Avatar billede kard Nybegynder
01. november 2006 - 17:25 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Nas-server

Hej

Jeg har tænkt mig at købe en Nas-server, men jeg vil først høre om det er muligt for mig at logge på den med FTP fra Internettet. Jeg er opkoblet via Fullrate og har standard routeren ZyXEL Prestige 2602R fra Fullrate og derefter min egen trådløs router, hvor jeg vil tilkoble nas'en via en af de 4 porte på den. Er det muligt? Skal jeg forwarde noget i Zyxel'en?

Eller vil det være nemmere at bytte standard routeren til Fullrates Zyxel 2602HW, som er både "modem" og trådløs router og har 4 porte. Standard routeren har nemlig ikke ekstra porte til ekstra udstyr.

Håber det er beskrevet godt nok.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. november 2006 - 19:55 #1
port 21 (og evt22) skal forwardes til nas serverens ip.
Avatar billede kard Nybegynder
01. november 2006 - 22:12 #2
På Zyxel'en eller den trådløse router?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. november 2006 - 09:56 #3
i Zyxel´en, men også i den trådløse, hvis du sætter nas boksen på lan siden af den, personligt kan jeg ikke se det fornuftige i at bruge 2 routere, det giver unødig tidsspilde
Avatar billede snabeljan Nybegynder
02. november 2006 - 11:14 #4
Men er det ikke her på sin plads, at påpege, at port 21 og 22 OG FTP er ALT for usikkert til at lade stå pivåbent!!!

Mvh
SnabelJan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
02. november 2006 - 11:17 #5
Selvfølgelig bliver det lidt bedre med Sftp, men det kommer jo så i givet fald an på om du kan konfigurere FTP på din nye NAS fætter! Jeg har selv en MAXTOR Shared Storage m. RJ45 stik og på den kan jeg ihvertfald ikke komme i nærheden af at konfigurere noget som helst andet end det standard GUI'en tillader.

Så mit råd vil være - LAD VÆRE!

Mvh
SnabelJan
Avatar billede kard Nybegynder
02. november 2006 - 16:11 #6
Niels: Nej, du har ret i, at 2 routere ikke er optimalt. Måske får jeg standard routere byttet til en trådløs.

Snabeljan: Jeg ved ikke så meget om Nas'en endnu, da jeg ikke har modtaget den endnu. Jeg købte den på Ebay meget billigt, så jeg ved ikke hvor gode indstillingsmulighederne er. Den kan ses her: http://cgi.ebay.com/LAN-SERVER-3-5-HDD-Hard-Disk-USB-File-FTP-Samba-NAS_W0QQitemZ150053619710QQihZ005QQcategoryZ1484QQrdZ1QQcmdZViewItem

Du skriver, at det er meget usikkert at ha de porte åbne. Er der en mere sikkert måde, at tilgå den fra Internettet? Eller bruge andre porte?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
02. november 2006 - 16:29 #7
Hvis du vil tilgå den fra Internettet, så tror jeg umiddelbart at den bedste løsning ville være at have en eller anden form for website framework, hvor du styrer login/passwd og så kan præsentere de data der ligger på dit storage.

Jeg kunne godt tænke mig en lignende løsning, så jeg vil i weekenden lige se om jeg kan finde et (opensource evt) framework der kan gøre det...

Mvh
SnabelHan
Avatar billede kard Nybegynder
02. november 2006 - 16:56 #8
Ok, skriv endelig hvis du finder noget. :)

Mvh
Kard
Avatar billede Henry Novice
07. november 2006 - 21:11 #9
du kunne også bare bruge en anden port

fx port 2846439 på WAN siden og port 21 på LAN siden
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. november 2006 - 10:19 #10
Hmm TXL har måske fat i noget der! Jeg kan ikke umiddelbart so om det er muligt, at køre SecureFTP på boksen, hvis ja, så synes jeg det er et GO. Hvis nej, er TXL's måde at gøre det på måske i orden. Jeg ved bare ikke hvor stor risikoen er hvis hackere kører en portscanning og finder noget på netop port 2846439 !!?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. november 2006 - 10:39 #11
der fidner de ikke noget ;), den højeste mulige port er 65535
Avatar billede kard Nybegynder
08. november 2006 - 12:14 #12
Jeg prøver først at se om jeg kan ændre porten.
Avatar billede Henry Novice
08. november 2006 - 18:10 #13
det var også bare et eksempel !!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. januar 2007 - 10:00 #14
Hmm det er ikke rigtig lykkedes mig at finde noget der kan gøre nøjagtig det du gerne vil.

MEN til gengæld, tror jeg at TXL's forslag med det høje portnummer er rigtig godt.

Hvordan kører boksen ellers?
Avatar billede kard Nybegynder
04. januar 2007 - 14:10 #15
Den kører ellers fint, men jeg har ikke brugt den så meget endnu, da jeg venter på en større harddisk.
Avatar billede Henry Novice
04. januar 2007 - 16:05 #16
Så må jeg vel hellere ligge et svar for mit foreslag
Avatar billede kard Nybegynder
04. januar 2007 - 19:10 #17
Snabeljan, lig lige et svar også.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
05. januar 2007 - 10:55 #18
Jeg takker :)