Avatar billede pernilledreier Nybegynder
23. oktober 2006 - 20:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nikon D80 eller Canon 400D

Hej hej,

Ja jeg troede beslutningen var taget og at jeg skulle ha' et Canon 400D m. 18-55/55-200 objektiverne, men så blev jeg overhalet indenom af et super super tilbud på Nikon 80D m. 18-70/70-300. Faktisk så godt et tilbud at vi er tæt på at Nikon ikke er væsentligt dyrere.

Men - for der er jo altid et men - hvor vigtig at "støvfjernenen" som Canon jo har og Nikon ikke. Sælger viste hvordan man selv kunne puste støvet af eller alternativt få forretningen til det en gang om året eller sådan, han mente ikke den funktion var nok til at vælge Canon frem for Nikon.

Og jeg synes Nikon føles bedre, og har fornemmelsen af at det også er bedre objektiver.

Pernille
Avatar billede apo Praktikant
23. oktober 2006 - 20:31 #1
Der er mange ting du bør overveje når du køber et nyt kamera. Det handler meget om dine ønsker, dit temperament og dit behov.

Jeg har ladet mig fortælle at farvegengivelsen skulle være meget bedre hos kameraer fra Canon end hos kameraer fra Nikon. Det er vel også værd at tage med i overvejelserne.

Jeg har selv et Canon EOS 350D, og synes at farverne på mine billeder er rigtig godt gengivet.

Støvfjerner er der ikke på 350D'eren men så længe man er varsom når man skifter objektiv (f.eks. holder åbningen nedad og væk fra potentielt støvede genstande), mener jeg ikke at det er et problem.

Endnu en faktor som kan være værd at overveje: vægten. Jeg ved ikke med 400D'eren men 350D'eren er et forholdsvis let kamera (vejer kun omkring 1000 gram med batteri, CF-kort og et 18-55 objektiv). Vægten kan være en faktor der kan være afgørende for om du vælger at tage dit kamera med når du går ud af døren eller om du lader det blive hjemme.

Én ting er sikkert. Lader du kameraet blive derhjemme fordi det er for tungt til at du vil slæbe det med på stranden, i skoven eller til oldemors 90 års fødselsdag, får du ikke mange billeder i kassen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. oktober 2006 - 20:52 #2
Kig på www.dpreview.com. Du får ikke meget bedre hjælp.
Avatar billede pernilledreier Nybegynder
23. oktober 2006 - 20:57 #4
Har læst anmeldelserne på dpreview men ved ikke rigtig. Desuden har jeg i dag fået at vide at dpreview er meget glade for Canon og derfor måske ikke er helt fair overfor Nikon.
Har også hørt at farvegengivelsen skulle være bedre hos Canon end Nikon, eller at billederne kræver mere efterbehandling hos Nikon - har nogen erfaring med dette?
Avatar billede jnoval Nybegynder
23. oktober 2006 - 21:15 #5
Jeg har et canon 350D. Det er jeg meget glad for, men blev hurtigt klarover at standard objektivet kun er de 300-400 kr værd som man giver for det. Jeg har derfor købet et nyt og langt bedre objektiv (meget dyrere). Forskellen er utrolig og til at se uden at være ekspert.
Både Canon og Nikon laver gode kameraer. Jeg ville se på med hvilken du får det bedst objektiv med i "Pakken". Det er et meget dårligt sted at spare. Objektivet er vigtigere end huset. Køb derfor hellere et lidt billigere hus  og brug pengene på et bedre objektiv. Ofte er det på objektiverne at producenterne sparer, for at holde pakke priserne nede.
Køb hellere et brugt godt objektiv end et nyt dårligt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:15 #6
pernilledreier: Lad os sige det er korrekt at dreview er Canon fans. Hvad med dem der kommenterer her? Er de måske neutrale. Jeg ER Canon fan, og kan ikke være neutral. Derfor linker jeg til dpreview, der tester meget langt ned i detaljerne.

