Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
16. november 2006 - 13:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Langsom RAID5, hvad kan være problemet?

Hej,

Jeg har i et godt stykke tid efterhånden undret mig over at overførslen af filer til min server har været utrolig langsom, og besluttede mig så lige for at få kigget på dyret.

Har kørt en del HD-Benchmarks og vi snakker en Read hastighed på mellem 0.2 - 2 Mb/sec samt en write hastighed på ca. 80 - 100 Mb/sec.

Mit system består af:
1x 3Ware 9500S-4LP RAID Sata Raidcontroller m. 128Mb Cache.
3x 250GB SATAI Seagate Diske
2Gb Ram
2GHz Cpu

Udover dette "lille" problem køre serveren klippe stabilt.
Jeg har prøvet at hente og "installere" diverse .reg filer til optimering af controlleren på 3ware's hjemmeside, uden held.

Jeg har desuden læst en del i deres knowledgebase igen uden held.

Håber på at der er en venlig person som har lyst til at hjælpe mig med at fejlfinde.

/mvh
Hvor kan problmet
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 13:54 #1
har oplevet samme problem, (dog med en anden kontroller), der var det firwvaren på kortet der var ældre end den driver der blev benyttet, og derfor blev overførelses hastigheden kraftigt nedsat.
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
16. november 2006 - 14:28 #2
Har lige hentet sidste nye releases af driver/firmware(i samme updateprogram) og der var både driver og firmware up-to-date.
Opdaterede dog alligevel for lige at være sikker på at der ikke kunne være et eller andet galt i en af delene.

Samme resultat. Ingen ændring i performance.

/mvh
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2006 - 15:05 #3
Har du kikket om den ene disk er failed  (redundacy)  ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 15:10 #4
henrik_svendsen, så burde skrive hastigheden også være nedsat er vi enige i det ?
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
16. november 2006 - 15:53 #5
Har jeg skam kontrolleret. Alle diske melder "OK" tilbage fra Raidcontrollerens "web-interface"
Det var nemlig også min første tanke.

/mvh
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2006 - 17:53 #6
Ja vi er helt enige om at skrivehastigheden burde være nedsat,  så jeg mener også at det er et driverproblem.
Har du opdateret serveren for nylig, så kan det nemlig godt være det der har forsaget problemet.
kik efter en ny driver, eller prøv eventuelt at fjerne den sidste opdatering hvis du har gjort det.

Hvad siger loggen ?
har du prøvet at lave en log udelukkende på raid diskene ?
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
17. november 2006 - 10:36 #7
Jeg har ikke opdateret driveren til controlleren, siden jeg installerede den i sin tid.
Jeg går ud fra at problemet har eksisteret siden jeg installerede serveren 1. gang, men da det er begrænset hvad den egentligt laver(FTP,Web, Voice server)har jeg ikke rigtigt bemærket noget. Først da jeg skulle til at lægge en masse data over på diskene opdagede jeg at der var noget som ikke helt var som det burde være.

Jeg har hentet en error_log fra Controlleren, men har ikke den fornødne viden til at kunne analysere den til bunds.
Er ikke sikker på at man kan lave en log på raid diskene alene.

Errorloggen = > http://peecee.dk/?id=12516
SS af controller interface => http://peecee.dk/?id=12517

/mvh
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 11:35 #8
Jeg mente at du skulle lave en ydelses log i server2003 og lade den køre i et stykke tid, og se om du med den kan finde flaskehalsen.

Hvor du kun logger diskene.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 11:36 #9
der er et eksempel her,  du skal så bare lave det på dine diske i stædet.

http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Windows_2003_Performance_Monitor.html
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
17. november 2006 - 14:23 #10
Jeg er meget villig til at prøve at se om jeg kan logge noget, men jeg tror det bliver meget begrænset hvad der ville komme af informationer omkring selve problematikken.

Jeg har brugt ATTO til at benchmarke diskene, og det er der udfra jeg har tallene om ydelsen på diskene.

Jeg har smidt en masse forskellige .reg filer fra 3Wares hjemmeside på som skulle kunne "shape" controlleren til at yde bedre, igen uden held.

Jeg helder også mest til et driver problem, og tror at jeg vil forsøge at opdatere den eksisterende driver til en ældre version.
Det er også mit eneste bud på nuværende tidspunkt. Kan der fx. lægge et problem i opsætningen af diskene/controlleren i BIOS evt.?

/mvh
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 17:45 #11
Det er en mulighed,  men som sagt, tror jeg også at det er et driver-problem.

har du søgt om emnet hos controller-producenten ?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2006 - 13:49 #12
finder du ud af noget ?
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
20. november 2006 - 19:00 #13
Har ikke lige haft tid til at rode med det endnu, pga. personlige årsager, men så snart jeg lige får afprøve de sidste muligheder (driver) skal jeg nok vende tilbage.

/mvh
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
08. september 2007 - 15:30 #14
Lukker - Defekt raidcontroller