Avatar billede thedustyboy Novice
18. oktober 2006 - 15:01 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Lave IMAGE af PC'en.

Hejsa alle sammen.

Et spørgsmål ... der er skrevet meget om bl.a. Norton Ghost, samt en del andre programmer der kan det samme, og måske lidt til.

Jeg er selv blevet anbefalet Ghost af forskellige kollegaere, men har endnu ikke helt fundet ud af, hvordan det egentlig fungere !

Det jeg gerne vil er at installere en PC, med WIN XP, SP2 og diverse opdateringer. Desuden vil jeg hælde et anti-virus program på PC'en.
Og når det er klaret, vil jeg gerne lave et IMAGE af installationen, og gerne på en CD.
Når jeg har den i hånden, så vil jeg begynde at hælde programmer på. Programmer som jeg ønsker at teste ... f.eks. fra diverse CD medier, fra diverse computerblade eller lign.
Når dette er gjort og PC'en er "sovset" ind i programmer, af enhver art, vil jeg gerne kunne bringe PC'en tilbage til scratch ved hjælp af den CD som tidligere blev produceret.

Så er mine spørgsmål ...
... kan Norton Ghost det ?
... er der andre nemmere måder at gøre dette på ??
... skal Ghost installeres på maskinen, eller hur ??

Jeg glæder mig til Jeres svar og mon ikke at nogle svar, giver anledning til flere spørgsmål.

Mange hilsner
TheDustyBoy.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 15:07 #1
nero kan også lave en backup som kan indlæses
18. oktober 2006 - 15:09 #2
Du booter fra Ghost-CD'en, og behøver ikke installere Ghost.
Ja, det beskrevne kan sagtens klares af Ghost.
Avatar billede thedustyboy Novice
18. oktober 2006 - 15:23 #3
Hej Niels.

Kan NERO også lave samme ting ... hvilken version af Nero kræver dette ?

Lægger den også en ren installation på maskinen, ved boot ??

Mange hilsner
TheDustyBoy.
Avatar billede thedustyboy Novice
18. oktober 2006 - 15:25 #4
Hej Erik.

Altså det jeg mente med at installere Ghost, det er første gang, når man skal lave IMAGE af PC'en, så skal Ghost vel installeres eller ... ?

Men når først man har IMAGE på en CD, så er det bare at boote fra den og så lægger den en ren installation på maskinen , ikk ??

Mange hilsner
TheDustyBoy.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 15:26 #5
ja det kan nero (du vælger at lave en backup, så laver den en komplet backup, som du nemt kan indlæse, mener endda skiven gøres bootable)
Avatar billede thedustyboy Novice
18. oktober 2006 - 16:01 #6
Hej Erik.

Når man bruger Ghost, så slipper man da for at genaktivere WIN XP, efter reinstallation, ikk ??

mange hilsner
TheDustyBoy.
18. oktober 2006 - 16:04 #7
Du behøver ikke at installere Ghost for at lave et image. Du booter fra Ghost CD'en og herfra vælger du at oprette et image.

Hvis Windows er aktiveret når du opretter et image, er Windows også aktiveret når imaget lægges tilbage på pc'en.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 16:08 #8
du behvøer heller ikke reaktivere med nero ;) (det er ikke en installation, men et image der indlæses jo)
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:56 #9
Det bedste du kan gøre, er at bruge et rigtigt Image program. Og du er så heldig,
at du stadig kan nå at downloade "Partition manager"  og registrere gratis.
Jeg har selv prøvet programmet, og det et godt:
http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8801
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:59 #10
Ps. der er et link til "Læs mere" på samme side. Der kan du læse om programmet.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:15 #11
Kunne du bruge det?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:27 #12
Hvis det er Win XP vi taler om, var det så ikke lige så godt bare at lave en ASR recovery på den i stedet for at skulle til at købe anden software?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:37 #13
Programmet på mit link, er gratis indtil 1 november.
Hvis man ikke har et godt image program, og ikke snupper ovenstående, har man
virkelig snydt sig selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:39 #14
Ps. Linket kommer egenligt fra brugeren john westcoast.
Avatar billede thedustyboy Novice
20. oktober 2006 - 09:37 #15
Hej Lundorff-net.

Jeg ved ikke hvad ASR recovery er, den må du lige forklarer nærmere.

Mange hilsner
TheDustyBoy.
Avatar billede thedustyboy Novice
20. oktober 2006 - 09:41 #16
Hej Asveg.

Jeg har endnu ikke prøvet Partition Manager, men vil da overveje den.

