Avatar billede balling Nybegynder
31. oktober 2006 - 11:15 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

To styresystemer under opstart efter XP opgradering.

Jeg har fået lov til at ordne min søsters computer efter, at en eller anden gut har lavet en masse rod i den.

Mit problem er lige nu, at han har forsøgt at opgradere fra en lovlig dansk XP HE til en ulovlig engelsk XP Pro. Som bekendt kan man ikke opgradere fra et sprog til et andet, så installationen er gået igang med at installere en ekstra Windows.
Han har imidlertid anulleret installationen med det resultat, at når man starter maskinen skal man vælge mellem følgende to styresystemer:
1: Windows XP Home Edition
2: Windows XP Professional setup

Hvordan slipper jeg af med den sidste valgmulighed? Går jeg ind i den får jeg blot adgang til installationsprogrammet, men da jeg jo ikke ønsker at installere en ekstra Windows har jeg ikke de store valgmuligheder her.

Jeg håber nogen sidder med en løsning! :)
Avatar billede vejmand Juniormester
31. oktober 2006 - 11:27 #1
Avatar billede balling Nybegynder
31. oktober 2006 - 11:45 #2
Tak for det. Følger jeg vejledningen i linket kan jeg dog kun slå funktionen fra, så jeg ikke skal vælge styresystem! Jeg vil jo helst have setup filerne fjernet helt fra maskinen!
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2006 - 12:01 #3
Du kan manuelt fjerne den ved at slette deres folder på harddisken.
Du skal være helt sikker på hvilken folder der bruges til den du vil beholde, men kan så ellers slette den anden.
Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den. klik start  > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så:cd %windir%  og tryk enter.  Den skifter så til det aktuelle windows system, og den må du ikke røre. -  F.eks c:\windows
Klik på start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse.  Klik knappen ”Rediger”
Her kan du nu slette de linier som refererer til den/de installationer du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Du skal finde filen Boot.ini den ligger i roden af C:\
For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede vejmand Juniormester
22. januar 2007 - 06:48 #4
Kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede haverslev Novice
22. januar 2007 - 08:04 #5
Smider et svar også, blot afvis hvis min kommentar ikke var til nogen hjælp ;o)
Avatar billede haverslev Novice
22. januar 2007 - 08:16 #6
Ps. glemte at min kommentar IKKE var indeholdt i vejmand`s link pr. 12.01
hcma spurgte efterfølgende om han måtte stjæle teksten og bruge det i linket.
Derfor optræder teksten nu i linket - blot for at forklare ;o)