Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 10:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til Multimediedesigner ang. projekt opgave

Hej folkens.

Jeg leder efter en Multimediedesigner, som kan give mig svar på nogle spørgsmål, til mit OSO (oblikatorisk selvalgt opgave) projekt.

Så skriv hvis du er multimediedesigner og har lyst til at hjælpe :)
Avatar billede Slater Ekspert
17. november 2006 - 10:38 #1
Hvad slags spørgsmål?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 11:16 #2
spørgsmål som:

- Er det nemt at få arbejde?
- Hvorfor er design så vigtig for en moderne virksomhed?
- Er det en hård/svær uddannelse?
- Hvor ligger lønnen?
- Eksempler på en multimediedesigners opgave.
- Hvor meget af en virksomheds omsætning kan rellateres til deres hjemmeside?

o.s.v

altså ville være meget glad hvis bare nogle af mine spørgsmål kunne besvares med uddybbende svar. :-)
Avatar billede Slater Ekspert
17. november 2006 - 16:26 #3
Jeg har gået på MIK på Nørrebro, og kan naturligvis kun svare for det, men..

Arbejde er vist ikke nemt, nej. De fleste bruger kun MMD uddannelsen som et trinbræt til noget mere. Vi fik at vide under introforelæsningerne, at der var ca. 33% der kom direkte i fagrelevant arbejde bagefter. Det er jo ikke det store, men man skal naturligvis også tage højde for at de fleste som sagt læser videre.

Hårdt? På MIK er det meget an på hvor meget man presser sig selv. Der gik en irakisk fyr i min klasse, som gik ud med et 8-tal, på trods af at han næsten ikke kan skrive en eneste linje HTML selv, ikke kan finde ud af Photoshop, og på ingen måde kan skrive en læseværdig rapport.
Til gengæld er uddannelsen hård for os der kunne noget. Igen - det var utroligt meget selvstudium. Man lærer ikke noget, hvis man ikke VIL lære noget.

Løn? Kommer sgu an på hvad man får af job bagefter. Der er ikke umiddelbart noget "multimediedesignerjob", som man automatisk kan få med baggrund i den uddannelse. I det hele taget sigter MMD uddannelsen meget bredt, og man kan blive alt fra Art Director til hardcore koder, alt efter hvad man selv sigter efter.

Det sidste spørgsmål dér er umuligt at svare på. Det kommer totalt an på virksomhedens type, og hvor meget af deres salg der foregår over nettet. Det nærmest jeg kan komme dig et svar, er en fokusgruppeundersøgelse vi foretog blandt 50 mennesker i forbindelse med en opgave, hvor vi kom frem til at ca. 80% har alvorlige betænkeligheder ved at opgive Dankortnummer på et website, hvis designet ikke ser professionelt ud.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 16:53 #4
Det kan være at jeg spørger dumt, men hvad er det MIK og MMD står for?

Mange mange tak for dit svar :)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2006 - 18:13 #5
MMD = Multimediedesigner
MIK - Multimediedesigneruddannelsen i København.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 18:35 #6
Okay men vejmand og viperine (og andre for den sags skyld), er der nogen af jer der har job som multimedie designer i øjeblikket ?..

Hvis ja: Hvordan forløber en normal arbejdsdag  som multimedie designer?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 18:41 #7
viperine: Hvilke uddannelser bruger folk fx MMD uddannelsen som trinbræt til ?
Avatar billede Slater Ekspert
17. november 2006 - 19:05 #8
F.eks. MPL på den grafiske højskole, og især medialogi lader til at være temmelig populært at gå videre med
( http://www.ikt-uddannelser.dk/Medialogibach.-cand.scient..shtml )

Men... arbejder som multimediedesigner? Igen - multimediedesigner er en uddannelse, ikke et job. Den sigter bredt, og man kan blive meget forskelligt bagefter, men jeg har aldrig hørt om nogen, der havde det som jobtitel ligefrem.
Personligt arbejder jeg som webudvikler lige for tiden, men der er ikke så meget arbejde at hente, og jeg pønser også på at studere videre.
Avatar billede keysersoze Guru
17. november 2006 - 19:30 #9
jeg er også uddannet MMD - og som allerede skrevet kan du som udgangspunkt ikke få job som MMD da der ikke findes en sådan arbejdsbeskrivelse. Eller, jo det gør der måske nok, men så er det stadig inden for et eller andet bestemt område og til det er uddannelsen ikke dybdegående nok - uddannelsen kan bruges til at få et bredt, og ikke dybdegående, syn på multimedieproduktioner, og når man undervejs i forløbet har fundet ud af hvad man egentlig gerne vil kræver det oftest videreuddannelse inden for det specifikke felt.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 21:55 #10
okay mange tak for de gode svar.

Men hvad laver en multimediedesigner fx (andet end websites)?
Avatar billede Slater Ekspert
18. november 2006 - 14:16 #11
Den primære fokus er på webdesign, men også andre multimedieproduktioner; f.eks. Flash-spil, CD-installers, printet materiale som brochurer og lignende, osv.
Desuden lærer MMD'ere grundlæggende virksomhedsteori og organisationsstruktur, såvel som kommunikationslære, så vi kunne også sagtens bruges som konsulenter i, hvordan et firmas sprog og udstråling kunne forbedres...

Men det lader til at de fleste, der går på en MMD uddannelse, drømmer om at blive selvstændige, hvilket uddannelsen også giver en fin grobund for, med dens basiske viden om virksomheder og organisationsstrukturering. Selvfølgelig er det bare kun en lille del, der kan blive det.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2006 - 18:45 #12
Er der nogle generelle fordele og ulember ved jobbet og uddannelsen ?..

Må jeg bede om jeres navne eller vil I holde det anonymt på nettet?.. Eller bare fornavn hvis det er :-)
Avatar billede Slater Ekspert
18. november 2006 - 19:25 #13
Tjah.. man kan argumentere at uddannelsen sigter for bredt til de fleste ting. Hvis man helst bare vil sidde og designe/kode, er virksomhedsdelen temmelig ligegyldig, og egentlig bare et spildt halvt år (1/4 af uddannelsens 2 år, selvom man naturligvis ikke har det på én gang).
Omvendt er uddannelsens fokus faktisk helt perfekt, hvis man gerne vil være selvstændig webudvikler/designer. Så hvis det er det man sigter efter, er den brede fokus faktisk den største fordel ved MMD.

Og jeg ser ingen grund til at "gemme" mig. Mit navn er Kris Lux (ja, det hedder jeg altså).
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2006 - 19:41 #14
Okay mange tak Kris Lux.

Smider du et svar? :)
Avatar billede Slater Ekspert
18. november 2006 - 21:37 #15
Grib!