Men kunne egentlig godt tænke mig at hører fra folk som har prøvet programmet og som har gode og dårlige sider af programmet. Og som kan komme med lidt sammenligninger i forhold til Ghost. Fordele og ulemper fra det ene frem for det andet.

Og så bare lige et spørgsmål ... det er nævnt mange steder herinde på forskellige tråde. Er det bare tilfældigt at folk har fundet det program, for nogle gange virker det som om det er folk der får procenter for at anbefale programmet !

Mange hilsner
TheDustyBoy.
20. oktober 2006 - 11:16 #17
Jeg tror asveh blander noget sammen her. Partition Manager er et program til vedligeholdelse/ændring af partitioner, som Partition Magic.

Programmet Exact Image er derimod et image-program, der kan oprette kopier af din installation - fuldstændig som Ghost.

Det eneste programmerne har til fælles er at de begge kommer fra firmaet Paragon, og at de begge er gratis til personlig brug p.t.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 11:49 #18
Det er da ikke Partition manager jeg har lagt et link til, men til
"Paragon Exact Image 7 SE " som er et partitions program. Jeg har selv prøvet det.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 11:53 #19
Ps. Paragon Exact Image 7 SE er kun gratis til 1.ste november.
20. oktober 2006 - 12:11 #20
asveg>> Du omtaler Partition Manger i dit første indlæg. Linket henviser til en side, hvor der er links til begge programmer.

Exact Image er IKKE et partitions-program - det er Partition Manager.
Exact Image er et image-program
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 12:24 #21
Det er desværre rigtigt, at jeg skrev forkert i mit første indlæg. Men det
program, som kan downloades fra linket er Paragon Exact Image 7 SE, og det
program kan fuld ud løse thedustyboy´s behov for at lave et image.
Men begge programmer kan anbefales, hvert til sit formål.
Avatar billede thedustyboy Novice
21. oktober 2006 - 13:10 #22
Halløjsa alle sammen.

Som tidligere nævnt så giver svar som regel nogle flere spørgsmål ;-))

Paragon Exact Image 7 SE, er et gratis program ... men, hvad får det til at være gratis. Følger der reklamer med ?? Er det et spyware inficeret program eller ... ?

Jeg er ikke ude på at nedgøre nogle programmer, men som regel bliver man lidt mistroisk, især, når det er gratis og der reklameres så meget for det herinde ?

Andre som har erfaring med Paragon Exact Image 7 SE ???

Dem som har prøvet begge programmer (Ghost og Paragon Exact Image 7 SE), hvad mener I ??

Mange hilsner
TheDustyBoy
Avatar billede off-line Nybegynder
21. oktober 2006 - 13:28 #23
thedustyboy - Du må have misforstået proceduren omkring spørgsmål og svar.
Et svar lægges (eller bedes lægges) af den eller dem, som skal have point.
Alt andet, også fra dig, er komentarer. Det vil sige, at de to svar du har lagt,
skulle have været kommentare.
Avatar billede gargel Nybegynder
21. oktober 2006 - 13:39 #24
En lille notits: Hvis du har et helt nyt computersystem, er det ikke sikkert du kan boote med norton ghost 10's cdrom, idet driverne ikke er uptodate.

Dette er ikke for at forvirre dig, jeg vil bare gøre dig opmærksom på det inden du evt køber det. Jeg har selv ghost 10, men kan ikke boote på mit helt nye system.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. oktober 2006 - 13:52 #25
gargel - Du har ret, det kan man komme ud for. Men det kan klares ved, at man
efter at have lagt sin image ind, og før man genstarter, laver en "Repair"
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:35 #26
Hejsa, og undskyld det sene svar :-)
Automatisk System Recovery, det er en del af NTBackup :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. oktober 2006 - 15:11 #27
lundorff-net ????
Avatar billede dkge Nybegynder
23. oktober 2006 - 16:41 #28
Hej.
Der er lidt om Paragon Exact Image  på denne norske side:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=344171
Avatar billede off-line Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:49 #29
Fik du set på mulighederne?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 02:34 #30
Lever du endnu?
Avatar billede thedustyboy Novice
05. november 2006 - 17:30 #31
Halløjsa alle sammen.

Jeg beklager at jeg ikke har ladet hører fra mig et stykke tid, men har haft en del sygdom i familien, som har taget meget af min tid.
Jeg har derfor heller ikke fået kigget på alle de muligheder, som I har givet ... desværre.

Men jeg håber snarest at få tiden retur ;-)))

Mange tak for alle de svar / kommentarer I har givet ... jeg vender tilbage.

Mange hilsner
TheDustyBoy.