Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 11:18 Der er 13 kommentarer

Ændring af partition, uden wndows xp cd

Hej,

jeg har lige købt mig en ny bærbar Acer pc. Der var forud installeret Xp Media Center, og harddisken var, fra købet, indelt i to partitioner. Nu kunne jeg godt tænke mig at ændre partitionerne, hvordan gør jeg lige det? Jeg har lavet en såkaldt backup cd, som et Acer Recovering program bedte mig om. Er bange for at hvis jeg formatere så kan jeg ikke få Xp op og køre igen.
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 11:21 #1
Hey, jeg ved faktisk ikke om det er muligt hvis du har data på drevne men hvis noget tool kan så det partition magic :)

bare vær opmærksom på du godt kan gå hen og miste din data!
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 11:32 #2
Det er ikke sådan at man kan ringe til Microsoft el.ling. og få dem til at sende en cd? Andet end at man betaler en formue...?
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 11:48 #3
når du køber en pc med windows skal der følge en windows cd med!
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 11:49 #4
ring til der hvor du har købt computeren og brok dig hvis du ikke har fået en cd med :)
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 11:50 #5
Det gør der ikke...
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 11:51 #6
Det er da ikke et "lovkrav", at der skal følge en cd med?
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 12:01 #7
hvis du har betalt for Windows XP skal du have en software cd med Windows XP! eller andne mulighed for at installere windows xp
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 12:05 #8
jeg har jo lavet en slags backup cd af systemet, som sandsynligvis indeholder xp, men jeg ved det ikke... Hvordan finder jeg ud af om den gør det?
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 12:07 #9
sætter cden i og ser om den booter windows installation op :)
husk og sæt bios til at boote fra cden inden hdd'en hvis det ikke er sat (burde det være)
Avatar billede jaiz Nybegynder
05. november 2006 - 12:08 #10
(genstart efter indsætning af cd)
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 12:19 #11
Så sker der intet...
Avatar billede matfri Nybegynder
05. november 2006 - 12:19 #12
Altså bortset fra at windows starter normalt.
Avatar billede collin Nybegynder
06. november 2006 - 08:00 #13
Din Windows 'CD' ligger måske på en skjult partition på disken. Jeg havde en Packard Bell hvor det var tilfældet. Hvis du start 'Kør' fra startmenuen, skriver Diskmgmt.msc trykker OK kan det ses. Hvis der, udover din C: og (?) D: drev ligger en lille partition uden en bogstav betegnet måske bare som 'HDD' og i  parentheser (ukendt partition) så er det sandsynligvis din installations 'CD'. På den anden side ved at lave den backup CD du har lavet kan partitionen være blevet slettet. (For at forhindre dig i at lave et utal af kopier) Men i så fald er backup CD'en en installations CD. Den sikreste måde at teste den er hvis du havde en ekstra harddisk kunne du bytte den midlertidigt for den der er i maskinen nu, og prøve at se om du kan installere Windows igen, med din backup CD. Ellers kig på indholdet af CD'en i Stifinderen. Hvis der er over 500 mB og der ses en stor mappe der hedder i386  så er det sandsynligt at det er en installations CD