Avatar billede alai Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Min pc er langsom

Hej
min pc er så lang som...
er der nogen der kan hjælp mig...
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2006 - 16:51 #1
Ok. Køb denne laptop, den er hurtig:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m2010?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Hint: Du skal måske give nogle flere oplysninger.
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2006 - 16:59 #2
Når der ikke er flere oplysninger at gå efter, så kan du kan jo starte med dette:

Start stifinder - ”windows tast + E ” - klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på faneblad Vis.
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper" – Anvend.
Find derefter disse mapper og slet indholdet i dem.
C:\Documents and Settings\NAVN\Cookies
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary internet files
Diskoprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Diskdefragmentering:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.

Snavs/spyware på pc`en:Hent og installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.

Kør en tur med denne viruscanner:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Aktiver det hele i opsætningen, så den kan skanne alt igennem.
Den kan finde en hel del filer, som den ikke kender og som IKKE er virus - her vil den skrive "no action taken" og de slettes selvfølgelig ikke.    (Kan tage et par timer at kører alt)

herefter henter du programmet HiJackThis, installer det, kør en scan, gem loggen i en nyoprettet mappe. DU MÅ IKKE SLETTE NOGET SELV.
Kopier hele loggen fra HJT og læg den herind - en "log" ekspert vil så kigge på den og sige hvad du skal gøre.

