Avatar billede jimmydlb Nybegynder
16. oktober 2006 - 21:21 Der er 15 kommentarer

Dårligt signal på TV'et

Har TDC kabel TV, men har en del problemer med signalet. Har lavet en lile tegning for at vise hvordan stikkene er sat op derhjemme.

                | |
                |v|
                |æ|
                |g|
                | |
T /  5 m kabel  | |    10 m kabel  \ T
V \-------------:| |:---------------/ V
                |_|

På begge TV'erne er signalet ikke så godt, men er dog værst på det lange kabel. Kan ikke rigtig finde ud af ud af om det er kablerne, der ikke er gode nok eller om der skal en forstærker til?

Har ikke den store elektronik-viden, så et evt. svar må gerne være så udpenslet som muligt.

På forhånd tak!

/jimmydlb
Avatar billede black-vise Nybegynder
17. oktober 2006 - 00:15 #1
I første omgang ville jeg prøve med et kortere kabel, fx. på 1 min eller lign.. Hvis dette hjælper MEGET, kan du så tænke over om du vil invistere i en forstærker eller i første omgang prøve med et par bedre kabler
Avatar billede huk Nybegynder
17. oktober 2006 - 14:51 #2
Skal det forstås sådan at du har to ledninger sat på dit indgangssignal?

Dette vil nemlig ikke være optimal, og i dette tilfælde bør du vælge en fordeler.
Problemet består i at du har et signal som højest sandsynligt er tilpasset en impedans (kan i dit tilfælde opfattes som modstanden i dit kabel) på 50 ohm. Det der sker når man sætter 2 ledninger til og fører disse videre til 2 TV(som hver har en udgangsimpedans på 50 ohm), så får du to parallelle impedanser på 50 ohm, hvilket kan betragtes som en impedans på 25ohm (da de sidder i parallel er det 25 ohm, og havde de siddet i serie havde det været 100 ohm).

Du har nu et indgangssignal som er til passet 50 ohm, men du sætter det sammen med 25 ohm, hvorfor der er en impedans mistilpasning, som resulterer i en øget indstrålet støj -> mere "sne" på skærmen også kaldet white noise (hvid støj)

Det vil i hvert fald være mit gæt.

Test det evt. ved at koble det ene tv fra og se om signalet er bedre.

ang. længden på ledningerne har det bestemt noget at sige, men hvis dit kabel er af ordentlig kvalitet bør det for disse afstande ikke være noget problem, da impedansn heri er negligsibel.
Avatar billede huk Nybegynder
17. oktober 2006 - 21:55 #3
har du prøvet det jimmydlb?
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:25 #4
"..ikke være noget problem, da impedansn heri er negligsibel."

Ehm, er det overhovedet et dansk ord? ;p
Tror man ville sige ubetydlig her, hehe
Avatar billede webmasterdk Praktikant
19. oktober 2006 - 12:34 #5
huk > Tror jeg er enig i dit oplæg, dog blander du coax kabel sammen med antenne kabel, antenne kabel er 75Ohm, men ændrer ikke noget ved din opstilling ellers ;)
Avatar billede huk Nybegynder
20. oktober 2006 - 12:26 #6
ja webmaster det tror jeg sgu jeg blir nødt til at give dig ret i. Tænkte lige på RG58 som har en impedans på 50 ohm. Takker for rettelsen

okay tatsudoshi så siger vi ubetydelig:-) -> det har i hvert fald samme mening

hvad så  jimmydlb har du været ved at forsøge?
Vil nemlig gerne høre hvordan det er gået!

God weekend
Avatar billede jimmydlb Nybegynder
20. oktober 2006 - 16:53 #7
Beklager jeg ikke har svaret endnu! Men der har sgu været lidt for meget run på arbejde i denne uge! Regner med at jeg får afprøvet nogel forskellige ting her i weekenden.

@huk

Tror jeg fanger essensen af dit indlæg på trods af, at det lyder som lidt sort snak for mig. Kan godt se at min tegning er blevet lidt skæv. Men det skal forstås sådan, at der på både væggen inde i stuen og på væggen inde i soveværelset sidder et antennestik (altså to seperate antennestik).
Avatar billede huk Nybegynder
20. oktober 2006 - 17:20 #8
Okay.
Må jeg spørge om det er nogle stik du selv har monteret og trukket ledninger til?

Har du prøvet at koble det ene tv fra og så se om det andet signal stadig er dårligt?

Hvordan modtager du signalet? kabel, egen antenne, parabol eller måske fællesantenne?
Avatar billede jimmydlb Nybegynder
20. oktober 2006 - 19:24 #9
Tror ikke jeg skal montere eller trække noget selv ;-)

Har prøvet at koble det ene TV fra, men det bliver signalet faktisk dårligere af :| Jeg har TDC kabel TV
Avatar billede huk Nybegynder
21. oktober 2006 - 18:42 #10
Jeg går ud fra at du har anvendt det samme slags kabel til begge to, hvilke jeg nok vil prøve at udskifte dem med en bedre kvalitet(kommer selvfølgelig an på kvaliteten af det nuværende kabel)

Måske ville jeg kontakte TDC for support.

Hvis du bor i lejlighed ville jeg høre naboen om de har samme problem, for evt. at udelukke at du ikke bare modtager et signal af mindre god kvalitet
Avatar billede huk Nybegynder
23. oktober 2006 - 08:11 #11
Men hvis du finder ud af noget jimmydlb må du meget gerne give lyd fra dig. Vil gerne høre hvori problemet lå, til fremtidig brug!

På forhånd tak

mvh Huk
Avatar billede huk Nybegynder
30. oktober 2006 - 09:25 #12
Jeg ville lige høre om du stadig har samme problem, eller er det blevet løst?
Avatar billede huk Nybegynder
06. november 2006 - 14:40 #13
Er du der stadig jimmy?
Avatar billede huk Nybegynder
14. november 2006 - 11:58 #14
Er det ikke tid til lidt respons synes du?
Avatar billede huk Nybegynder
16. november 2006 - 07:56 #15
Kunne du ikke tænke dig at fortælle hvordan det er gået med dit tv-signal