Avatar billede funkytoget Nybegynder
09. november 2006 - 11:12 Der er 3 kommentarer

Excel og Access.

Jeg har en sammetkæde tabel mellem Access og Excel. Er det muligt at lave en primærnøgle eller et index i Excel eller Access.
Avatar billede sjoran Nybegynder
09. november 2006 - 11:46 #1
Ja, du kan bare indsætte en kolonne i dit Excel ark, og så nummere rækkerne med et unikt nummer. Husk kolonne overskrift. Når du så åbner tabellen i Access vil den nye kolonne være tilføjet.
Avatar billede funkytoget Nybegynder
09. november 2006 - 13:12 #2
Selvom jeg indsætter en kolonne med stigende tal, så ændrer det ikke på at access ikke kan sættes som en primær nøgle. Det har noget med jeg har et 3 parts program så kræver at man har en primærnøgle for at kunne opdatere.
Avatar billede sjoran Nybegynder
09. november 2006 - 13:37 #3
Du kan lave en workaround. Hvis du først laver en tabeloprettelsesforespørgsel på din sammenkædede tabel. Denne forespørgsel laver så en tabel hvor du kan tilføje primærnøgle. Til sidst laver du en makro der kører tabeloprettelsesforespørgslen, og navnet på denne makro skal være autoexec. Det betyder at den kører makroen når du åbner Access, og så har du altid en opdateret tabel med primærnøgle. Hvis der er flere sammenkædede tabeller du vil have primærnøgle på, så skal du ligge dem alle ind i makroen. Smukt er det ikke men det virker.

Det kræver selvfølgelig lidt ekstra arbejde i og med at du skal åbne Access for at kunne bruge de opdaterede tabeller i et tredje parts program.