Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:35 Der er 27 kommentarer

Kan ikke finde harddiske

Hejsa.
Har lige købt en ny pc som jeg nu er ved at installere. der sidder en harddisk på 400 GB. i den. den kan kun vises med 130 GB. men der har jeg læst mig frem til at jeg kan ændre på maxtors hjemmeside. Men mit problem er at jeg har sat min 3 gamle harddiske i den nye pcér, men den vil ikke registrere de gamle harddiske. Er der nogen der kan fortælle hvorfor?
Mvh.
        René
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 15:10 #1
Kan du se dem i START/PROGRAMMER/ADMINISTRATION/COMPUTERADMINISTRATION/DISKHÅNDTERING ?
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
29. oktober 2006 - 15:27 #2
Hej ibtage.
Nej der vises de heller ikke. jeg kan mærke og høre at de køre godt nok inde i maskinen. Jeg ved ikke om det evt. kan have noget med master/slave at gøre. Hvordan skal de stå? den nye som virker står som master.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 16:00 #3
Forstår at din master = c:\ og systemet iøvrigt kører ?

1) start med kun at tilslutte 1 disk af gangen
2) fladkablet er farvet i den ene side, den skal vende ind mod strømstikket (nu behøver du ikke at fortælle at de kun kan sidde på een måde, det er ikke alle HD der er udformet sådan)
3) Strømstikket skal også vende rigtigt (kanter i hjørnerne skal passe sammen)
4) På HD sidder der en række 'jumper' og samtidig er der vist tegning af hvor der skal være 'jumper' hvis HD skal være 'master' eller 'slave'
5) Du har sikkert 2 fladkabler og der kan kun være 1 master og 1 slave på hvert kabel.
6) Din nuværende disk c:\ - som du booter på skal være master og på bundkortet skal den dette kabel sidde i IDE stik 1

Måske nok lidt omstændig forklaring men spring det over du godt ved.
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
29. oktober 2006 - 17:20 #4
Ok. havde lige skrevet en ordentlig smøre, men da jeg trykkede send. Vupti op i den blå luft. prøver igen.
Min nye harddisk køre ikke på alm. fladkabel, men et meget tyndere et som sidder i et stik på bundkortet som hedder SATA1 (SATA2,3,4 er ledige).
Så er der PRI_IDE som er det alm. fladkabel, det er sat til dvd brænder men der er et ledigt stik på kablet som jeg vel kan sætte den ene hdd. til (skal den værre master eller slave?) så er der 2 stik mere til alm. fladkabel, nemlig SEC_EIDE og PRI_EIDE. Det er disse stik som jeg har prøvet uden held. Kan det tænkes at den kun ledder efter hdd. på disse SATA stik?
Avatar billede brorjeppe Nybegynder
29. oktober 2006 - 17:31 #5
Du skal køre med Windows xp og servicepack 2 for at du kan bruge over 137 gb hardisk
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
29. oktober 2006 - 17:49 #6
Hejsa.
Jeg køre med XP, men er ikke nået længere end installering af XP, da jeg ikke ved om det skal køres ind på ny for at få gang i alle harddiskene. Så jeg står lige lidt standby lige nu med vidre installering.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 17:56 #7
De HD (gamle) som du prøver at tilslutte er vel med det alm. fladkabel (lad os kalde dem gammel type)

Quote:Så er der PRI_IDE som er det alm. fladkabel, det er sat til dvd brænder

find ud af om CD-rom er master eller slave normalt sat til slave, ellers bare sæt HD til som master, finder den ikke dit CD-rom, er den sat til master og flyt så jumper på HD til slave.

Nu har jeg ikke (endnu) været ude for den konfiguration du her har, men du skal selvfølgelig lige se efter om alle sokler er sat 'aktive' i BIOS

Går ud fra at du har Win-XP fuldt opdateret (og selvfølgelig med servicepack 2
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
31. oktober 2006 - 17:23 #9
Hej igen. Har ikke lige haft tid til at lege med den nye com. de sidste par dage.
De gamle HD. er med det gode gamle alm. fladkabel.
Mit DVD drev står nu som slave, men når jeg sætter en master HD på kablet vil com ikke starte op. Skriver at der er opstået en fejl og windows lukket ned for at forhindre beskadigelse af com.
I bios står soklerne til auto.
Og ja, Win er opdateret med servicepack.
Til dr1. gode hjemmesider du linker, men det er ikke lige det der er mit problem så vidt jeg kan se.
MVH
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2006 - 18:24 #10
pil CD-rom fra - og start kun med HD på kablet
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
31. oktober 2006 - 20:59 #11
Det er hermed prøvet. Com. skriver stadig det samme (fundet fejl)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2006 - 21:25 #12
Nu kommer jeg tilbage til begyndelsen, hvor du skriver at du har en 400Gb men kun kan se de 137 Gb - hvis du ikke har fået alle 400 Gb skal du nok først få det på plads

