Avatar billede stussy Nybegynder
20. november 1999 - 22:17 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

CeleronA - Isolation af ben21

Hejsasa...

Jeg har haft en CeleronA i ca. et halvt års tid nu, og i starten kørte den 400MHz (6x66), så overclockede jeg den til 450MHz (6x75), jeg forsøgte dog også at ændre bushastigheden til 100MHz for at få den til at køre 4.5x100 eller 5x100 men det kunne den ikke klare, så jeg ville prøve at ændre multiplieren fra 6 til 6.5 så den kom lidt højere op, men det virkede ikke... Så fandt jeg så senere ud af at det var fordi at Intel havde lagt en slags multiplier lås på så den ikke kunne sættes op over 6x (bundkortet, et Asus P2B, understøtter dog op til 8x).
Det var jeg lidt irriteret over, men så hørte jeg så senere at man kunne smøre neglelak på "Ben 21" eller sådan noget, for at fjerne multiplier-låsen, og det har jeg så tænkt mig at gøre.

Det er så her at jeg gerne vil have fulde instruktioner om hvordan jeg finder Ben 21 (hvis det da er ben21!) på processoren og hvordan jeg får det "isoleret"...

På forhånd tak... :):):)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 23:11 #1
jeg ville også høre om det samme kunne gøres med en PIII som er mult. locked...
Avatar billede perolsen Novice
20. november 1999 - 23:29 #2
ja ja ja ville også høre om det samme kunne gøres med en PIII ja ja
Avatar billede chruker Nybegynder
21. november 1999 - 00:32 #3
Kik i nyhedsgruppen  dk.ebd.hardware.overclocking  der tror jeg I kan finde alle jeres svar.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 00:53 #4
chruker>>> Så find det og smid det herind...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 00:55 #5
ser lige i dk.edb.hardware.overclocking
Avatar billede kapsel Nybegynder
21. november 1999 - 01:14 #6
Jeg har hørt det samme.. Står i et PC blad fra USA.. Jeg har ikke lige navnet på bladet, men jeg kan da nok godt finde det.. Gidder ikke lige nu! ;o)

Men der står ganske rigtigt at man kan lukke for ben 21, og så komme højere op!

- Kapsel
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 02:37 #7
.. HEhe jeg vil også MEGET gerne vide det...

Er der virkelig ikke nogen her på eksperten.dk som har forsøgt sig med det, og som ved hvordan man lokaliserer benet og isolerer det???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 02:46 #8
jeg har et engelsk comp magasin men kan ikke finde det igen...

chruker>> kan man det samme på en PIII?
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 1999 - 03:02 #9
det eneste du skal gøre, er, at finde ben 21, smøre et tykt lag negelak på (eller sparyplastik, er lidt dyrere, men virke udemærket), og så er det klaret.....
Husk nu en ekstra god køler når man piller ved CPU´en
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 03:53 #10
prøv lige at beskrive hvordan man finder ben 21...
Avatar billede chruker Nybegynder
21. november 1999 - 06:40 #11
Det eneste jeg har kunne finde omkring PIII er at man bliver nødt til at rode med FSB. Kik lidt mere her: http://www.sharkyextreme.com/hardware/guides/p3_oc/

Jeg har ikke læst det så nøje, det der omkring ben 21. Jeg syntes bare at kunne huske det er dukket op et par gange i nyhedsgruppen.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 13:02 #12
fido82>> Ja det vidste vi jo godt... Vores største problem er at FINDE ben 21...!!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 13:16 #13
mon ikke toms hardware eller overclocking.dk har noget?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 13:51 #14
cyberesben>>> Jeg har ikke kunnet finde noget på Tomshardware...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 14:06 #15
me neither
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. november 1999 - 17:08 #16
Tomshardware HAR en fin beskrivelse af hvad man skal gøre, hvordan og med billeder, jeg fandt den der engang for længe siden...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. november 1999 - 17:19 #17
http://www.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/index.html

ikke lige om ben21, men om en anden måde at overclocke en slot1 processor...

gad ikke vente, men også om slot1:
http://www.tomshardware.com/cpuslot1.html

KUN OM BEN21!!!!:
http://www.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/celeron100-01.html
DET ER DEN HER...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 18:08 #18
Tigerdyr>>> HEhe SEJT NOK!!!

