Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 16:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Filsharing på en 2003 server

Jeg har ikke ret meget forstand på 2003 serveren men jeg har installeret en for at lære noget om det. jeg er kommet så langt at jeg kan få de andre maskiner til at logge på det domaine jeg har oprettet på serveren og det virker fint. jeg vil gerne kunne dele Mapper mellem maskinerne så er logget på serveren men jeg kan ikke finde computernavene på de andre maskiner feks. kan jeg ikke finde maskine 1 under primissions på maksine 2. det skal lige tilføjes at jeg ikke vil have alle maskiner til at se alt på de andre der skal være nogle maskiner som kun kan se noget og andre det samme og noget andet. HJÆLP
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 16:28 #1
det er fordi det er på bruger niveau rettigheder fungerer, vil du ikke have at maskinerne kan de den delte mappe, så sæt et $ islutningen af fildelingsnavnet (så skjules det), det er den eneste måde at gøre det på.
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 17:24 #2
det kan da ikke passe at jeg kun kan skjule mine drev jeg må da også kunne sætte ind hvem eller hvilke computere der kan få adgang til mine drev. på mit arbejde virker det med at jeg kun tillader en bestemt pc. eller et bestemt brugernavn at få adgang til et drev på min maskine. der er ikke meget sikkerhed i kun at skjule drevet for hvis man er lidt fisk på tasterne kan man godt finde et skjult drev
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
17. oktober 2006 - 17:36 #3
Du skal have fat i NTFS permissions
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 17:38 #4
1 som jeg skriver styrer du det pr bruger, IKKE pr computer, så du tilføjer selvfølgelig de brugere der skal have læse, skrive adgang (eller hvad de nu måtte skulle have af adgang).

2. det nyttter intet at man er kan finde det delte bibliotek, hvis man ikke har adgang dertil.
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 17:46 #5
Hej niels okay jeg forstår jeg skal giver adgang pr. bruger og ikke pr. pc, men problemet er at jeg ikke kan tilføje bruger under primissions når jeg prøver kommer der en meddelse som lyder "An object named "ftp" cannot be found. Check the selected object types and location for accuracy and ensure that you typed the object name correctly, or remove this object from the selection." men jeg kan ikke ændre den lokation hvor jeg skal søge efter brugeren jeg kan kun søge på den maskine jeg prøver fra.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 17:57 #6
det er fordi der ikke er en gruppe der hedder FTP, den skal du selv lave først, og tilføje de brugere der skal være i den gruppe.
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 21:26 #7
okay nu har jeg oprettet en gruppe på serveren der hedder test. under punket "members of test" har jeg tilføjet de manskiner der skal ligge i samme gruppe.
jeg prøver nu at til føje en bruger til promission, men de kan stadig ikke "se" hinanden dvs. jeg kan ikke vælgt de andre computere
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 21:36 #8
hvad nytter det at give en gruppe bestemt computere adgang til en mappe, er det ikke dine brugere der skal bruge de mapper ?
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 21:53 #9
jo det er mine brugere der skal dele mapperne. jeg prøver at give et eks. jeg her 4 maskiner 1. Server 2.FTP  3 Media  4. Otto. jeg har oprettet et domain på serveren der hedder "consult" som de tre maskiner logger på (det virker) jeg har oprettet 3 brugere på serveren 1 FTP 2.Media 3. Otto. nu vil jeg gerne give media adgang til et drev på FTP. dette betyder at Otto ikke skal have adgang til dette drev. derfor prøver jeg at opsætte promissions for sharen på FTP så det kun er Media der kan få adgang til dette drev, men det er under promissions på FTp at jeg ikke kan få tilføjet Media. jeg har så prøvet som du sagde at oprette en gruppe på serveren der hedder TEST i denne gruppe har jeg lagt FTP,Media,Otto ind som medlemmer men jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 22:05 #10
så giver du kun FTP adgamg, så kan otto gøre hvad han vil (men fjern everyone fra gruppen)

her er et screenshot af hvordan det skal se ud.

http://rapidshare.de/files/37125831/Rettigheder.jpg.html
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 22:25 #11
på den maskine der hedder "FTP" går jeg i premissions og prøver at tilføje "Media" som skal kunne se drev på "FTP" men det er her filmen knækker for jeg kan ikke få tilføjet "Media" jeg har slettet "everyone" fra premission, men jeg kan stadig ikke tilføje andre computere og jeg tror jeg gør noget glat på server siden. nu vil jeg går i seng med uforrettet sag men mange tak for hjælpen for i dag
Avatar billede jachrist Nybegynder
17. oktober 2006 - 22:26 #12
ps. jeg kan ikke rigtig finde rundt i din link det er noget men at man skal oprette sig for et beløb jeg kunne ikke rigtig blive klog på systemet
Avatar billede venturer Nybegynder
17. oktober 2006 - 22:31 #13
Man kan godt tildele rettigheder maskiner. Men det mest normale (og det som er lettest at administrere) er at sætte rettigheder til de grupper, brugerne er medlem af.

Grunden til at du ikke kan finde de brugere og grupper du har oprettet kan være fordi maskinen ikke søger det rigtige sted.
Når du er på fanebladet hvor du kan sætte rettigheder og klikker på "Tilføj/Add" skal du indtaste den bruger/gruppe du vil tildele rettigheder. Men du skal også være sikker på at der under "location" (kan ikke lige huske hvad den hedder på dansk) er valgt "directory" og ikke selve maskinen.
Avatar billede jachrist Nybegynder
18. oktober 2006 - 09:31 #14
Venturer:  det er lige der problemet er jeg kan se at den under location står til manskinen selv , men jeg kan ikke ændre dette da jeg ikke har adgang til denne funktion forbi jeg ikke kan skrive i feltet. kan det har noget at gøre med hvordan jeg har sat serveren op ?
Avatar billede venturer Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:33 #15
Du skal være sikker på at du er logget på med en konto som har administrative rettigheder på maskinen. Desuden skal du være sikker på at maskinen er meldt ind i dit domæne.
Avatar billede jachrist Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:57 #16
hhh