Avatar billede prog112 Nybegynder
23. oktober 2006 - 17:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

vedr. vmware

Jeg overvejer at benytte VMWare.

Hvilke erfaringer - gode som dårlige - har I med VMWare ?
Avatar billede fbhzone Nybegynder
23. oktober 2006 - 18:59 #1
Kommer jo an på hvad du vil benytte det til :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2006 - 22:14 #2
Jeg har rigtig gode erfaringer med VMWare til mange forskellige ting. her er lidt betragtninger.

Hvis du gør det rigtigt, så kan du faktisk køre rigtig længe med VMWare gratis, hvis du kan leve med at være en 14 dage bagud med opdateringer. Der erforskellige værktøjer og andet til rådighed der gør at du kan klare dig meget langt med de gratis dele af pakkerne.

Jeg bruger f.eks. VMWare til virtualisering i forskellige sammenhænge. Som du måske ved kan windows max håndterer 4 gb ram. Hvis du har en fysisk server med 8 Gb ram og VMWare oven på vil du snilt kunne have 3 windows servere kørende virtuelt, hver med 4 Gb ram allokeret. Do kan overallokerer ram fordi dine servere meget sjældent bruger 100 % af de rådige ressourcer.

VMWare giver endnu et lag, hvilket betyder at du kan lave power down - power up på en server, der af en eller anden grund er gået kold, hvilket er mange gange hurtigere end en genstart af en fysisk server, hvor raid kontrollere og raid systemer først skal findes og spindes op.

VMWare er genialt til test miljøer. Hvis du f.eks. har et image liggende af en produktions server, kan du starte en kopi af denne server i VMWare (endda på samme fysiske maskine) her kan du så teste servicepacks, hotfixes og updates for at se om de virker. Herefter kan du enten vælge at kører service opacks, horfixes og updates ind på den "rigtige" server eller simpelthen forfremme test serveren til "rigtig"

Alle former for test, uddannelses, simulering gøres med stor fordel i VMWare. Går noget galt, laver du power down - power up og er klar igen i løbet af meget kort tid.

Jeg har kun gode erfaringer med VMWare, der i forhold til microsofts produkt virker som et meget mere færdigt og stabilt produkt, og så er VMWare meget bedre til at håndterer andet end misrosoft
Avatar billede prog112 Nybegynder
23. oktober 2006 - 23:42 #3
Tak bufferzone
Det lyder godt.

Men hvordan kan jeg køre med VMWare gratis ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. oktober 2006 - 00:00 #4
Der er flere muligheder.

For det første kan du evaluere vMWare gratis i 2 måneden (hvis jeg ikke husker forkert) og normalt kommer der opdateringer rimeligt ofte, hvilket betyder at du faktisk lovligt kan evaluerer meget længe, nogle gange i årevis.

VMWare har også nogle gratis ting liggende, der så ahr begrændset funktionalitet, ofte at du ikke kan lave VMWare images. Disse kan du så lave med evalueringsvertionerne af de fulde versioner og der findes også andre værktøjer der la lave images der kan boote i VMWare. F.eks. et Live CD image (oftest en .iso fil) kan bruges som VMWare image og bootes i VMWare ligesom på en ikke virtuel maskine