Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:24 Der er 66 kommentarer og
1 løsning

netværksproblem igen igen!

Jeg har to computere, begge med netkort, og et krydset kabel. Dem vil jeg gerne ha koblet sammen. Jeg har både ipx, netbeui og tcp/ip protokollerne aktiveret. På den en pc kan jeg godt se den anden, men ikke få adgang til den. På den anden kan man kun se sig selv.  Den ene bruger windows 98 anden udgave, den anden bruger bare første udgave. HJÆLP!!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:26 #1
Kan de pinge hinanden ?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:27 #2
nope
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:27 #3
Så skal du også huske at dele dine drev!
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:28 #4
De er delt!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:28 #5
de kan ikke pinge hinanden men den ene kan godt se den anden ? Det hænger ikke helt sammen.

Giv dem IP adresserne 192.168.0.1 og 192.168.0.2 og subnet 255.255.255.0
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:28 #6
Har du samme arbejdsgruppe på begge maskiner?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:29 #7
Fil og udskriftsdeling?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:29 #8
Jeg har givet dem de angivne ip\'er. De har også samme arbejdsgruppe.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:30 #9
via IPX skal du huske at give dem samme rammetype (802.3) hvilket er ethernet som jeg formoder du vil køre med.
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:30 #10
også fil og udskriftsdeling
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:30 #11
Får du blot timeout på din ping-forsøg ?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:31 #12
Har du aktiveret deling af drev?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:31 #13
Når du siger du se den anden men ikke få adgang, hvad mener du så ? At den timer out på dit forsøg på at gå ind på den ?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:33 #14
Det er kun sommetider jeg kan se navnet og computer beskrivelsen på den anden computer! Men når jeg dobbelt klikker på den skriver den bare at der ikke er adgang
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. maj 2001 - 21:33 #15
Hvis ikke netkortene er ens kan det være et hastighedsproblem. Normalt er default \"auto\" men prøv at sætte begge kort til enten full duplex eller half duplex. Det kan måske løse problemet.

Er både det grønne og gule lys tændt på begge kort ?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:34 #16
Må jeg foreslå at du prøver at fjerne netkortene og geninstallere dem igen og så nøjes med at installere \"TCP/IP\" og \"Fil og Udskriftdeling\".
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:35 #17
Jeg har prøvet at bytte kortene på de to computere, men det er stadig den samme computer der virker!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:37 #18
Så kan vi tage problemet derfra..
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:38 #19
Jeg lavede samme show og det var simpelhen bare
delingen af drev i \"Denne computer\" der gjorde
forskellen.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 21:38 #20
Nu du siger at det er den samme computer der har problemet, har du så prøvet at tjekke om netkortet giver en IRQ konflikt?

Hvilke netkort taler vi om iøvrigt? Billigt crap eller mærkevare som 3com ?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:39 #21
Alle mine drev er delt!
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:40 #22
Det ene er et accton, den andet er vist nok noget billigt crap, men det virker!
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:45 #23
????
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:45 #24
Så vil jeg nok også holde på ®azzer®´s forslag om at starte forfra.
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:48 #25
Det har jeg gjort 100 gange!
Men når jeg prøver at pinge, siger den ene at TTL=64 og den anden siger 128? Har det noget at sige???
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. maj 2001 - 21:53 #26
http://www.switch.ch/docs/ttl_default.html
Måske du kan blive klog på det her.
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:54 #27
Fjern alle protokoller mm. Og genstart.
Gå ind i Netværksegenskaber. (H-klik Andre Computere) Følgende skal være tilstede.
Klientprogram til Microsoft-netværk, Netkort (F.eks. Realtek RTL8139), TCP/IP -> Netkortsnavnet.
Hvis du vil dele filer eller printere på computeren, skal Fil- og udskritsdeling til Microsoft-netværk også installeres. Disse netværkskomponenter kan tilføjes, ved at trykke på knappen \'Tilføj\'

Tryk på fanen \'Idetifikation\'. Her skal du angive et arbejdsgruppe navn. Navnet skal være det samme på alle de PC\'er, der skal arbejde sammen i den gruppe.

D-klik på TCP/IP -> Netkortsnavnet. Vælg fanen IP-adresse. Marker \'Angiv en IP-adresse\'
følgende værdier indtastes:
PC1: IP-adresse: 192.168.0.1 Undernetmaske: 255.255.255.0
PC2: IP-adresse: 192.168.0.2 Undernetmaske: 255.255.255.0
osv.
Vælg fanen \'Avanceret\', og check at den er markeret som standardprotokollen. Tryk \'Ok\'.
Hvis du også har valgt Fil- og udskriftsdeling, kan du bestemme rettighederne, ved at trykke på knappen \'Fil- og udskriftsdeling\' Til sidst trykker du på \'Ok\', og når den er færdig med at installere, svarer du \'Ja\' for at genstarte.

Hvis du kun skal bruge netværket til fil- og printer deling, er det nemmest at bruge NetBEUI protokollen.
Den tilføjes så på alle PC\'er. Tryk \'Ok\' og genstart.

De enheder der skal være tilgængelige på netværket, skal så deles.
D-klik på Denne Computer > H-klik på enheden og vælg Deling > Vælg \'Delt som\' og angiv det navn enheden skal havde på netværket. Sæt eventuel også adgangstypen. Tryk Ok, og enheden er delt.

Hvis du gerne vil havde lidt billeder på ovenstående forklaring, så tag en kig på http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 22:13 #28
Makse :

Desværre har han gjort alle de ting der...

Prøv at pinge 127.0.0.1 fra begge computere og får du så svar ?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:18 #29
Ja så får jeg svar!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 22:22 #30
Ja så ved vi ihvertfald at TCP/IP protokol stakkerne kører...

