Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 14:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mangler system fil ved opstart ?

Hej eksperter

Jeg skulle starte min PC op idag med en ny slave HDD ved siden af min systemdisk. Da den ik fandt den de første 2 forsøg genstartede jeg et par gange. Da den så detecterede den korrekt skulle windows starte op, men istedet sort skærm med hvid tekst og beskeden:
Windows kunne ikke starte op da systemet mangler filen:
\windows\system32\config\system

Så er gode dyr jo rådne. Jeg prøvede et par gange mere, dernæst at finde nævnte fil på min anden pc, men den kan ikke kopiereres ud da den er i brug af styresystemet og kan derfor ej heller brændes ud på cd.

Nu kommer så mit spørgsmål:
- hvorfor mangler denne fil pludselig under opstart bare fordi jeg har sat en hdd mere i? (jeg har prøvet at fjerne den nye hdd, men det forandrer intet)
- hvordan kan jeg genskabe den mistede system-fil på min pc?
- Ville det løse problemet hvis jeg geninstallerer XP oveni fra min bootcd eller ligger den nævnte fil et sted, jeg kan kopiere fra?
- HVIS jeg geninstallerer XP fra bootcd, hvad sker der så med alle mine dokumenter, programmer og settings på min pc? Den advarer konstant om at alt bliver slettet men har det noget på sig eller er det en af Windows' normale ligegyldige advarsler?

Håber virkelig at nogen kan hjælpe mig, da jeg skal bruge min PC asap :(

På forhånd tak for hjælpen

Mvh. Speedy
Avatar billede hcma Novice
05. november 2006 - 14:56 #1
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 14:59 #2
DAMN du er hurtig, tester med det samme.....
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 15:16 #3
Ja, heldig har man lov at være og tusind tak for hjælpen so far. Jeg gjorde præcis som din instruktion foreskriver, 1 fil blev kopieret hvorefter jeg starter op påny. Derefter kom skærmbilledet med at windows ikke blev lukket korrekt sidste gang, hvorefter jeg valgte normal opstart. Den kørete så chkdisk og efter at have kørt chkdisk kom.....sort skærm :( Da jeg havde ventet 2 min trykkede jeg enter, derefter genstarter den og sådan bliver den ved, uanset om jeg vælger normal opstart eller opstart med fejlsikret tilstand...hvad fanden gør jeg nu?

Mvh. Anders
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 15:23 #4
Jeg fik så lige fejlen Missing file NTDLR og den vejledning fandt jeg så tilfældigvis også på din side, igen tak for hjælpen....tester lige om det løser problemet...
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 15:38 #5
Status: sort skærm ved opstart. Eneste store undren fra mig er at min primære hdd står som 10,2 GB LGR i BIOS opstartsbilledet istedet for 10,2GB LBA som der altid tidligere har stået. Det er iøvrigt en Fat32 partition der ligger på den....

Så nu er jeg sgu godt nok kørt fast....
Avatar billede hcma Novice
05. november 2006 - 16:28 #6
det var fa....., mom ikke helgec kigger ind - mener han kan huske hvordan man fikser det - hav lidt tålmodighed  ;o)
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 16:34 #7
HCMA>> Det må jeg prøve, det ligger ellers ik i min natur når det kommer til PC :( men tak so far og du får selvfølgelig point som du ønsker for din hjælp....

HVIS jeg bliver tvunget ud i at installere ind oveni, hvor meget går så tabt? (programmer, data under dokumenter-folder osv)?

Jeg venter på Helgec ;o)
Avatar billede hcma Novice
05. november 2006 - 16:42 #8
speedy1979  >>  prøv at skrive direkte til helgec  (han yder ikke support herinde på netop dette problem - men du kan henvise til denne tråd)
http://www.it-knowlegde.dk/dit_problem.html
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 16:58 #9
HCMA>> DOne, jeg har mailet Helge med et link til denne tråd og håber at han er frisk og online ;-)

Hvis du smider svar i denne tråd får du point, så må Helge få 100 eller flere mere når min pc ruller igen :D
Avatar billede hcma Novice
05. november 2006 - 17:22 #10
svar ;o)  (du behøver ikke give helgec point, det klarer jeg næste gang jeg støder på ham herinde)
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
05. november 2006 - 21:06 #11
Ok, det pointræs gør mig mindre hvis min pc igen ruller....

Til din info, jeg har nok fundet lidt af fejlen. Efter omrokering af mine diske har min bios ment, at min master skulle startes op i LARGE mode og ikke LBA. Dette har bevirket at den ikke har kunnet finde alle filerne til BOOT af windows, derfor fejlene med NTDLR og system filen der manglede. Da jeg så rebootede kørte CHKDISK en system repair hvor den opdaterede alle allokeringslængderne på filerne....desværre i LARGE mode. Så hvad der er status nu er at alle filer til start af windows har mistet den korrekte placering på hdd. Ifølge min systemadmin som har hjulpet mig er der derfor kun reboot tilbage hvis jeg vil prøve at genskabe windows. Jeg har backup af personlige filer men ikke af programmerne så det ebliver nok resultatet. Men tak for din hjælp og linket til din web, en sand samling guld-tips!

Mvh. Anders
Avatar billede hcma Novice
06. november 2006 - 00:32 #12
selv tak og en STOR TAK fordi du har givet dig tid til at give en fuldgyldig forklaring på problemet/løsningen.

har du tænkt på en Repair  (og IKKE format) ?
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4    så skulle du ikke miste dine personlige filer/dokumenter o.s.v.