Se her http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
31. oktober 2006 - 21:45 #13
Det med de ~137 Gb - HAR du install ServicePack2 !!!
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
31. oktober 2006 - 22:40 #14
Efter opdatering til service pack 2 fandt den de manglende GB, så det skulle værre helt på plads.Lige nu prøver jeg at hente opdatering til bios for at se om der ændre noget. Jeg syntes at det er meget mærkeligt, da jeg tog min dvd fra og satte en HD på stikket at den så ikke vil starte. Der står endda Asus HDD Cable på "ja" kablet.
JEG FATTER IKKE DEN COMPUTER.
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
04. november 2006 - 10:02 #15
Hvad så. er der slet ingen der har nogle ideer til hvad jeg skal gøre?????????????
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2006 - 10:11 #16
Jeg tror dit sidste problem skyldes den kendsgerning, at et fladkabel ikke nødvendigvis er det samme. Der findes 2 typer fladkabel og du kantydelig se forskel på de antal tråde (forhøjninger) der løber i kablet, prøv en gang med begge typer kabel og husk at vende det rigtigt (den farvede kant imod strømstikket)
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
04. november 2006 - 10:36 #17
Jamen, de fladkabler som jeg bruger er dem jeg brugte i min gamle computer til de samme harddiske og der har de jo altid virket. Jeg har prøvet at ta stikket ud af min 400GB og starte op med en gammel HD på alm. fladkabel. Det vil den godt være med til, men når jeg så sætter min 400GB til igen , så er problemet det samme
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2006 - 10:43 #18
Jo men du har jo ikke det samme bundkort, men med din sidste kommentar lyder det som at do har et problem med BIOS hvar hedder dit bundkort
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
04. november 2006 - 11:08 #19
Mit bundkort hedder Asus P5LD2
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2006 - 11:23 #20
Jeg forsøger at downloade manualen, men hastigheden ligger et godt stykke under "sneglefart"
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2006 - 11:42 #21
Er du sikker på at du har konfigureret din SATA-disk korrekt - som jeg læser det (meget dårlig kvalitet) gøres det "Main" siden - marker` SATA-disk og tryk enter
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
04. november 2006 - 18:23 #22
Hej igen. så er jeg tilbage. når jeg går ind i bios på main siden kan jeg ikke se nogen steder der står sata-disk. Men når jeg går ind under IDE Configuration står der: () er yderligere valgmuligheder.

Configure SATA As            Standard IDE ( AHCI, RAID)
Onboard IDE Operate mode    Enhanced Mode (Disabled, Compatible mode)
Enhanced mode support on    S-ATA (S-ATA+P-ATA eller P-ATA)

Er det noget som du bliver klogere af helgec?, for jeg må ærligt indrømme at det gør jeg ikke.
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
05. november 2006 - 12:10 #23
Er der nogen idag med en løsning til mig???????????????
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
05. november 2006 - 18:26 #24
stadig ikke nogen ideer?????
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
05. november 2006 - 18:47 #25
Grunden til at du ikke kan starte pc'en når du fjerner cd drevet, er sandsynligvis fordi at du skal ændre din boot rækkefølge i BIOS.
Når du kun har SATA disken på, så vælger den selv den som den første disk, men hvis den sidder på feks. SATA1 stikket på bundkortet, vil den figurer som disk nr. 3 i bios! Det vil så sige, at når du sætter en gl. disk i som primær marster, så vil BIOS se den som disk1, og vil som standard forsøge at boote på den!! Du skal med andre ord være sikker på at BIOS står til at boote på disk3 :-)
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
05. november 2006 - 21:25 #26
Hej lundorff-net.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad det er du mener.
Min pc står til at boot på dvd som nr. 1.
Min harddisk som nr. 2
Boot 3 står som Disabled.
Harddisken sidder i SATA 1 på bundkortet.
HVIS JEG PRØVER AT SÆTTE DVD'EN SOM BOOT 3, FLYTTER DEN BARE RUNDT PÅ 1 OG 2, ALTSÅ HD ER NU NR. 1 OG DVD ER NR. 2. SÅ PRØVER JEG AT TA DVD KABLET FRA OG SÆTTE DET I MIN GAMLE HD - NU ER DET SÅ KUN DEN GAMLE HD DER STÅR I BIOS SAMMEN MED EN HELT ANDEN DVD AFSPILLER. UNDER HARDDISKE KAN JEG SÅ SE DEN NYE 400GB HARDDISK. MEN DEN VIL SÅ IKKE STARTE WINDOWS OP.
kORT SAGT, SÅ VED JEG IKKE HELT HVAD DET ER SOM JEG SKAL GØRE. HJÆLP
Avatar billede dolphin1972 Nybegynder
06. november 2006 - 16:01 #27
Stadig ingen svar. ØV