Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Virus: MSOOBD.EXE

En bruger på vores netværk har fået en virus der gør at hans maskine automatisk sender hans gamle breve ud til alle mulige folk. De bliver alle sammen sendt ud med  filen MSOOBD.EXE vedhæftet.
Hvilken virus er der tale om?
Hvilket program kan rudde op efter den?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 13:32 #1
kunne tyde på en i-love-you-virus

lav en online scanning med denne url:
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp
Avatar billede yeti Nybegynder
20. maj 2001 - 13:38 #2
Du kan evt. opfordre folk på jeres netværk til at hente AntiVir. Den kan hentes på adressen www.free-av.com Den er gratis og hvis folk ellers husker at opdatere den skulle I helst ikke få den slags problemer i fremtiden.

For at finde ud af hvad det er for en virus kan du evt. besøge www.mcafee.com Der burde du kunne finde oplysninger om den skumle fætter...

// Yeti (www.fotx.net/yeti)
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:38 #3
Det er ikke på min maskine at viruse ligger, det er en bruger (og sikkert snart flere..) på det netværk jeg administrerer der har fået virusen.

Jeg har søgt efter \'msoobd\' på www.google.com, og det eneste hit jeg får er en side her på eksperten, derfor har jeg spurgt her.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
20. maj 2001 - 13:45 #4
jep jeg er enig det lyder bestemt som
i-love-you-virus´en
Den er let at fjerne nu om dage :)
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:46 #5
Jeg har søgt efter \'msoobd\' på www.mcafee.com, og der finder jeg intet.

Jeg vil ikke ringe til den uheldige bruger før jeg har navnet på virusen og kender mindst et program der kan fjerne den.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 13:48 #6
hvorfor afviser du så mit svar? det link jeg gav dig scanner pc\'en online og kan netop fjerne den type virus!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 13:49 #7
filen kunne lige så godt have heddet øllebrød.exe og stadig opføre sig som den har gjort hos den uheldige bruger! derfor finder du intet når du søger på filnavnet! det er symptomerne du skal søge efter!
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:50 #8
Undskyld, det er første gang jeg bruger eksperten. Jeg kan se at afvis ikke helt gør det jeg regnede med.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 13:54 #9
\"afvis\" bruges hvis du kan se at svaret er helt hen i vejret og ikke kan hjælpe dig på vej mod læsningen af dit problem. \"accepter\" bruges til at godkende et svar og lukker samtidig spørgsmålet så der ikke er flere der kan svare. klikker man på \"avanceret\" får man mulighed for at tildele flere point til spørgsmålet eller dele pointene mellem flere svar.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 13:55 #10
læsningen=løsningen
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:59 #11
Jeg har nu lagt en kopi af MSOOBD.EXE i
http://www.oek.dk/~kim/virus/. Jeg kan ikke selv scanne den da jeg ikke kender til nogle gratis virus-scannere der kører på Linux.

PS: Findes der en af-afvis... Det virker som om at afvis betyder at man afviser brugeren og ikke bare hans svar.

Avatar billede jammerlab Nybegynder
20. maj 2001 - 14:00 #12
hehe kimrosgaar slap da lige lidt af *GGGGG* ;)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:00 #13
\"afvis\" afviser kun svaret, ikke brugeren! brugeren kan blot lave et nyt svar!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:01 #14
kimhansen>>jeg kan ikke downloade filen! den vil have user/password.
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:04 #15
Jeg havde ikke fået givet læserettigheder til filen, det er rettet nu.

Afvis har afvist brugeren, jeg kan for øjeblikket kun give point til talker, selvom kimrosgaard har svarert mange gang siden jeg afviste ham. (Jeg opretter bare et nyt spørgsmål hvis der ikke er andre måder at give point på)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:05 #16
jeg laver bare et svar igen :)
jeg kigger lige på filen!
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:07 #17
Der er to antivirus programmer jeg vil anbefale.

AVP fra Kaspersky og InoculateIT fra CAI. InoculateIT er gratis for private, hvor imod AVP er en demonstration version. Begge opdateres næsten dagligt. Desuden bruger de ikke særligt mange system resourcer.

Læs evt. en test af de to programmer her:
http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=6308

InoculateIT kan hentes her:
http://antivirus.cai.com/cgi-bin/ipe/connect.cgi

AVP kan hentes her:
http://www.kaspersky.com/download.asp?tgroup=2&pgroup=10&product=238&id=238&obj_id=10

Et tredje alternativ kunne være Esafe fra www.esafe.com
Det er også gratis og inkluderer vist også en firewall.

God fornøjelse med det.
Avatar billede kimhanse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:07 #18
Oh, forskellen på kommentar og svar...
Der er nogle detaljer man lige skal lære at se efter.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:08 #19
ok, jeg har nu fundet ud af hvad virusen hedder:
I-Worm.Magistr

læs om den her:
http://www.info-sec.com/viruses/01/viruses_031401a_j.shtml
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:11 #20
og onlinescanneren her:
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp
kan fjerne den!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:16 #21
tak for points :)