Avatar billede thunderspike Nybegynder
15. oktober 2006 - 20:24 Der er 17 kommentarer

Installering af harddisk nr. 2

Hej

Jeg har en ekstra Harddisk fra min gamle pc som jeg gerne vil installere i min XP. På den gamle harddisk har jeg Windows 98. Vil gerne have den i for at kunne køre ældre spil. Kan jeg bare flytte den over eller skal der gøres noget for at kunne bruge den ?. Og hvordan gør jeg lige det ??.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2006 - 20:34 #1
Sæt din extra hardisk til og installer efter guiden http://www.helgec.dk/xp-install.html så kører det
Avatar billede thunderspike Nybegynder
15. oktober 2006 - 20:45 #2
Har kigget lidt. Kan ikke lige se løsningen på mit problem. Som nævnt har jeg en harddisk i min nuværende maskine som allerede har installeret Windows XP. Nu vil jeg så sætte en gammel harddisk i som har Windows 98 installeret. Jeg vil ikke formattere eller geninstallere XP. Men bare have, at jeg kan køre Windows 98 på den gamle harddisk. Det kan jeg ikke rigtig se noget om i dit link.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. oktober 2006 - 21:26 #3
Du skal bare montere din disk 2, og tilrette boot.ini filen i roden af XP. Dermed får du valgmulighed for at boote i det operationssystem du vil.
Avatar billede thov Forsker
15. oktober 2006 - 22:23 #4
Begge systemer er installeret på et C-drev. Det er derfor ikke muligt at have begge diske i samme computer samtidigt, idet det ene system vil få tildelt bogstavet D, og så virker det ikke.
Du kan kun klare det med harddiskskuffer - altså een disk i computeren ad gangen, for du kan/vil åbenbart ikke geninstallere det nyeste system (XP) som ellers ville have løst problemet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. oktober 2006 - 22:50 #5
thov: Det er ikke korrekt hvad du skriver.
Avatar billede thunderspike Nybegynder
15. oktober 2006 - 23:03 #6
Har fået min gamle windows 98 maskine til at virke. Installerede spillet på harddisken, men det crasher hver gang jeg forsøger at loade spillet. Så det vil nok ikke hjælpe ret meget at flytte harddisken, medmindre det er grafikkortet i den gamle maskine som blokerer for spillet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. oktober 2006 - 23:26 #7
Med 98 kan du ikke umiddelbart flytte disken til en anden maskine. Med XP kan det gå godt. Du kan dog sagtens få det til at køre. For nemhedens skyld, anbefaler jeg dig at få fat i Symantec Partition Magic. Programmet indeholder en bootloader som automatisk finder ud af hvilke diske du har installeret. Med Partition Magic kan du så også skjule 98 disken for XP, hvis det er et ønske. Du skal selvfølgelig lave en ny, ren installation af 98 på den gamle disk, men først når den sidder i den rigtige computer.
Avatar billede thov Forsker
16. oktober 2006 - 13:17 #8
akyhne, det passer ikke, at W98 ikke kan flyttes til en anden maskine. En 'oveni' installation, som heller ikke sletter noget, klarer paragrafferne - det har jeg gjort masser af gange.
Det er straks værre med XP, her er det bedst, inden sidste nedlukning i den 'gamle' maskine, at slette det hardware (i Enhedshåndtering) som er anderledes i den nye maskine.
Avatar billede thunderspike Nybegynder
16. oktober 2006 - 19:44 #9
Ved ikke om det passer , men jeg har en kollega som har foreslået, at jeg installerer den gamle hd som secondary master og så går ind via bios og vælger, hvilke hd jeg vil boote fra. Kan man det ??.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. oktober 2006 - 19:46 #10
Ja, måske, men det er da en meget besværlig måde at gøre det på.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 11:10 #11
thunderspike: Respons...
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2007 - 19:06 #12
Tid til at lukke??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 14:48 #13
Respons!
Avatar billede thunderspike Nybegynder
01. juli 2007 - 19:15 #14
Problemet er løst på egen hånd. Havde derfor glemt alt om dette indlæg
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 19:36 #15
Kan du huske løsningen, så skriv det lige. Og husk at lukke!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 02:27 #16
Ping...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 14:31 #17
Respons!