Nu har jeg kun læst det sidste af dine links, altså det som handlede om at isolere B21, men er der nogen der så ved om man kan fjerne multiplier-låsen???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 18:13 #19
... Og der står BX-boards???
Er et Asus P2B et BX board???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 18:50 #20
ja det er det! det kan du da regne ud!

og ja det fjerne multiplieren når man isolerer det
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. november 1999 - 19:51 #21
Esben har ret...
P2B er BX (jeg bruger selv et P2B-S)...og når du fjerner kontakten til ben21 er det multiplieren der fjernes...
Prøv evt. også at kigge på det første link, jeg nær læste det ikke, men på den måde kan du vist nok undgå at ændre din processor...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. november 1999 - 20:02 #22
Nå ok, fra det jeg læste af det, fik jeg bare fat i at det var noget med at man kunne få en Celeron til at køre med 100MHz bushastighed...
Avatar billede dar Nybegynder
21. november 1999 - 21:14 #23
Gider nogen ikke lige ofre deres CPU til det gode formål....? Jeg q godt tænke mig at høre hvorvidt det virker.  Min er kun en sokkel7
Avatar billede zixiz Nybegynder
21. november 1999 - 21:18 #24
Det er muligt at finde info om det på http://www.tomshardware.com, jeg har prøvet med 0.5 mm tape, men det holdt ikke....
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 21:29 #25
hmm dem på usenet siger at ben 21 kun er til at skifte mellem 66 eller 100 mhz bus...
Avatar billede zixiz Nybegynder
21. november 1999 - 21:34 #26
cyberesben>>>>>>>> Hvis det kun er til at skifte mellem 66 og 100 MHz hvorfor så have en justérbar CPU Core Speed ??
ie. 66, 75, 83, 95, 100, 112, 133, 143, 150, 155..... you know....
Avatar billede perolsen Novice
21. november 1999 - 23:23 #27
smøre ikke neglelak eller kom tape på "Ben 21" eller sådan noget, for at fjerne multiplier-låsen det holdt ikke
men brug en god hobykniv
så fjerner du kontakten til ben21
M.V.H per e olsen
http://home6.inet.tele.dk/perolsen/

Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 23:54 #28
et stykker tape isolerer da også...

men jeg har altså hørt at det kun bliver brugt på de gamle celeron'er til at vælge mellem 66 og 100 MHz bus
Avatar billede gnarf Nybegynder
22. november 1999 - 10:55 #29
Ben 21 gør, som cyberesben siger, og som der står på siden fra tomshardware, at en celeron ikke er låst til kun at køre 66 MHz på bussen.

Det gælder desuden kun i tilfælde hvor motherboardet respekterer værdien på ben 21. Det gør de fleste nyere motherboards ikke, fordi så kan man jo ikke overclocke en celeron ved at øge busfrekvensen, men nogle ældre motherboards gør. Og Intel motherboards gør selvfølgelig altid.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. november 1999 - 11:51 #30
... Hmmmm jamen så har vi jo ikke fundet ud af hvordan man fjerner multiplier-låsen endnu...

NEEEEEEEEEDTUUUUUUUUR!!! :(
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. november 1999 - 16:27 #31
hvorfor fanden har de så ikke lavet deres boards sådan så den kan køre med fri multiplier?
Avatar billede zixiz Nybegynder
22. november 1999 - 22:23 #32
Alternativt kan der findes information om overclocking af celeron på denne site: http://www.acdc.dk
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. november 1999 - 09:39 #33
... Hmmmmmm det er rimelig trælst at der ikke er nogen der ved om man kan fjerne den fuckin multiplier lås... :(
ØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØV
Avatar billede dar Nybegynder
23. november 1999 - 16:48 #34
og så det lange: ØØØØØØØØØØØØØØV
Avatar billede stussy Nybegynder
24. november 1999 - 10:38 #35
Hehehe mange tak for jeres svar og kommentarer og ideer alle sammen...
Jeres svar var rigtige, det var mit spørgsmål der var forkert, men jeg troede at ben21 var til at fjerne multiplier låsen med...

Menøh, det var Tigerdyr der kom med linket, så mange tak for det...

cyberesben>>> Hvad HELVEDE er det for et svar du har givet???

quote: "Svar fra cyberesben
ja det er det! det kan du da regne ud!
og ja det fjerne multiplieren når man isolerer det "

... Dét er da ikke et svar!!!