Jeg ejer selv et S2 IS, og kunne efter at have købt kameraet, se og forstå de positive og negative ting der var skrevet om kameraet på dpreview.com

Og måske er dpreview Canon fan, fordi det er det simpelthen er det bedste...
Avatar billede pernilledreier Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:22 #7
Det er helt i orden at være Canon fan, og min kommentar var slet ikke sådan ment, men jeg har brug for at høre fra nogen som måske kender problematikken omkring Nikon - og det gør man måske bedst hvis man har brugt kameraet. Jeg har ikke brugt nogen af dem, derfor søger jeg oplysninger bredt i stedet for kun at holde mig til en side med anmeldelser.
Men tak for dit svar, og fordi du tar dig tid til at gi oplysninger videre.
Avatar billede rgkris Nybegynder
31. oktober 2006 - 19:52 #8
Hej, jeg stod også overfor valget ved mit køb af kamera. Jeg har købt et canon 300d, men ham jeg købte det havde købt et nikon istedet. fordi han mente at farverne var for kraftige nogle gange urealistiske med canon, hvor nikon leveret et mere virklighedstroet billede. Jeg er også glad for mit canon.
Avatar billede dadane Novice
10. november 2006 - 09:09 #9
Jeg har et Canon (20D) og er rigtig godt tilfreds. Så jeg er nok også biased mod Canon.

Men det jeg egentligt vil sige er at mit helt klare indtryk er at du vil blive rigtig godt tilfreds hvad enten du køber det ene eller det andet!
Hvis du læser på dpreview, fredmiranda eller andre fornuftige fotosites vil du nok, - med tiden, - kunne få en ide om hvor det ene og hvor det andet kamera er bedst. Men selv der vrimler det med folk som er _meget_ biased imod det kamera de nu engang har valgt.

Afh. af dine perspekiver for fremtiden kan Sony og andre også være en god mulighed. Men hvis du tænker at (på sigt) at købe mere udstyr tror jeg du er bedst tjent med enten Canon eller Nikon.
Lige p.t. er mit indtryk at Canon fører på bl.a. støj, ikke mindst ved høje ISO. Mit indtryk er at Nikon er bedre med deres flash styring.
Jeg skriver udtrykkeligt "mit indtryk". Jeg har et Canon og har aldrig haft en Nikon. Jeg har et par venner som også har Canon (300D og 1D Mk II), - så jeg har prøvet en del Canon, - men ikke Nikon. Så det er meget vanskeligt at sammenligne dem :-)

En anden ting du kunne overveje var hvor meget ekstraudstyr du tænker at købe inden for en overkommelig fremtid, - og så se hvor du får det bedst (Objektiver, flash etc.) Måske er der større forskel på pris og/eller kvalitet der. Tænk på hele systemet og ikke bare dit kamerahus.

Hvad du end vælger - så pøj pøj med det!
Avatar billede dadane Novice
10. november 2006 - 09:10 #10
Det passer så ikke helt, - sorry. Det er et 350D og ikke et 300D min ven har, - men det rykker nok ikke det store
Avatar billede pernilledreier Nybegynder
10. november 2006 - 09:42 #11
Hej alle og tak for debatten,

Så er kameraet i hus. Det blev Nikon D80 med 18-70 og 70-300 objektiv, et par filtre, en super taske og lidt løst. Så nu er jeg klar til at lege :o)

Go weekend til alle,
Pernille
Avatar billede pentaz Nybegynder
08. juni 2007 - 10:27 #12
Hej Pernille

Jeg sidder selv i netop samme overvejelse, om man skal lægge de par tusinde ekstra for at få 80D. Er du glad for købet osv? Canon'et er jo ca. 2000kr billigere nu, så jeg overvejer godtnok at smide noget tamronoptik på det i stedet, selvom jeg helst vil have Nikon'et.
Avatar billede pernilledreier Nybegynder
08. juni 2007 - 10:42 #13
Hej pentaz,

Jeg er super glad for mit Nikon D80, har absolut ikke fortrudt købet. Havde det med på en længere tur til USA og fik nogen fantastiske billeder med hjem. Jeg har selvfølgelig ikke prøvet Canon'et på den måde, men Nikon'et er i hvert fald super. Nemt at betjene, masser af muligheder for at være kreativ, super kvalitet af billeder selv under knap så gunstige forhold. Efter jeg har fået det har jeg bidt mærke i at rigtig rigtig mange foto journalister også bruger Nikon - så det må jo være go' kvalitet.

Pernille