Avatar billede MrJ Praktikant
14. november 2006 - 18:55 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af indkøb til ny computer

Kære Eksperter!

Jeg står og skal til at købe en ny computer og har umiddelbart fundet dele til hvad jeg skal bruge.
Jeg har dog ved tidligere erfaringer haft store problemer med dele jeg har købt ind, da jeg ikke har haft den store ekspert viden omkring hvilken hardware der skulle fungere bedst sammen.

Så før jeg bestiller noget som helst, ville jeg lige høre om folk har en kommentar eller to, at knytte til disse valg.

PROCESSOR:
Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E6600 / 2.4 GHz ( 1066 MHz ) - LGA775 Socket - L2 4 MB - Box

BUNDKORT:
ASUS P5N32-SLI SE Deluxe AI Lifestyle Gaming Edition - Bundkort - ATX - nForce4 SLI X16 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - 2 x Gigabit Ethernet - 8-kanal audio

DVD-DREV:
Plextor PX-130A - Diskdrev - DVD-ROM - 16x - IDE - intern - 5.25´ - sort

GRAFIKKORT:
ASUS EN7950GT/HTDP - Grafikadapter - NVIDIA GeForce 7950 GT - PCI Express x16 - 512 MB GDDR3 - Digital Visual Interface (DVI) ( HDCP ) - HDTV ud

RAM:
Kingston ValueRAM - Hukommelse - 1 GB ( 2 x 512 MB ) - DIMM 240-pin - DDR II - 667 MHz / PC2-5300 - CL5 - 1.8 V - Ikke-paritet

KABINET:
AOpen H 600B - Miditower - ATX - strømforsyning 400 Watt - sort
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 19:19 #1
Mht. Bundkort vil jeg nok i stedet vælge et med Intel chipset. F.eks. ASUS P5B (evt. Deluxe). Den har et Intel 965P chipset, det eneste pt. der er udviklet decideret til brug med Core 2 processoren.

Derudover vil jeg nok sige at du bør smide 2 GB ram i maskinen, da det jo ser ud til at den skal bruges til spil. :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 19:27 #2
det eneste pt. der er udviklet decideret til brug med Core 2 processoren ---Naaah

Det er Intel975X ICH7R

Jeg ville også tage 2GB RAM til en spille maskine.
Vent dog til G80 får mere fodfæste på markedet. Så falder priserne markant på 7950GX2
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 19:33 #3
Jo, P965 er det eneste Intel chipset med native support for Core 2.

975X er et ældre chipset der er udvidet til at understøtte Core 2, der er en forskel! Mange tests har vist at P965 i mange situationer faktisk klarer sig bedre med en Core processor på boardet.
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 19:43 #4
Det eneste du skal være opmærksom på ved at vælge et P965 er at du ikke er i stand til at køre SLI/Crossfire.
Hvis du på forhånd kan sige at det er udelukket findes der ikke noget bedre valg end et P965 baseret kort, hvis omvendt er det værd at kigge på 975X.
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 19:46 #5
965 udkom i 3 udgaver (P965, G965 og U965), der understøtter Conroe, men derfor er det ikke "bygget" med henblik på Conroe alene.
Avatar billede MrJ Praktikant
14. november 2006 - 19:46 #6
Ok, så jeg har kigget efter et nyt motherboard og er faldet over dette;

ASUS P5B AiLifestyle Series - mainboard - ATX - iP965
http://computerne.dk/p/166064.htm

Ville dette være passende? (regner ikke med at skulle køre SLI/Crossfire)
Og mhs til at købe mere RAM, så kan jeg kun være enig, tror dog ikke at der er penge i budgettet til det :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 19:55 #7
Jeg kender ikke dette kort
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 19:56 #8
Loppehund, har jeg skrevet at de er udviklet til Conroe alene? - Jeg har skrevet at de har NATIVE support for Conroe, det  har f.eks. 975X ikke.
P,U og G er jo blot variationer af den samme chip.

Det at chipen er native kan give en stor ydelsesmæssig forskel, se f.eks. testene af et P965 kort mod et 975X her:
http://www.overclocking.dk/test_show.asp?id=5970

Effer, det er et af de absolut bedste kort du kan vælge pris/ydelsesmæssigt. Mht. RAM, så er det jo en let ting at opgradere senere.
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 20:01 #9
Du kunne jo overveje  dette
http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=231043

og for flere RAM.
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 20:05 #10
Man vælger da ikke et Asrock bundkort frem for ASUS bare for at få råd til lidt ekstra RAM nu og her...! Det er da godt nok en af de værste ideer jeg længe har hørt :S

Desuden kan prisforskellen slet ikke betale for 1 gb ekstra DDR2 ram.
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 20:14 #11
Træk nu vejret. Linket Asrock er ganske god kvalitet. Er kravene ikke store til hver OC eller andet, så kan jeg ikke se hvad hulen problemet er!

Hvad angår prisforskellen, så kan value RAM ganske billige.
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 20:17 #12
Nok ligegyldig spam herfra.

Beklager opretter
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 20:17 #13
Sammenlignet med ASUS er Asrock middelmådigt. For slet ikke at tale om at dit linkede bundkort er udstyret med et 945P chipset, hvilket heller ikke ligefrem er i Performance enden af skalaen. Hvordan kan du anbefale det til en gaming maskine af overstående specs?!
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 20:22 #14
Skrønen med Asrock er noget lort er død og begravet. Hertil kommer, at jeg tvivler på, at opretter går i detaljer. Han vil aldrig nogensinde mærke til om det er 945, 965 eller 975. Så stop dit belæren
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 20:24 #15
Se hvor elendigt Asrock er til knap 700 kr

http://www.vr-zone.com/?i=3779&s=6
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 20:46 #16
Hvis han ikke er interesseret i forskellem mellem 945, 965, 975 eller nforce for den sags skyld, hvorfor tror du så han stiller sådan et spørgsmål på Eksperten? Han er her vel for at lære, så hvorfor fortæller du mig at jeg skal stoppe?

- Ikke desto mindre er jeg stadig forbløffet over at du kan anbefale et Budget brand kort til omkring 700 kr. over et mærkevare til omkring de 900. Det giver virkelig ingen mening. Specielt ikke med de tydelige forskelle i kortets specifikationer.

Men for nu at komme vidre, så vil jeg bare anbefale at du holder dig til ASUS P5B. Du får et lækkert ydende, stabilt kort til rigmelige penge.
Avatar billede MrJ Praktikant
14. november 2006 - 21:47 #17
Jeg har efter lidt overvejelse bestilt P5B kortet.
Hvis i begge lægger et svar, så kan i få nogle point, som tak for hjælpen
Avatar billede cult Nybegynder
14. november 2006 - 23:30 #18
Jeg er sikker på at du bliver glad for det, jeg har hørt rigtig mange positive erfaringer med kortet!
Avatar billede loppehund Nybegynder
15. november 2006 - 12:04 #19
Ellers tak.
Avatar billede amd Nybegynder
15. november 2006 - 14:29 #20
Udmærket valg. Jeg har kun dårlige erfaringer med Asrock. Haft 2 stk. derud af 2 reklamationer ;-)
Det er ikke værd at spare, når du kommer til bundkort. Du kan altid smide flere RAM i senere.
Avatar billede loppehund Nybegynder
08. januar 2007 - 12:27 #21
Lukketid??
Avatar billede MrJ Praktikant
30. marts 2007 - 10:38 #22
Ups. Undskyld at jeg ikke fik lukket dette spørgsmål.
I får begge to point