Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
06. november 2006 - 17:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hardware fejl , men hvilken del?

Min maskine er begyndt at lave en Machine_Check_Exception fejl i windows. Det er et BSOD (Bluescreen of Death) der kommer frem, og der står en fejlkode der er noget i retning af STOP nogle tal og x'er og det ender så på 9.

Jeg har googlet lidt efter det, og har fundet ud af at den kode betyder at det er en hardware fejl.

Det eneste test program jeg kender er memtest86, som skal køres fra en floppy, men nu ligger det sådan at jeg ikke har et sådant drev i min computer...

Jeg kunne godt tænke mig nogle fif til hvordan jeg kan teste de forskellige dele.

Computeren er ca 1 år og 3 måneder gammel, samlet af undertegnede.

CPU: AMD64 +3500
Motherboard: Asus A8N-SLI
RAM: GeIL Value 2x 512MB DDR PC3200
GFX: Asus GeForce 6800GT 256MB DDR PCI-E
HDD: Maxtor 80gb 7200rpm ATA133
PSU: 400W Chieftec...
Avatar billede off-line Nybegynder
06. november 2006 - 17:59 #1
Denne download giver mulighed for en Iso fil som hedder winlag, og som kan
brændes på en CD. http://www.softpedia.com/progDownload/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic-Download-3648.html#download_locations
Avatar billede off-line Nybegynder
06. november 2006 - 18:01 #2
Din HD kan du undersøge, med et program, som downloades fra producentens hjemmeside.
Det hedder Powermax, og kan også brændes på en CD.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. november 2006 - 18:04 #3
Du kan jo også ganske simpelt lade windows undersøge sine filer.
Med winCD i drevet, går du ind i kommandopromten og skriver: sfc /scannow og
trykker enter. Men windows siger ikke noget om resultatet, det må vise sig.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
06. november 2006 - 20:15 #4
Det er en hardware fejl så at undersøge windows vil nok ikke have den store effekt..

Har pillet den ene ramblok ud ved et uheld, men det ser ud til at det ikke crapper mere.

Jeg ville lige skifte hdd'en til en anden, men identisk, og i den forbindelse tog jeg alle ledninger og indstiksting ud, bla ram gfx osv... Glemte bare den ene ram blok...

Så enten må det være det ene ram slot eller en ram blok der fejler...

Eller måske pga de kørte dual chan før og motherboardet ikke kan klare det mere måske?
Avatar billede off-line Nybegynder
06. november 2006 - 23:03 #5
Det kan du jo se, ved at prøve den ramblok som sidder i, i et andet slot.
Og bagefter bytte rundt på de to ramblokke.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
07. november 2006 - 11:06 #6
Den crashede så igen med kun den ene ramblok. Men den gør det med større intervaller nu end før...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. november 2006 - 11:23 #7
Kun den ene ramblok? hvilken en, uanset hvilken en af de to?
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
07. november 2006 - 13:33 #8
Har prøvet med begge to, og både i de 2 blå og en af de sorte slots..

Har også prøvet at sætte bios op til default settings, og installeret driver til AMD64 cpuen..

Kunne man forestille sig at den nyeste driver til motherboardet kræver den nyeste bios update? er ikke hjemme lige nu, så kan desværre ikke selv teste det...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. november 2006 - 13:43 #9
Jeg tror nærmere du skulle prøve at køre den ramtester fra Microsoft, med een
blok ad gangen. Eller hvis du har muligheden, lån en anden ram blok, og prøv med den.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
07. november 2006 - 21:42 #10
Det vil jeg prøve. Er desværre løbet tør for tomme cd'er men stryger til købmanden og anskaffer nogen, first thing in the morning.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
08. november 2006 - 14:24 #11
Jeg har nu testet rammene, og det gjorde mig ikke klogere... Microsoft Windows Memory testeren fandt ingenting :(
Avatar billede off-line Nybegynder
08. november 2006 - 14:32 #12
Det er jo så umuligt at sige, hvad det kan være. Det er muligvis en hardware fejl,
men det kan også være fejl i windows. Det sidste er bare nemmere at finde ud af.
Kender du den "repair" hvor man faktisk får en geninstallation af windows, uden
at miste sine programmer? Den ville jeg prøve i en sådan situation.
repair:            http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
11. november 2006 - 17:17 #13
Jeg prøvede at opdatere min bios. Det virkede :)

Smid et svar gotfred, så fyrer jeg nogle point i din retning :) Det har du sgu fortjent ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. november 2006 - 17:38 #14
Tak for tilbudet, men jeg kan ikke tage imod så mange point, når du selv
fandt ud af, at opdatere din bios. Så læg også selv et svar, så deler vi.
Og til lykke med resultatet:)
Avatar billede off-line Nybegynder
14. november 2006 - 02:07 #15
Husk at lukke spørgsmålet:)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. december 2006 - 15:27 #16
???
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 00:01 #17
Takker for point:)