Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 20:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Min computer bliver ved med at genstarte - og jeg er tidspresset

Da jeg sad og arbejdede ved min computer, lukkede hele lortet lige pludselig ned, hvorefter at den genstartede.

Nu er så problemet at den bliver ved med at genstarte. Jeg når lige at se at den finder mine HD, så siger det "Bip", og lortet genstarter endnu engang.

Jeg har prøvet at genstarte den i fejlsikret tilstand, men resultatet er det samme. Ligeledes har jeg haft valgt at den ikke skal genstarte ved systemfejl, men den bliver bare ved.

Jeg er lidt tidspresset, da der ligger en del data, som jeg meget gerne skal bruge på mandag, så ALLE gode råd er MEGET velkomne.

/John

PS i øvrigt har den sjovt nok lige haft 2 års fødselsdag :-(
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 20:31 #1
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 20:54 #2
jf. ovenstående tråd har jeg nu:

1. Taget mine ram ud blokvis - uden at det ændre på noget (og det er vel ikke særlig sansyneligvis at begge blokke er gået samme tid).

2. Tjekket temp. på grafikkort. Den er helt nede på sturtemp. men vel egentligt ikke så underligt, da den aldrig når at starte rigtig op.

3. Fjernet alt (næsten) støv

4. Taget alt ekstra udstyr fra (net, printer, lyd)

5. Tjekket efter mislyd fra HD - de lyder hvis nogenlunde som de skal

6. slået alt ekstra strømforbrugene fra (ekstra ventilator + lys)

Men desværre er resultatet det samme. Hvis der er nogen som mener at de kan afhjælpe problemet ved fysisk at tage et kig på dyret, så sig endelig til. Jeg sidder i Østjylland (imellem Århus og Silkeborg), og er klar på at komme forbi med dyret.

Panikken spreder sig - kald mig bare tudefjæs
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. november 2006 - 21:13 #3
Hejsa
Har du kigget om køleren på processoren kører?
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 21:19 #4
Så må vi jo se om vi kan få panikken til at lægge sig igen ;o)

Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 21:21 #5
Det gør den. Men selv om den ikke gjorde, burde det vel ikke blive et problem før den bliver for varm, eller hva'?

Det er ca. 5-6 sek. efter opstart, at den genstarter, og altid præcis samme sted.

Kan det være en virus af en slags? Kan der være ændret et eller andet i opsætningen, som gør at den bliver ved med at genstarte?

Det er vel ikke et software problem, for computeren når jo ikke at læse noget software ind, eller hva'?
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 21:29 #6
Har nu prøvet at at starte op fra XP cd, men desværre uden held. Den får lige gang i drevet, og kommer med en tekst om at jeg skal trykke på en tast, for at starte op fra CD´en, hvorefter at den genstarter endnu engang, og jeg er tilbage hvor jeg startede.

Kom frisk, flere gode råd.....
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. november 2006 - 21:34 #7
Hej igen
Jeg kan godt mistænke dit bundkort for at være stået af.
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 21:39 #8
Måske er vi kommet lidt videre....

Efter at have skiftet keyboard er det lykkedes mig at få gang i XP cd'en. Jeg kan ikke give en fornuftig forklaring, men computeren gør det samme (genstarer) som før, blot med den forskal at nu kører den XP cd' en.

Vender tilbage med status hurtigst muligt.
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 21:48 #9
Nå, men efter at have trykket "R" eller F10 får jeg nu en besked om at programmet ikke kan finde mine HD og derfot ikke kan komme videre, hvorefter computeren ironisk nok kun kan GENSTARTES.....

Jeg har 2 HD - et C drev, samt et F drev. Betyder det at mit C drev (prim HD) er død?

Og kan jeg i givet fald muligvis redde nogle data?
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 22:07 #10
Om den er dø skal jeg ikke lige kunne sige.

Men er det SATA diske du kører med ?

Redde data: Getdataback (NTFS eller FAT)
http://www.runtime.org/downloads.htm
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 22:08 #11
Det er begge SATA diske
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 22:39 #12
Muligt at du skal intall. SATA driveren igen, men kunne tyde på en defekt disk
Se her hvordan det foregår med driveren:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede jk501 Nybegynder
04. november 2006 - 22:54 #13
Lige nu er det lidt sort snak for mig, men jeg er også ved at være træt.

Men er dette rigtig forstået:

1. Jeg kan afmontere min prim HD (C), og herefter formatere min F (som godt må slettes). Oprette XP på ny, og computeren er køreklar

2. Herefter monteres den "gamle" C igen, og håber at jeg kan finde den.

Hmmm.... Jeg ved ikke så meget om dette (kan nok ses på mine indlæg). Jeg er sq lidt nervøs for om jeg kan finde ud af det, og vil jo nødigt gøre situationen værre.

Jeg tror at jeg skal overveje om ikke jeg bør købe mig noget prof. hjælp, og så betale mig fra det.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 23:07 #14
OK, hvis du føler det som sort snak, så er det måske en meget god idè med noget hjælp.
Avatar billede fun22 Nybegynder
04. november 2006 - 23:11 #15
Prøv lige at kigge efter om sata stikkene sidder ordentlig i.. Nogen gange kan de godt ryste sig løse, og resultere nemlig i sådan en fejl..
Avatar billede jk501 Nybegynder
05. november 2006 - 09:05 #16
Efter at have kigget på det med friske øjne her til morgen, samt tjekket om sata stikkene sidder som de skal (og det gjorde de desværre), står jeg tilbage med en fornemmelse af at jeg skal bruge hjælp.

Problemet er bare at jeg lige har fundet ud af at min normale PC-specialist har lukket butikken, og ikke har tid til at hjælpe privat.

Kan du, eller har du et godt tip til en som kan hjælpe, så sig lige til. Kører gerne østjylland tyndt.
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2006 - 09:55 #17
Kender desværre ikke nogen IT "hajer" i det område.

Prøv lige en sidste ting, nemlig en reset af BIOS:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

PS du spurgte om følgende:
Men er dette rigtig forstået:

1. Jeg kan afmontere min prim HD (C), og herefter formatere min F
(som godt må slettes). Oprette XP på ny, og computeren er køreklar
SVAR: JA

2. Herefter monteres den "gamle" C igen, og håber at jeg kan finde den.
SVAR: JA

Men det er muligt, at du skal i Diskhåndtering for at finde den:
H-klik på denne computer, vælg Administrer, klik på linien Diskhåndtering i venstre side. Nu skulle du kunne se enheden i højre side.
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2006 - 10:01 #18
Ang.
1. Jeg kan afmontere min prim HD (C), og herefter formatere min F
(som godt må slettes). Oprette XP på ny, og computeren er køreklar
SVAR: JA

Så skal du huske at installere SATA driveren - gøres via F6 i windows install.
Se her under System 2 "Systemdisk":
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede jk501 Nybegynder
05. november 2006 - 12:59 #19
Jeg har nu prøvet at en reset af BIOS, desværre uden held.

Så jeg er nok nødt til bare at gå i gang med at formatere, og så håbe det bedste. Jeg havde sq håbet på at der var en eller anden i nærheden, som havde lidt mere erfaring end undertegnede, men sådan skulle det ikke være.

Men, "haverslev" du skal have mange tak for den ihærdige hjælp, og du fortjener en røvfuld point for forsøget.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
06. november 2006 - 13:02 #20
Har oplevet en virus der lavede nævnte problem. måske du skulle checke om det er tilfældet (hvis det ikke skulle være defekt HW)