Har du ændret IPX rammetypen til (8)802.3 ?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:24 #31
Ja også det!
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:26 #32
Har du husket at sætte standard protokollen?
Har du nogle konflikter i enhedshåndtering?
Kan du få kontakt, hvis du bruger Start - Søg Efter - Computer og indtaster computernavnet der?
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:29 #33
Der er ingen konflikter nogen steder!
Jeg har sat tcp/ip protokollen som standart!
På den ene computer kan jeg sommetider søge efter den anden, og få svar, men jeg kan ikke komme ind på den!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 22:33 #34
slumse :

Er det ISA eller PCI netkort ? Jeg har sidder dage og nætter med mange ISA kort som har været så fucking latterlige... de skaber konstant IRQ konflikter....
Avatar billede slumse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:33 #35
Det er PCI!
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:37 #36
Du kan udover at fjerne alle protokoller og klienter i netværksegenskaber, prøve at fjerne punktet kommunikation i Tilføj/fjern Programmer - Windows Installation.
Husk bare, at du dermed også fjerner eventuelle internetindstillinger.
Når det så også er gjort, så prøv at starte forfra.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 22:38 #37
Hm...

Noget kunne tyde på at der sker en konflikt et eller andet sted. Jeg har selv siddet med ling. problemer et utal af gange og jeg plejer at løse det ved at starte forfra om du vil eller ej.

prøv evt. at nøjes med Netbeui.. prøv dem en af gangen uden at gøre det på samme tid.

Prøv en ting af gange og måske kan du finde problemet på den måde. Netbeui opererer på MAC-adresserne så hvis det ikke virker så er der noget galt med din computer/netkort for det er det simpelste netværk du kan lave.
Avatar billede sjensen Nybegynder
22. maj 2001 - 09:51 #38
slumse,

Jeg går ud fra at det er PCI kort, og anbefaler dig derfor at checke PCI - IRQ listen der vises ved opstart af maskinen, lige efter alle rammerne med oplysninger om processor, ram, drev, porte o.s.v.

I denne liste vises alle PCI kort og de IRQ\'er de er blevet tildelt. Min erfaring siger mig at netkortet IKKE må dele IRQ med en anden enhed, og ej heller have værdien N/A

Hvis det er tilfældet så prøv at skifte rundt på PCI kortene eller prøv evt. at fjerne f.eks lydkortet, intil netkortet er på plads.
Avatar billede chrede Nybegynder
22. maj 2001 - 21:56 #39
prøv og skifte det ene netkort ud med et helt andet et, jeg har på et tidspunk læst noget med en eller anden MAC konflikt der kun kan løses på den måde.
Avatar billede liqued Nybegynder
23. maj 2001 - 19:31 #40
Det er ikke nødvendigt med IP-numre, når man køre på den måde med kun to PCére
Avatar billede liqued Nybegynder
23. maj 2001 - 19:32 #41
Har du husket at dele en mappe på hver maskine???
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:06 #42
slumse :

Hvordan går det med problemet?
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 17:31 #43
Det er stadig det samme...
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:35 #44
Har du prøvet at lave netværk UDENLUKKENDE med netbeui ? Så vi kan se om netkortene overhovedet virker.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:42 #45
Du er jo nødt til at starte med det simpeltste for at lokalisere problemet. For hvis det virker med netbeui så ved vi at problemet ligger i TCP/IP instillingerne.
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 17:49 #46
Ja jeg har prøvet med netbeui. Det er kun sommetider at den ene computer vil vise den anden, men jeg kan ikke komme ind på den når det er. Jeg har også byttet om på netkortene. Men det er stadig den samme computer der virker,
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:55 #47
Jamen så er de praktisk talt umuligt at løse problemet.

Bruger du funktionen \"Søg efter computere\" eller kigger du på \"andre computere\"?
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 17:57 #48
Begge dele... Men det er kun lige de første par minutter når den anden computer er blevet tændt
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 17:58 #49
altså at det virker
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:01 #50
Det er eddermandme langt ude!! Når du har IPX installeret .. kan du så spille over IPX?
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:05 #51
Jeg har lige set at på en a computerne, der bruger netkortet og skærmkortet samme irq! Har det noget at sige??
Avatar billede chrede Nybegynder
27. maj 2001 - 18:06 #52
........ har du prøvet med et andet krydset kabelt ??
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:06 #53
Nej jeg kan heller ikke spiller over ipx
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:07 #54
Ja bestemt! Det var jo det vi sagde for længe siden! Netkort skal sku helst ligge på egen IRQ. Det er nok den computer det ikke virker på formoder jeg :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:08 #55
Prøv at tildele den en anden IRQ.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:13 #56
eller rettere! først afinstallere netkortet og så tildele den en ny IRQ. Så installere driverne og derefter TCP/IP osv..
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:15 #57
Hvordan tildeler man den så en ny IRQ??
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:19 #58
Enhedsorientering > egenskaber for netkortet > Ressoucer
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:19 #59
Nogle netkort skal ligge på en bestemt IRQ, men det kan du læse dig til i din medfølgende manual.
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:21 #60
Der siger den bare man ikke kan ændre den.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:22 #61
Kan du ændre for skærmkortet så ?
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:24 #62
Nej. Jeg kan ikke ændre nogen IRQ\'er overhovedet!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:28 #63
Okay! Står der \"ingen konflikter\" ?
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 18:28 #64
Jeps
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 18:30 #65
hm.
Avatar billede slumse Nybegynder
27. maj 2001 - 21:36 #66
Nu har jeg fået ændret IRQ\'en. Nu kører det hele bare perfekt!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
28. maj 2001 - 00:25 #67
:)))))))))))))

Fandme dejligt du!