Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:38 Der er 27 kommentarer

HDD bliver ikke genkendt.

Hej.
Jeg har købt et pc af en ven som han selv har samlet og den virkede perfekt. Så installerede jeg win xp MCE og det virkede også.... MEN! Så skulle jeg have noget fra en HDD (vi kalder den a) på en anden pc, så jeg ville sætte den HDD (a) i pc'en, så der var 3 HDD'er. Da jeg ikke havde flere stik på IDE kablet end 1 master og 1 slave, satte jeg den i IDE kablet hvor cd-drevet også sidder. Det virkede ik og efter en masse baksen rundt, tog jeg HDD'en (a) ud igen og ville starte pc'en... Og nu ville den ikke finde nogen af HDD'erne! Har tjekket alle 3 HDD'er på en anden pc og der virker de. Den genkender dem ikke. BIOS'en skriver "Not installed". Hvad kan der være galt? Har jeg måske brændt noget af eller ødelagt noget? Måske bundkortet?
Jeg har sat min WIN XP MCE cd i og den går igang med at udpakke filer og gøre klar til installation, men når den skal spørge hvilken HDD der skal installeres på, kan den ik finde noget. Sååå jeg tænker at bundkortet ikke er helt ødelagt?

Jeg vil give så mange point I ønsker, for at I kan hjælpe mig!!!!!

Med venlig hilsen
Martin
Avatar billede mickey777 Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:16 #1
Har du kørt den der autodetect HDD funktion i BIOS?
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:29 #2
Øhm synes ikke at kunne finde nogen autodetect funktion inde i BIOS'en? Det eneste den genkender er mit cd-drev.... Ellers står der "not installed". Hvis jeg ik trykker på "break/pause"-knappen går den over til en sort skærm hvor der står: " Searching for Boot record from Floppy.. Not Found" og " Searching for Boot record from CDROM.. Not Found"

Boot Failure
Reboot and Selevt proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device
Press any key when ready
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2006 - 18:37 #3
Prøv lige at gå i Bios og lav en "reset":
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:45 #4
hmmm.... gjorde det. Men min pc har sådan et PCI kort hvor der er 4 små dioder der enten viser rød eller grøn for at fortælle hvad der er galt. Og du viser de rødt... men efter at have genstartet og tændt igen, står der igen " Searching for Boot ecord from Floppy.. Not Found" " Searching for Boot ecord from CDROM.. Not Found"
Boot failure
Insert BOOT diskette in A:
Press any key when ready
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:35 #5
Har prøvet at formatere BIOS'en. Virker stadig ikke. Har prøvet med en anden HDD selvom jeg ved at den anden virker. HJÆLP!!
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2006 - 20:56 #6
Prøv nu med bare en harddisk, jumpet som master, men allerførst sæt bios til LOAD SETUP DEFAULT
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:16 #7
Jamen det har jeg gjort. Kommentar: groogee
25/10-2006 18:45:37 "hmmm.... gjorde det.".
Har prøvet to HDD'er som er jumpet som master.
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:42 #8
Og nårh ja, det virker heller ikke. :)
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2006 - 21:52 #9
Når du kun har en harddisk i, sidder den så sidst på kablet ?
Hvis ja, så prøv at jumpe den som CS (cabel select)og se om den finder den.
Du skal så efterfølgende jumpe den som master
Avatar billede groogee Nybegynder
25. oktober 2006 - 22:30 #10
virker heller ikke... stadig samme meddelelse :(
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 07:27 #11
Du skriver at BIOS genkender dit cd-drev, heraf følger at både kabel og controller på den forbindelse virker, prøv nu at fjerne kablet fra cd-drevet og sæt det i harddisken i stedet (husk også strømkablet) og se så om din disk bliver genkendt, hvis ikke så ligger problemet ved disken
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 19:05 #12
Det strømkabel cddrevet sad i, kunne ik nå nej til HDD'en ellers prøvede jeg det... Uden held! Får beskeden:
Boot Failure
Insert Boot diskette in A:
Press any key when ready.

Men HDD'en virker jo på min anden pc?
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2006 - 19:58 #13
Der er noget der ikke passer / hænger sammen et eller andet sted !

Prøv at fjerne alle enheder fra IDE kablerne, start pc`en op og gå i bios og load default settings.
Sluk pc`en, sæt en harddisk i, sidst på IDE kablet og den skal være jumpet som master.
Den skal sidde på den første IDE controller stik på bundkortet.
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 20:19 #14
Det gjorde jeg lige. Og der skete intet. Får igen meddelelsen om at den ik kan finde nogen boot reocrd på A drevet. Så det er det eneste drev den kan finde.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 20:26 #15
Hvad sker der hvis du sætter kablet på cd-drevet; bliver cd-drevet fundet i BIOS??
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 20:29 #16
Det er vel ikke en SATA disk vi taler om
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 20:31 #17
"Har prøvet at formatere BIOS'en"  Hvad mener du med det??
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 20:33 #18
Ja den finder cd-drevet hvis jeg sætter det på det på IDE Kablet der er sat på 2. stik, så det oprindelige cd-drev IDE kabel.
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 20:37 #19
Øhm det mener jeg ik at det er... Altså den har virker før på samme pc.
Det med at formatere BIOS'en blev jeg guidet af min ven som jeg købte pc'en af. Noget med at flytte en jumper på motherboardet, vente og flytte den tilbage igen..
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 20:39 #20
Okay nu gik jeg ind i BIOS'en og den genkendte harddisken. Men den vil stadig ikke boote. Prøver lige at sætte cd-drevet til igen og så sætte windows cd'en i. Vender tilbage.
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 20:52 #21
Okay nu står det sådan til:
Når cd'drevet ikke er tilsluttet kan den finde HDD'en. Men når jeg sætter cd-drevet i igen, finder den kun cd-drevet og floppy'en. Og de er sat på to forskellige IDE kabler..
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2006 - 22:41 #22
Hvad hvis du kun bruger det ene og SAMME kabel som du ved den finder disken på og sætter HDD`en sidst på kablet - jumpet som master og cd-drevet på midten og jumpet som slave
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 23:08 #23
nu finder den begge. Altså både cd-drevet og hdd'en. Men den kan ik boote
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2006 - 23:14 #24
Så prøv at gå i bios og vælg cd-drev som 1. boot - husk at gemme indstilling
Avatar billede groogee Nybegynder
26. oktober 2006 - 23:24 #25
"Boot failure from precious device"
Men kan det være at jeg har ødelagt boot-sekvensen på hdd'en???
Avatar billede haverslev Novice
27. oktober 2006 - 07:54 #26
Sorry, skulle have været 1.boot på HHD, så den prøver at starte dit windows
(1 boot på cd-drevet er til indlæsning af windows cd)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 08:08 #27
Som jeg læser det nu kan du altså se både cd-drev og harddisk på din computer - boot nu op på din installations-cd - vælg REPARER FRA GENOPRETTELSESKONSOL - vælg drev - log ind - skriv fixmbr - klik enter, nu bør det køre