Avatar billede alai Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvordan fjener windows XP

Hej..

jeg har windows XP home editon og windows xp pro på min computer....

hviordan kan jeg fjener windows xp home editon.

det er trælt hver gang starte op, skal nødt til vælger windows.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2006 - 23:51 #1
Du kan højreklikke på denne computer, og vælg egenskaber. Vælg faneblad avanceret. Under Start og Genoprettelse klikker du på Indstillinger. Under System Start er der en rediger knap, hvis du klikker på denne, kan du bestemme hvilket system du vil starte op på.

Det er ret kritisk at du gør der rigtig, ellers vil den ikke starte igen uden at du starter den på XP CD'en og gendanner boot.ini, for det er den du redigerer i.

Under Operating Systems er der en linie for hvert operativ system du har installeret, og du bør have en for XP Home og en for XP Pro. Sletter du linien med XP Home og Filer, Gem, så vil den kun starte med XP Pro.

Prøv dette, og starter den kun med XP Pro, så kan du efterfølgende slette alt om XP Home.

Starter den ikke korrekt,har du ikke gjort det rigtig, og booter du på XP CD'en, går ind i genoprettelseskonsollen og skriver bootcfg /rebuild og trykker enter. Så skulle du være tilbage til det oprindelige. Du kan så prøve igen med at slette XP Home i boot.ini
Avatar billede alai Nybegynder
31. oktober 2006 - 00:15 #2
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

jeg har slettet en linien med XP Home...

men da jeg starte op, kommer der en ny windows som hedder standard windows.

jeg skal vælger igen standard windows eller xp pro
Avatar billede alai Nybegynder
31. oktober 2006 - 00:23 #3
det var XP home under Windows standaed.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2006 - 01:06 #4
Jeg går ud fra, at de 2 systemer ligger på hver sin partition (uner hver sin drevbetegnelse)

Prøv at fjerne .0 efter WINDOWS i linien med default.
Avatar billede c-holst Novice
31. oktober 2006 - 10:02 #5
hvis man retter timeout til 0 skulle den også springe over.

VIGTIGT ligger de to installationer på hver sin disk/partion eller på det samme drevbogstav!

-------------------------------------------------------------------------------

ikke for at bringe forviring, så hold dig bare til bare til dragonknight

men se lige her: start, kør, skriv msconfig, vælg bootini, og du kan markere den installation du vil starte op på og trykke på knappen "benyt som standart"
Avatar billede alai Nybegynder
31. oktober 2006 - 10:30 #6
der er ikke noget hedder bootini
der er kun
Generelt, SYSTEM.INI, WIN.INI, Tjenster, Start
Avatar billede c-holst Novice
31. oktober 2006 - 12:10 #7
i xp pro. så har du måske glemt at installere servicepack 2
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2006 - 12:59 #8
Du må fortælle om de 2 installationer ligger på samme drev, eller er de på 2 forskellige drev ? ? ? ?
Avatar billede alai Nybegynder
31. oktober 2006 - 13:13 #9
det ligger samme drev
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2006 - 13:27 #10
Prøv at redigere den, så der står nøjagtig dette:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede alai Nybegynder
31. oktober 2006 - 15:04 #11
det lykkes... mange tak for hjælp.....
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2006 - 21:45 #12
Det var dejligt at høre.
Tillykke  :-)