Avatar billede rene_mouze Nybegynder
06. november 2006 - 11:56 Der er 7 kommentarer

Søgemaskiner Optimering med dansk

Hej alle søgemaskien eksperter.

Mit spørgsmål omhandler ÆØÅ optimering

Jeg kan vel ikke være så heldig at der er en eller anden der kan fortælle mig hvordan jeg indexserer min hjemmeside med Æ Ø Å links.

Jeg har en kategori, som hedder legetøj og trådløs, men ved ikke rigtig hvordan jeg kan få google / msn osv til at finde disse kategorier.

Hvordan kan jeg sikre at google f.eks. kan finde ud af at smide mit søgeord Legetøj på deres søgemaskine. Hvordan laver jeg et directory der hedder Legetøj som google ville kunne finde ud af at søgeordet er legetøj ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2006 - 12:18 #1
søgemaskinerne fårstør både danske tegn, aa, ae, oe og %20 eller tilsvarende unicode repræsentation af de danske karakterer. Hvad der er bedst har været diskuteret til hudløshed og der er ingen der har kunne give et klart svar.

Jeg gør selv det at jeg bruger de danske tegn der hvor det falder naturligt idet det er min opfattelse at brugerne vil søge med de danske tagn i søgemaskinerne.

Hvis du f.eks skal bruge informatio om flødeskum vil du vel søge med ordet flødeskum og ikke floedeskum
Avatar billede rene_mouze Nybegynder
06. november 2006 - 13:02 #2
Vil Google kunne finde min side hvis jeg laver et link som dette :

www.minside.dk/legetøj.html

Eller skal det hedde

www.minside.dk/legetoej.html

For at google kan finde min underside ?

Har også set noget med leget%C3%B8j, men jeg kan ikke selv få min browser til at finde denne fil, selvom jeg har en fil der hedder :

leget%C3%B8j.html
eller
legetøj.html
Avatar billede goose Nybegynder
06. november 2006 - 13:07 #3
Lad være med at spekulerer så meget i filnavene, og lad være med at bruge danske karakterer.

legeteoj.htm er ganske fint, det er alligevel dit titeltag og teksten på din side der er de vigtigste parameter og her bør du bruge html koderne for æ,ø og å

Husk på, at det ikke er alle der har danske karakterer på deres tastatur.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
06. november 2006 - 16:30 #4
Jeg bruger selv danske karakterer som æ, ø og å (de rigtige bogstaver, ikke HTML-tegn) i mapper og filer - og har ikke oplevet at søgemaskinerne (Google, Yahoo og MSN/Live.com med flere) har haft problemer i forhold til indeksering eller visning på resultatsiderne. Det virker fint.
Avatar billede goose Nybegynder
06. november 2006 - 17:35 #5
apo>> jeg siger heller ikke det nødvendigvis er et problem, jeg mener bare man skal undgå danske karakterer i filnavne da udenlandske brugere, eller danske brugere på udenlandske tastaturer ikke har en chance for at skrive URL'en manuelt.

Jeg har bl.a. en god (dansk) ven i Sydney som jeg taler med i telefonen, og han har ikke danske karakterer på sit tastatur.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
06. november 2006 - 21:04 #6
Det er rigtigt nok, goose. Men hvor mange skriver en URL manuelt, hvis URL'en peger på en fil der ligger dybere i strukturen? Jeg tror umiddelbart at det er de færreste der gør det (jeg kan tage fejl), og de fleste følger navigerer vel via links når de surfer på nettet.

Derfor burde det være muligt at kunne finde frem til URL'en, hvis der ellers linkes til URL'en via almindelige links - også selv om man bruger et tastatur uden danske karakterer.
Avatar billede goose Nybegynder
07. november 2006 - 08:43 #7
apo >> det er muligt, men på de seo fora hvor jeg deltager fraråder de altid at bruge landespecifikke karakterer i fil/mappenavne.

Som jeg skrev i mit første svar, så brug hellere krudtet på de ting der betyder noget, nemlig indholdet :o)

/Goose