever op til kravene laver jeg en ny tråd.

Mange tak for hjælpen.

Mvh. Mig22