Avatar billede tinne-s Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tyveri og msn

Min veninde har fået stjålet sin bærbar, og tyven er åbenbart online på MSN, kan man tracke eller finde computeren vha. en online MSN konto??
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2006 - 22:51 #1
politiet kan måske da det vil kræve dommerkendelser så kontakt dem
Avatar billede old-faithful Praktikant
23. oktober 2006 - 22:57 #2
Hvis du på en eller anden måde kan få fat i tyvens IP adresse, kan Politiet bruge denne til at finde frem til den fysiske adresse. Hvordan du får fat i IP-adressen ved jeg ikke.

En mulighed er at en af kontakterne på MSN snyder tyven ind på en side el. lign. som logger tyvens IP adresse.

Jeg har desuden lige fundet det her på nettet (ved ikke om det virker):
    What operating system ..?
    Btw .. I dont use MSN but this should work in Win XP :
    Start > Run > Cmd <Press Enter>
    On the Command prompt, type :
    netstat -a <press enter>
    You will see a list of connections that your computer
    have at that moment .. You can deduce the IP address
    by matching it with Msn Messenger's PID ..

Prøver lige at se om jeg kan finde ud af mere.
Avatar billede old-faithful Praktikant
23. oktober 2006 - 23:20 #3
Nu har jeg læst lidt mere om det. Umiddelbart kan du prøve flg.:

1.
Det lader til at du kan bruge ovennævnte "netstat -a" fremgangsmåde, alene hvis man opretter en direkte forbindelse mellem en msn kontakt og tyven. Normalt går forbindelsen igennem MSN's servere, men med f.eks. filoverførsler går forbindelsen direkte (og så burde man kunne læse IP'adressen). Derfor kunne du prøve at få en ven på msn-listen til at sende en stor fil (som tager 30 sek. at overføre eller mere) til tyven. Filen skal være interessant nok til at tyven gider acceptere overførslen. Mens filen er ved at overføre taster du netstat -a>>tyv-log.txt i dos-vinduet. For at være sikker på at forbindelsen logges, kan du trykke på F3 og enter flere gange efter hinanden. Informationerne gemmes automatisk i filen "tyv-log.txt" som du så kan kigge igennem bagefter i ro og mag. Du skal dog have det hele klart, da det skal ske imens filen overføres.

2.
Send enten en email eller få en msn-ven til at skrive til tyven med et link til en side. På denne side (hjemmeside f.eks.) har du lagt en IP-logger (evt. i form af et PHP script), som gemmer IP-adressen på alle der besøger pågældende side. Linket skal naturligvis ikke skræmme tyven væk (ingen anklager, + må virke helt oprigtigt) og må godt være lidt interessant for tyven (noget som tyven ikke ville kunne lade være med at tjekke, det kunne være en besked om "her er de nøgenbilleder vi tog sidst vi var sammen" eller noget andet).

Hvis du vælger at bruge en af disse metoder, synes jeg at du skulle afprøve det med en ven først, så du ikke dummer dig (du får måske kun en chance).
Avatar billede mobius6 Juniormester
24. oktober 2006 - 06:56 #4
kontakt politiet og datatilsynet med det samme.
(f¸lg old-f's råd f¸rst så har du i det mindste den data)
Avatar billede AnyFellow Mester
25. oktober 2006 - 08:13 #5
mobius6...>
Bare af nysgerrighed, hvad skulle datatilsynet kunne hjælpe med i denne sag?
Avatar billede mobius6 Juniormester
25. oktober 2006 - 11:01 #6
kfisker> selve det fysiske tyveri er politiets opgave
men det der ofte sker når computere bliver stjålet er at tyven misbruger data
fx:
misbrug af div kommunikations platforme (mail, msn, osv.)
formidling af billedmateriale (n¸genbilledet af k¿resten ligges online)
andet misbrug af indholdet af data på maskinen.
og det er Datatilsynet der tager bla. sig af den slags (i samarbejde med politiet)
det er en god ide at kontakte dem og sp¸rge ind til hvordan man skal forholde sig
(de vil og sikkert sige at indtil der er skrevet rapport (politiet) eller der er forhold beskrevet ovenfor er der ikke noget de kan g¸re, men mon ikke de har et par gode råd med på vejen.

for 1 års tid siden fik en bekendt af mig også stj¿let sin laptop og billeder fra labtoppen blev lagt online (i et forum) det var datatilsynet der tog sig af det.
personen blev sporet og anholdt af politiet på hjemmeadressen efter 10 dage (vistnok ikke en mest kvikke tyv) :-)
Avatar billede tinne-s Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:29 #7
Tak for alle svarene, har prøvet det med IP.adr., men der kommer flere frem. Har så prøvet på forsk. tidspunkter, for at "matche" numrene, men der er 1-3 der dukker op. Men jeg ved jo ikke hvordan man direkte kan se, om de passer på MSN-kontoen. Men i hvert fald har min veninde prøvet at ringe til ham, der behandler hendes sag (men han tager den selvølgelig ikke:)
Så må vi se, hvad de siger, at man kan gøre ved det. Ellers må man prøve datatilsynet. For det burde være muligt, når man ved at en tyv/forbryder jævnligt er online på "ofrets" private msn-konto.
Men mange tak for svarene! Det har været lidt detektivarb ;)
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. oktober 2006 - 17:51 #8
Der kommer IP adresser frem for alle de forbindelse som computeren har, deriblandt direkte forbindelser via MSN. I princippet bør du kun have et chatvindue åbent og ikke lukke og åbne andre internetprogrammer, for at sikre at det kun er den ene IP addresse du får fat i.

Prøv det med IP numrene umiddelbart før du starter chatten, og bagefter umiddelbart efter du er begyndt at sende filen (et par gange for at være sikker), og se så om der er en forskel på oversigterne.
Avatar billede old-faithful Praktikant
27. december 2006 - 16:40 #9
Takker.. Af interesse, fik I fanget banditten?