Avatar billede kedeligmand Nybegynder
19. maj 2001 - 11:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

controller kort

Jeg har et ata-100 controller-card som mine 2 cdrom-drev er tilsluttet.
Problemet er at de ikke kan starte op i dos med win98 startup-disketten - som de kunne tidligere(dengang de ikke sad på et controller-card).
Forhandleren har ikke kunnet give mig nogle DOS-drivere.
og de eneste oplsyninger jeg har om kortet er at det er et ata-100 controller kort - og på win9x driverdisketten som medflg. står der: IDE-CMD049.

Er der nogle som kan finde nogle DOS-drivere ud fra disse oplsyninger? eller er der en helt tredje løsning? så lad mig endelig høre... tak!
Avatar billede makse Nybegynder
19. maj 2001 - 12:07 #1
Der findes ikke drivere til ATA66/100 controllere, så du kan bruge CD-Rom drev i dos.
Du bliver nødt til at flytte et af drevene over på den alm. controller.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
19. maj 2001 - 12:09 #2
Avatar billede kedeligmand Nybegynder
19. maj 2001 - 12:34 #3
hmm...det var da ærgeligt at der ikke findes dos-drivere til sådan nogle controllercards...

Jeg tænkte på om jeg så ikke kunne flytte mine 2 harddiske over på controllerkortet og så flytte mine cdrom drev over på den normale controller i motherboardet?`ville der være nogle ulemper i det? ville harddiskene kører langsommere eller noget i den stil ?

webmasterdk: jeg forstår vist ikke helt det link du har givet mig... en masse på tysk, og umiddelbart omhandler cmd-teksten noget windowssjov...
Avatar billede makse Nybegynder
19. maj 2001 - 12:38 #4
Hvis dine harddiske kører ATA 66/100, kan du med fordel sætte dem på controlleren.
Der er ikke nogle ulemper ved at gøre dette. Du skal bare huske, at du evt. skal ændre \'Boot Sequence\' i bios til SCSI first, eller hvad det nu kaldes i din bios.
Avatar billede kedeligmand Nybegynder
20. maj 2001 - 13:30 #5
sorry \'bout the late response - thx by the way.
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 13:31 #6
Takker for point. :)