Avatar billede prog112 Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Støjsvag PC

Hej

Jeg er interesseret ny pc.

1) den skal være samlet - jeg vil ikke ud og købe de enkelte dele, og bagefter forsøge at sætte dem sammen. Dog må maskinen gerne være sat sammen af standarddele, som man kan købe rundt omkring (dvs det behøver ikke at være en DELL eller HP...).

2) Den skal være hurtig. Dvs med ny hurtig processor, 2GB ram og en passende stor harddisk.

3) Den skal være støjsvag - heller ikke når der er 100% cpu load. Dvs den også skal være 'kold'.

4) Den skal ikke være bærbar - men må gerne bruge "mobil teknologi".

5) Den må gerne være lille - men dette har ikke den højeste prioritet.

Har du et forslag til en hurtig, støjsvag pc - og evt hvor man kan købe den - så fortæl mig det!
Avatar billede venturer Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:42 #1
Blot et par kommentare og ekstra spørgsmål for at du kan få det bedste resultat.
Meget vigtigt: Hvor mange penge har du tænkt dig at bruge? Skal det være inkl. udstyr? (mus, tastatur, skærm).

Hvad skal den primært bruges til?

Hvis du vil have den HELT støjsvag skal du enten have passiv køling eller vandkøling. Ingen af delene har jeg set som standardudstyr i en færdigsamlet maskine (dermed ikke sagt de ikke findes). Jeg har heller ikke oplevet en lydsvag maskine som ved kraftig load forbliver støjsvage ved brug af traditionel køling.

Så du må fortælle os hvad dine prioriteter er og evt. om du ar klar på at der muligvis skal laves lidt manuelt arbejde (måske hjælp fra en ven)
Avatar billede prog112 Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:59 #2
Prisen er ikke afgørende. Jeg har alt andet udstyr.

Det er en maskine, som ofte vil blive sat på meget arbejde (talbehandling), hvormed cpu load er 100%.

Men som regel er det en arbejdsmaskine, hvor den ikke kører i fuld load. Støj er selvfølgelig relativ - men hvis den kører i 'tomgang' bør larmen være til at overse.

Jeg har faktisk en vandkølet pc - det er den, som skal erstattes (den maskine har kostet en formue for 2 år siden), og det er simpelt det værste jeg har købt, da processoren bruger urimeligt meget strøm (=stor varme udvikling).

Det som jeg har i tanken er passiv afkøling evt kombineret med helt nye 'strømsparende 'processorer - fx mobile processorer.
Avatar billede venturer Nybegynder
19. oktober 2006 - 08:42 #3
Ja der er heldigvis ved at være en del bundkort på markedet til brug sammnen med de mobile CPU'er. Jeg tror dog stadig du får svært ved at finde en samlet maskine der opfylder dine krav.

Stort set alle andre steder hvor der står en "talknuser" er maskinen sat til side i serverrummet hvor støj almindeligvis er ligemeget netop fordi kølingen er vigtig når maskinen skal stresses.
Avatar billede prog112 Nybegynder
19. oktober 2006 - 11:50 #4
Jeg bruger som regel en bærbar PC. Den er næsten ok til mit formål. Det er en centrino 2GHz, og den har 2Gytes ram. Jeg tror, at man skal bruge denne bærbare PC til sammenligning. Blot skal den have lidt hurtigere harddiske (3,5"), og en nyere processor - og så 'stationær'. (Den bærbare er efterhånden 1,5 år, og jeg er også lidt bange for, at den er 'slidt op').
Avatar billede venturer Nybegynder
20. oktober 2006 - 08:17 #5
Mit råd vil være at selv sammensætte en maskine (eller spørger her hvad der skal købes) og så få butikken til at samle den (når bare alle delene købes det samme sted). Den service tilbyder flere butikker mod et mindre beløb.
Avatar billede prog112 Nybegynder
07. marts 2007 - 15:48 #6
.