Avatar billede muknuser Nybegynder
02. november 2006 - 18:39 Der er 7 kommentarer

Formattering af harddisk

Jeg har en PC med præinstalleret Windows XP. Jeg vil nu gerne formattere mit C-drev, men ønsker ikke at slette XP. Forhandleren har fortalt mig at XP er lagt ind på et skjult drev!! som jeg efterfølgende skal boote XP fra. Hvordan skal jeg formattere og hvordan finder jeg det skjulte drev hvor jeg skal formattere fra?
Avatar billede muknuser Nybegynder
02. november 2006 - 18:40 #1
Rettelse: Hvordan finder jeg det skjulte drev hvor jeg skal BOOTE fra?
Avatar billede peet49 Nybegynder
02. november 2006 - 18:41 #2
F10 elle F11 under opstart
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2006 - 18:52 #3
Højreklik "Denne Computer"-ikonet, vælg "Administrér", 2 vinduer burde komme frem - men du skal bruge vinduet "Computeradministration".

Vælg "Lager" i træstrukturen til venstre og herefter "Diskhåndtering". Programmet erstatter det gamle DOS-program, FDISK.

Nu burde du kunne se dine partitioner - inkl. den skjulte partition.
Højreklik den skjulte partition og vælg "sæt som aktiv" eller noget i den retning.

Jeg kan desværre ikke guide dig hele vejen, da jeg ikke lige p.t. har en tilsvarende opsætning - ejheller har behov for at reinstallere - men det burde være et skub i den rigtige retning...
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2006 - 18:58 #4
Lidt supplerende info; Jeg mener ikke, du ikke ha' 2 synlige, primære partitioner - så har du sat en partition aktiv, skal PC'en sandsynligvis genstarte, hvorefter der nu vil blive startet fra den den anden partition (og din "store" partition vil være gemt).
Det betyder også, du ikke umiddelbart vil kunne sætte din gamle partition aktiv igen, hvis noget skulle drille - med mindre, du har et program som f.eks. Partition Magic på en boot-CD. Ja, besværligt skal det være :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. november 2006 - 19:01 #5
Du skal ikke sætte den skjulte partition som aktiv for at installere - gør ca. som peet49 skriver.

Du har sikkert et billede lige når du starter pc (altså mens BIOS indlæses) - der står nok et sted på dette billede hvad du skal gøre.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. november 2006 - 09:23 #6
Feedback??
Avatar billede muknuser Nybegynder
22. november 2006 - 12:52 #7
Undskyld, mit sene svar. Det er nu lykkedes, det var ikke helt som ovenfor beskrevet, men peet49 var den der ledte mig på sporet. Hvordan er det nu lige man giver point?