http://danborg.org/spy/HJT/hijackthis.exe
Avatar billede hcma Novice
24. oktober 2006 - 18:56 #3
m.h.t. Disk-de-fragmentering, kan det være en fordel at køre den i fejlsikker tilstand og med internetforbildelse slået fra, hvis det er meget lang tid siden du har gjort det.  For at komme ind i fejlsikker tilstand, skal du starte pc'en igen og så trykke på F8 under opstarten.
Avatar billede alai Nybegynder
24. oktober 2006 - 22:28 #4
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 22:27:04, on 24-10-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
F:\WINDOWS\System32\smss.exe
F:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
F:\WINDOWS\system32\services.exe
F:\WINDOWS\system32\lsass.exe
F:\WINDOWS\system32\svchost.exe
F:\WINDOWS\System32\svchost.exe
F:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
F:\WINDOWS\Explorer.EXE
F:\WINDOWS\system32\AvidSDMService.exe
F:\Programmer\IVT Corporation\BlueSoleil\BTNtService.exe
F:\WINDOWS\System32\CTsvcCDA.EXE
F:\WINDOWS\system32\crypserv.exe
F:\Programmer\NavNT\defwatch.exe
F:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
F:\WINDOWS\System32\svchost.exe
F:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe
F:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
F:\Programmer\Creative\ShareDLL\CtNotify.exe
F:\Programmer\NavNT\vptray.exe
F:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
F:\WINDOWS\switpb.exe
F:\Programmer\Creative\ShareDLL\MediaDet.Exe
F:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
F:\Programmer\NavExcel\NavHelper\v2.0.4d\navapp.exe
F:\Programmer\SurfAccuracy\SAcc.exe
F:\Programmer\Winamp\winampa.exe
F:\Programmer\Java\jre1.5.0_08\bin\jusched.exe
F:\WINDOWS\flijdgi.exe
F:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
F:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
F:\Programmer\IVT Corporation\BlueSoleil\BlueSoleil.exe
F:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
F:\WINDOWS\System32\msiexec.exe
F:\Programmer\SpywareGuard\sgbhp.exe
F:\Documents and Settings\Alaikal\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
R3 - URLSearchHook: (no name) - _{0199DF25-9820-4bd5-9FEE-5A765AB4371E} - (no file)
O1 - Hosts: 69.64.35.177 auto.search.msn.com
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - F:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SpywareGuardDLBLOCK.CBrowserHelper - {4A368E80-174F-4872-96B5-0B27DDD11DB2} - F:\Programmer\SpywareGuard\dlprotect.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - F:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - f:\programmer\google\googletoolbar3.dll
O2 - BHO: System Process - {C2EEB4FA-B6D6-41b9-9CFA-ABA87F862BCB} - F:\WINDOWS\system32\navshext1.dll
O3 - Toolbar: Search Bar - {0A8CE102-FA03-4612-9BEE-7FE5452F4CB1} - F:\WINDOWS\system32\srchbar.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - f:\programmer\google\googletoolbar3.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE F:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] F:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Disc Detector] F:\Programmer\Creative\ShareDLL\CtNotify.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTStartup] F:\Programmer\Creative\SBAudigy\Program\CTEaxSpl.EXE /run
O4 - HKLM\..\Run: [Jet Detection] F:\Programmer\Creative\SBAudigy\PROGRAM\ADGJDet.exe
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] F:\Programmer\NavNT\vptray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "F:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [switp] F:\WINDOWS\switpb.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Parallel Tasking] F:\Programmer\Parallel Tasking\ptask.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Interactive Multimedia] F:\Programmer\Advanced Interactive Multimedia\aim.exe
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [navapp] F:\Programmer\NavExcel\NavHelper\v2.0.4d\navapp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SurfAccuracy] F:\Programmer\SurfAccuracy\SAcc.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] F:\Programmer\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "F:\Programmer\Java\jre1.5.0_08\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ReJf5vH] F:\WINDOWS\flijdgi.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] F:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [TaskTray] F:\Programmer\Creative\SBAudigy\Taskbar\CTLTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Taskbar] F:\Programmer\Creative\SBAudigy\Taskbar\CTLTask.exe
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE F:\WINDOWS\system32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [VoipStunt] "K:\Programmer\VoipStunt.com\VoipStunt\voipstunt.exe" -nosplash -minimized
O4 - Startup: SpywareGuard.lnk = F:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
O4 - Global Startup: BlueSoleil.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://F:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Ebates. - file://F:\Programmer\EbatesMoeMoneyMaker4\ebatessmmm\ebatestmmm\ebmmC0.htm
O9 - Extra button: SideFind - {10E42047-DEB9-4535-A118-B3F6EC39B807} - F:\Programmer\SideFind\sidefind.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - F:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - F:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - F:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra button: Ebates - {F2B441CC-E026-47fb-BDC3-A07750FA3D2C} - file://F:\Programmer\EbatesMoeMoneyMaker4\ebatessmmm\ebatestmmm\ebmmC0.htm (HKCU)
O10 - Unknown file in Winsock LSP: f:\windows\system32\osmim.dll
O16 - DPF: {0246ECA8-996F-11D1-BE2F-00A0C9037DFE} (TDServer Control) - http://www.truedoc.com/activex/tdserver.cab
O16 - DPF: {15AD6789-CDB4-47E1-A9DA-992EE8E6BAD6} - http://static.35mb.com/applet/applet_l.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1101202828859
O16 - DPF: {91433D86-9F27-402C-B5E3-DEBDD122C339} - http://www.netvenda.com/sites/games-intl/dk/games4.cab?fgiocv=1
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - F:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - F:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Filter: text/html - {F611B5FF-BCFF-4765-94F0-539FE91E703F} - F:\Documents and Settings\Alaikal\Lokale indstillinger\Application Data\microsoft\internet explorer\V0.39.dat
O20 - Winlogon Notify: NavLogon - F:\WINDOWS\System32\NavLogon.dll
O23 - Service: Apache - Unknown owner - F:\WEBSRV\APACHE\Apache\Apache.exe" --ntservice (file missing)
O23 - Service: Avid SDM Service (AvidSDMService) - Avid Technology, Inc. - F:\WINDOWS\system32\AvidSDMService.exe
O23 - Service: Avid Startup (AvidStartup) - Unknown owner - F:\WINDOWS\system32\AvidStartup.exe
O23 - Service: BlueSoleil Hid Service - Unknown owner - F:\Programmer\IVT Corporation\BlueSoleil\BTNtService.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - F:\WINDOWS\System32\CTsvcCDA.EXE
O23 - Service: Crypkey License - Kenonic Controls Ltd. - F:\WINDOWS\SYSTEM32\crypserv.exe
O23 - Service: DefWatch - Symantec Corporation - F:\Programmer\NavNT\defwatch.exe
O23 - Service: iPod Service (iPodService) - Apple Computer, Inc. - F:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Macromedia Licensing Service - Unknown owner - F:\Programmer\Fælles filer\Macromedia Shared\Service\Macromedia Licensing.exe
O23 - Service: Norton AntiVirus Client (Norton AntiVirus Server) - Symantec Corporation - F:\Programmer\NavNT\rtvscan.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - F:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2006 - 22:49 #5
Jeg begyndte at kigge på den og kommentere, men du har slet ikke kørt AdAware eller SpyBot, vel? - Download AdAware SE Personal og SpyBot Search & Destroy, opdatér dem, og kør først den ene, så den anden...

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3000-8022_4-10045910.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5
http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022-10122137.html?part=dl-spybot&subj=dl&

Og hvad haverslev ellers skrev...
Avatar billede alai Nybegynder
24. oktober 2006 - 22:59 #6
jo jeg har download spybot
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
har kørt det
Avatar billede alai Nybegynder
24. oktober 2006 - 23:57 #7
ja nu har jeg kørt  AdAware eller SpyBot
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2006 - 08:13 #8
Jeg vil foreslå, at du opretter et nyt spørgsmål i Virus kategorien, da din log er "tæskefyldt" med alt godt fra havet og der skal den helt rigtige procedure til for at fjerne f.eks de:
O10 - Unknown file in Winsock LSP: f:\windows\system32\osmim.dll

http://www.eksperten.dk/spm/Sikkerhed/Virus/
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2006 - 09:17 #9
Du kan dog med fordel, køre denne igennem først:
http://www.eksperten.dk/artikler/954
Avatar billede alai Nybegynder
25. oktober 2006 - 11:00 #10
mange tak.. jeg opretter et nyt spørgsmål i virus kategorien
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2006 - 11:26 #11
Det var nu ikke meningen, at jeg skulle have alle pointsne, for dit problem er jo ikke helt løst, sig lige til hvis du vil have poinst tilbage. ;o)