Avatar billede guv Nybegynder
21. oktober 2006 - 11:26 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

dpi i photoshop

Hejsa

Jeg skal lave en fil i photoshop, som skal være på 600 dpi.
Hvordan sikrer jeg at den er det?

Altså mere eller mindre hvordan man måler det og sætter et præcist antal dpi ind fx.?
Jeg kender ikke noget til dpi...

/Guv
Avatar billede falcon59 Nybegynder
21. oktober 2006 - 11:32 #1
Når du siger at du skal lave en fil, så tænker jeg at du vil lave den helt fra bunden.

Når du trykker NEW (ctrl + N) så får du en dialogboks frem. Her kandu indstille størrelsen på din nye fil. Det er også her du stiller dpi - det hedder bare resolution her - den stillet du så til 600 pixel/inch og bingo så kører du.

Hilsen
Falcon59
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. oktober 2006 - 20:55 #2
http://www.eksperten.dk/artikler/79
ikke svar på dit s¸rgsmål men basis viden.
Avatar billede amazon Nybegynder
24. oktober 2006 - 09:42 #3
Højreklik i toppen af dit billede (der hvor din billedtitel står og dit "luk billede"-felt står) vælg billedstørrelse og her kan du se billedets højde, bredde og opløsning (dpi).
Sørg for at bredde/højde/pixels skal følges (feltet i nederste venstre hjørne) og indtast 600 pixels. Så vises den størrelse billedet kan få ved 600 dpi.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:30 #4
Det er meget simpelt, du bliver sikkert forvirret fordi du ser at der står ppi og ikke dpi. - Dot per inch er det vi arbejder i når vi printer. Printeren leverer nemlig prikker pr. tomme. Men computeren placere tingere mere fast i et kvadratisk gitter, da den jo som sådan er ganske firkantet indrettet. - dermed arbejdes der med Pixels per tomme.

For at få det bedste print eller tryk, arbejder man som regel efter en tommelfingerregel, - den siger 1:4 altså skal din opløsning på computeren være en fjerdedel af opløsningen på slutmediet. Altså eksempelvis din printer.
Det vil sige - udskrift på 1200 så skal du arbejde 300, eller - arbejde så højt som muligt. Men resample inden du sender til printeren. - jeg kan godt give en lang forklarring, men jeg vil holde det simpelt her. Altså 1:4 - bare husk den...
Avatar billede guv Nybegynder
29. oktober 2006 - 20:59 #5
mange tak for jeres svar!